کد خبر : 17595
دیدگاه‌ها برای آیا زنان مکاران تاریخ‌ هستند؟ پاسخ به یک اتهام (فیلم) بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آذر 1397 - 12:54
-

آیا زنان مکاران تاریخ‌ هستند؟ پاسخ به یک اتهام (فیلم)

اگر تا امروز تصور می‌شد که ماجراهای دلیله محتاله به ادبیات تعلق دارد و پرونده‌اش درهمان تاریخ بسته شده اما سخنان اخیر آیت‌الله محمد یزدی نشان داد که این‌طور نیست. در سال‌های نخست این قرن جزوه‌ای به نام «مکر زنان» توسط تعدادی از مخالفان تحصیل و آزادی زنان در تهران تهیه و شده بود که

اگر تا امروز تصور می‌شد که ماجراهای دلیله محتاله به ادبیات تعلق دارد و پرونده‌اش درهمان تاریخ بسته شده اما سخنان اخیر آیت‌الله محمد یزدی نشان داد که این‌طور نیست.

در سال‌های نخست این قرن جزوه‌ای به نام «مکر زنان» توسط تعدادی از مخالفان تحصیل و آزادی زنان در تهران تهیه و شده بود که توسط پسربچه‌ها به فروش می‌رسید. یک روز جمعی از زنان عضو جمعیت نسوان وطن‌خواه در میدان سپه جمع می‌شوند کتاب‌ها را از بچه‌ها می‌گیرند و آتش می‌زنند. در واکنش به اعتراض پسربچه‌ها پاسبان‌ها به میدان آمده و زنان را به کمیسریا یا همان اداره پلیس می‌برند و بازجویی می‌کنند. محترم اسکندری از اعضاء این جمعیت در نظمیه بعد از آتش زدن جزوه‌های مکر زنان گفت: این عمل ما برای دفاع از آبروی مادران و خواهران شماست. ما هم مثل تمام انسان‌ها عقل داریم، مکار نیستیم.

امروز جامعه شناسان آنچه روزگاری مکر زنان نام داشت را واکنشی در مقابل قدرت مردانه و نابرابر توصیف می‌کنند. این مکرها، پاسخی بوده به اعمال قدرت مردان. درواقع زنان برای رهیدن از بن‌بست باید به چیزی چنگ می‌زدند. بهتر است بگوییم هر وقت شخص از قدرت و اعتبار کافی برای اثبات خویش عاجز می‌ماند و بیان واقعیت او را به مقصود نمی‌رساند یا جان او را به خطر می‌اندازد، ناچار از مکرمدد می‌جوید و مکر مرد و زن نمی‌شناسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.