کد خبر : 17073
دیدگاه‌ها برای آیا ظریف استیضاح می‌شود؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 آبان 1397 - 10:15
-

آیا ظریف استیضاح می‌شود؟

حسینعلی حاجی دلیگانی: طرح استیضاح ظریف در حال تدوین است علی‌اصغر یوسف نژاد: هیئت‌رئیسه تقاضایی برای استیضاح ظریف دریافت نکرده است بهرام قاسمی: نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده‌ایم قائم‌مقام وزیر امور خارجه: ظریف نظام یا نهادی را به پول‌شویی متهم نکرده است روزنامه اطلاعات: روحانی از آخرین قطره‌های امیدش محافظت کند اشاره: سخنان ظریف

حسینعلی حاجی دلیگانی: طرح استیضاح ظریف در حال تدوین است علی‌اصغر یوسف نژاد: هیئت‌رئیسه تقاضایی برای استیضاح ظریف دریافت نکرده است بهرام قاسمی: نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده‌ایم قائم‌مقام وزیر امور خارجه: ظریف نظام یا نهادی را به پول‌شویی متهم نکرده است روزنامه اطلاعات: روحانی از آخرین قطره‌های امیدش محافظت کند

اشاره: سخنان ظریف درباره پول‌شویی این روزها عده‌ای را آشفته کرده، درحالی‌که به عقیده کارشناسان وزیر امور خارجه صحبت از وجود پول‌شویی در کشور کرده است. بررسی آمارهای رسمی از حجم قاچاق و… و پولی که از طریق این اعمال مجرمانه وارد سیستم مالی و بانکی کشور می‌شود، نشان می‌دهد آنچه ظریف مطرح کرده، یکی از بیماری‌های اقتصاد کشور است. معنا و مفهوم پول‌شویی به روایت ظریف و اهل‌فن این است که با شفافیت معلوم شود منشأ هر پولی کجاست و چگونه هزینه می‌شود؟ قانون مصوب سال ۸۶ مجلس در ارتباط با پول‌شویی و تعلل در تصویب قوانین FATF که می‌تواند به شفاف شدن سیستم مالی کشور کمک و از ورود پول‌های بدون شناسنامه به سیستم بانکی جلوگیری کند، نوعی شفافیت است که به نفع کشور است و نه به ضرر آن.

اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص پول‌شویی انتقادات عده‌ای از منتقدان دولت را به دنبال داشته است. در همین راستا حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس از کلید خوردن استیضاح ظریف خبر داد و روزنامه اطلاعات در مقاله‌ای هشدارآمیز از روحانی خواست تا آخرین قطره‌های امیدواری به دولتش را حفظ کند. حاجی دلیگانی، درباره استیضاح ظریف و آمدن او به صحن مجلس بیان کرد: طرح استیضاح ظریف در حال تدوین است و در روزهای آینده برای آن امضا جمع‌آوری خواهد شد. نماینده شاهین‌شهر با بیان اینکه به آقای ظریف فرصت داده‌شده تا مدارک خود را درباره اظهاراتش ارائه دهد، اظهار داشت: آقای ظریف طی روزهای اخیر سخنانی را درباره وجود پول‌شویی گسترده در کشور عنوان کردند که از ایشان خواسته شد تا ۲۹ آبان مدارک خود را دراین‌باره به دست نمایندگان برساند. وی ادامه داد: آقای ظریف تاکنون مدارک خود را ارائه نکرده است بر همین اساس هم نمایندگان طرح استیضاح وی را تدوین و پس از جمع‌آوری امضاء تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس می‌کنند.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه
قائم‌مقام وزیر امور خارجه در واکنش به برخی جوسازی‌های انجام‌شده علیه سخنان اخیر ظریف در مورد پول‌شویی در کشور گفت: مگر اعلام مبارزه با مفسدین اقتصادی و ارقام بزرگ کشف‌شده از این افراد حکایت از شبکه‌های بزرگ فساد مالی در کشور نمی‌کند؟ حال چگونه از بیان اظهارات در این خصوص به‌عنوان تضعیف نظام یاد نمی‌شود، اما از بیان یک موضوع بدیهی توسط آقای ظریف برخی آشفته می‌شوند. مرتضی سرمدی با دفاع از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر وجود فسادی به نام پول‌شویی در کشور و اهمیت مبارزه با آن گفت: آقای ظریف به‌هیچ‌وجه نظام و یا نهادی را به پول‌شویی متهم نکرده، بلکه عنوان داشته است که با توجه به ارقام بالای پول‌شویی در کشور هیچ استبعادی ندارد که بخشی از آن برای فضاسازی جهت مخالفت با قوانین، تدابیر و اقداماتی که علیه پول‌شویی در جریان است به کار گرفته شود. این دیپلمات افزود: اگر به قانون مبارزه با پول‌شویی مصوب ۲/۱۱/ ۸۶ مجلس شورای اسلامی توجه شود، در این قانون جرم پول‌شویی به‌صورت خلاصه، عبارت است از: «تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاب جرم یا به‌صورت کلی هر نوع مالی که از فعالیت‌های مجرمانه به دست آمده باشد و از طریق اخفا یا پنهان کردن ماهیت واقعی و منشأ و منبع آن وارد سیستم مالی کشور گردد». حال اگر فقط سه مصداق فعالیت مجرمانه، یعنی قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم، بر اساس آمار موجود، در سال حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود. وی در همین راستا ادامه داد: اگر از درآمد فروشندگان جزء کالاهای قاچاق بگذریم قسمت عمده این مبلغ با پول‌شویی وارد سیستم مالی کشور می‌گردد. اگر گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر نیز به آن اضافه شود که علاوه بر درآمد هنگفت برای قاچاقچیان، شبکه‌های مالی عظیم دشمنان انقلاب برای آلوده کردن جامعه نیز در این فعالیت‌ها سهیم هستند، متوجه خواهید شد که واقعاً ارقام پول‌شویی در کشور گسترده است و مبارزه با آن نیازمند عزم ملی و برخورد شجاعانه و قاطع با عاملان اصلی این پدیده مخرب در اقتصاد کشور است.

استیضاح
یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از جنجال‌هایی که برخی نمایندگان علیه سخنان ظریف برپا کردند و صحبت از استیضاح وزیر امور خارجه به میان آوردند، گفت: تاکنون درخواستی برای استیضاح وزیر امور خارجه تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس نشده است. علی‌اصغر یوسف نژاد اظهار کرد: ممکن است نمایندگان اظهاراتی را در مخالفت با صحبت‌های ظریف مطرح کرده باشند، اما هیئت‌رئیسه تقاضایی برای استیضاح ظریف دریافت نکرده است.

تکذیب دریافت نامه از قوه قضاییه
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: وزارت امور خارجه نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده است. بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد اخبار منتشرشده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که قوه قضاییه مهلتی ۱۰ روزه به محمدجواد ظریف داده تا مستندات خود را در مورد پول‌شویی به این قوه ارائه کند، گفت: ما تاکنون دراین‌ارتباط نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده‌ایم. وی ادامه داد: از منبع و منشأ این خبر اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که منبع خبر برخی رسانه‌ها که اقدام به انتشار این موضوع کرده‌اند کجاست، ولی همان‌طور که گفتم وزارت خارجه تاکنون نامه‌ای دراین‌ارتباط از قوه قضاییه دریافت نکرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.