کد خبر : 29133
دیدگاه‌ها برای ارزیابان یونسکو ۲ کاروانسرای داورزن را برای ثبت جهانی بررسی کردند بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 12:29
-

ارزیابان یونسکو ۲ کاروانسرای داورزن را برای ثبت جهانی بررسی کردند

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: ۲ کاروانسرای مهر و مزینان در شهرستان غربی خراسان رضوی، برای ثبت در فهرست میراث جهانی، روز دوشنبه به وسیله گروه ارزیابان یونسکو مورد بررسی قرار گرفت. محمد عبدالله‌زاده‌ثانی اظهار داشت: کاروانسراهای مهر و مزینان در این شهرستان از مدتها قبل مراحل نامزدی و انتخابی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: ۲ کاروانسرای مهر و مزینان در شهرستان غربی خراسان رضوی، برای ثبت در فهرست میراث جهانی، روز دوشنبه به وسیله گروه ارزیابان یونسکو مورد بررسی قرار گرفت.

محمد عبدالله‌زاده‌ثانی اظهار داشت: کاروانسراهای مهر و مزینان در این شهرستان از مدتها قبل مراحل نامزدی و انتخابی برای ثبت جهانی یونسکو را پشت سر گذاشته اند.

وی دیدگاه ارزیابان یونسکو در مورد ثبت ۲ کاروانسرای شهرستان داورزن در فهرست جهانی را مثبت خواند و تصریح کرد: نتایج نهایی ثبت کاروانسراهای واجد شرایط در میراث جهانی یونسکو در مرحله بعدا علام خواهد شد.

عبدالله‌زاده ثانی افزود: طی ماههای گذشته به منظور آماده‌سازی این ۲ کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی، اقدامات پاکسازی، حفاظتی و مرمتی با مشارکت فرمانداری، بخشداری، دستگاه‌های اجرایی، شوراهای اسلامی و دهیاری روستاهای مهر و مزینان انجام شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: این شهرستان با بهره‌مندی از آثار تاریخی و طبیعی فراوان، قرار گرفتن در مسیر جاده باستانی ابریشم و جاده اصلی تهران – مشهد و عبور سالانه ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع)، شرایط مناسبی برای جذب گردشگر دارد.

وی افزود: آسیاب های آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین‌راهی، مساجد تاریخی، یخدانهای قدیمی، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای تاریخی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره و کویر، برخی از آثار جذاب تاریخی و طبیعی شهرستان داورزن هستند.

داورزن ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میراث جهانی یونسکو پیمان‌نامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.