کد خبر : 1202
دیدگاه‌ها برای بذل و بخشش‌های کلان یارانه مطبوعات برای خواص! بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 تیر 1393 - 22:02
-

بذل و بخشش‌های کلان یارانه مطبوعات برای خواص!

سبزواریان.کام: باگذشت زمان و دور شدن از روزهای حیات دولت نهم و دهم، هر چند وقت یک بار اطلاعات جالب توجهی از بذل و بخشش بیت المال بدون حساب و کتاب گزارش می شود؛ گزارش هایی که نشان از یک حرکت تامل برانگیز دولتی در ریختن پول نفت بر سفره برخی رسانه ها است. شاید

سبزواریان.کام: باگذشت زمان و دور شدن از روزهای حیات دولت نهم و دهم، هر چند وقت یک بار اطلاعات جالب توجهی از بذل و بخشش بیت المال بدون حساب و کتاب گزارش می شود؛ گزارش هایی که نشان از یک حرکت تامل برانگیز دولتی در ریختن پول نفت بر سفره برخی رسانه ها است.

شاید مطالعه این گزارش اختصاصی فرارو به درک بهتر دلواپسی این روزهای برخی مطبوعات، کمک کند.

بنا بر اطلاعاتی که خبرنگار فرارو به دست آورده است، در نخستین سال دولت دهم، محمدعلی رامین ، معاون جنجالی و عجیب و غریب مطبوعاتی وزارت ارشاد، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان را به یارانه مطبوعات اختصاص داده است . از این ۲۰ میلیارد تومان یارانه سال ۸۸، حدود ۵ میلیارد تومان به دو روزنامه کشور رسیده است: «ایران و کیهان»!

موسسه ایران با روزنامه ای ۳۲ صفحه ای، ویژه نامه های رنگارنگ و ویژه نامه های استانی در کنار کیفیت چاپ و تیراژ بالای آن، ۲.۲ میلیارد تومان یارانه گرفته است اما روزنامه کیهان که در کمیت و کیفیت انتشار، قابل قیاس با روزانه ایران نیست، یارانه اش ۴۰۰ میلیون تومان از «ایران» بیشتر است!

در واقع روزنامه کیهان بالاترین رقم دریافت یارانه را در بین روزنامه های کشور در سال ۸۸، به خود اختصاص داده که گویا در ۴ سال دوم دولت احمدی نژاد رکورد دریافت یارانه نیز محسوب می شود؛ ۲.۶ میلیارد تومان برای یک سال! ضمن اینکه روزنامه کیهان در طول سالهای ۸۹، ۹۰ و ۹۱ حدود ۶ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده است.

نکته قابل تامل در سال اول وزارت سید محمد حسینی، ۵ روزنامه «کیهان، وطن امروز، رسالت، جوان و عصر ایرانیان» یک چهارم یارانه کل مطبوعات را به خود اختصاص دادند و ۵ میلیارد تومان یارانه دریافت کردند که با احتساب ۲ میلیارد تومان یارانه روزنامه ایران، می توان گفت که حدود ۱۲ میلیارد تومان بین ۱۰۰ روزنامه کشور توزیع شده است!

در واقع حدود ۸ میلیارد تومان، بین ۶ روزنامه و ۱۲ میلیارد تومان بین بالغ بر ۱۰۰ روزنامه کشور توزیع شده است.

این در حالی است که در همین سال، یارانه روزنامه همشهری ۱۵۰ میلیون تومان، جام جم ۹۰۰ میلیون تومان، جمهوری اسلامی ۳۰۰ میلیون تومان و اطلاعات نیز حدود یک میلیارد تومان بوده است.

روند بذل و بخشش دولت احمدی نژاد به دلواپس های امروز به کیهان ختم نمی شود؛ روزنامه وطن امروز متعلق به مهرداد بذرپاش، در سال ۸۹ نزدیک به «یک میلیارد تومان» از دولت یارانه دریافت کرده، روزنامه ای با تیراژ بسیار پایین که سابقه انتشارش به دو سال نمی رسیده است؛ با این حال مبلغ دریافتی روزنامه وطن امروز از روزنامه های «جام جم، همشهری، جمهوری اسلامی، اطلاعات، رسالت، شرق و خراسان» بسیار بیشتر بوده است!

بنابر گزارش خبرنگار فرارو، روزنامه تازه متولد شده «عصر ایرانیان» که «بیژن نوباوه» مدیر مسئول آن است نیز در دولت احمدی نژاد مشمول مهرورزی قرار گرفته و طی سالهای ۸۹ تا ۹۱ در مجموع ۹۰۰ میلیون تومان یارانه از ارشاد گرفته است. در همین مدت، روزنامه کم تیراژ “رسالت” حدود ۱.۵ میلیارد تومان و روزنامه کم تیراژ “جوان” نیز نزدیک به ۲میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند!

روزنامه شرق، در این بازه زمانی حدود ۴۰۰ میلیون تومان و روزنامه مردم سالاری، حدود ۷۰۰ میلیون تومان یارانه دریافت کرده است. در واقع روزنامه های با سابقه و شناخته شده با گستره توزیع سراسری خیلی کمتر از روزنامه تازه متولد شده بیژن نوباوه دریافت کرده اند.روزنامه ای که گویا فقط در تهران توزیع می شده و نام «سراسری» را با خود یدک می کشیده است.

این که روزنامه‌ای با تیراژی کمتر از ۵۰ هزار نسخه، در دریافت یارانه رکورد بزند و یا روزنامه ای که تنها در برخی مناطق و دکه های تهران توزیع می شود و کل تیراژش ۳هزار نسخه نیست از روزنامه ای مثل همشهری و جام جم و اطلاعات بیشتر یارانه می گیرد، از جمله مصادیق مهرورزی های عادلانه دولت دهم است اما اگر شعار دولت یازدهم «اعتدال» است و وزارت ارشاد مدعی شفاف سازی و رفتار حرفه ای در قبال مطبوعات، باید لیست دقیق پرداخت یارانه در دولت گذشته (اگر وجود داشته باشد!) و لیست دولت فعلی، را منتشر کند تا مردم در جریان واقعیت ها قرار گیرند.

اینک به جدول اطلاعات مربوط به پرداخت یارانه مطبوعات از محل بیت المال طی سال های ۱۳۸۸ تا پایان ۱۳۹۰ توجه بفرمایید.

این داده ها بر اساس اطلاعاتی که یک منبع آگاه در وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد در اختیار خبرنگار فرارو قرار داده، آورده شده است.


جدول یارانه پرداختی به روزنامه ها در سالهای ۸۸ ، ۸۹ و ۹۰

نام روزنامه

مبلغ دریافتی (۸۸ تا۹۰)

کیهان

۶ میلیارد تومان

وطن امروز

۲.۲ میلیارد تومان

رسالت

۱.۵ میلیارد تومان

جوان

۲.۲ میلیارد تومان

عصر ایرانیان

۸۰۰ میلیون تومان

شرق

۴۰۰ میلیون تومان

مردم سالاری

۷۰۰ میلیون تومان

اعتماد

۳۰۰ میلیون تومان

آفتاب یزد

۳۰۰ میلیون تومان

 همشهری

۲۰۰ میلیون تومان

جام جم

۲.۵ میلیارد تومان

ایران

۵.۸ میلیارد تومان

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.