تاریخ انتشار : جمعه 20 تیر 1393 - 16:41
-

برای سلام سربدار

حاشیه: فرانسوا ولتر فیلسوف و نویسنده ی فرانسوی جمله ای دارد با این مضمون که من با عقیده ی تو مخالفم اما جانم را می دهم تا تو حرفت را بزنی! جمله ای که در گذر زمان تبدیل شد به این جمله: ” چه من با حرف تو موافق باشم چه نباشم مهم نیست! تو

farhad-torabi

فرهاد ترابی – فوق لیسانس علوم سیاسی

حاشیه:
فرانسوا ولتر فیلسوف و نویسنده ی فرانسوی جمله ای دارد با این مضمون که من با عقیده ی تو مخالفم اما جانم را می دهم تا تو حرفت را بزنی!
جمله ای که در گذر زمان تبدیل شد به این جمله: ” چه من با حرف تو موافق باشم چه نباشم مهم نیست! تو یکی حرف نزن، شیر فهم شد!”

اگر کنشگران عرصه ی سیاست فقط همین یک جمله را مدام درذهن خود مرور می کردند و آن را می فهمیدند، امروز جهان شکل و شمایل دیگری داشت و ابوبکر بغدادی در مسجد موصل خطبه به نام خود نمی خواند و آبروی مسلمان و مسلمانی نمی برد.
به قول حضرت حافظ:
” جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه  //  چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند”
البته ممکن است فردا کسی مدعی شود که چرا جمله ای را که جواد کریمی قدوسی یا روح الله حسینیان هم هر روز می زنند، بنده در کمال غربزدگی به یک فرانسوی نسبت می دهم که اینجانب با کمال فروتنی آن را پذیرفته و اعلام می کنم که این هم از نشانه های خودباختگی تاریخی ماست، برای مثال اگر مادربزرگمان هم حرف زیبایی بزند، هنگام نقل آن برای دیگران می گوییم به قول مادر ترزا یا به قول نیچه…

متن:
salamsarbedarسایت سلام سربدار در خبری کوتاه اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی به روز نخواهد شد و سایت های دیگر سبزوار هم هیچ واکنشی نشان ندادند
.هر چند سنگ بنای این بی توجهی به رقبا را خود این سایت بنا نهاده بود، اما سایت های دیگر باید به احترام آزادی بیان و جامعه ی چند صدایی حداقل خبر خاموش شدن چراغ یک رسانه را کار می کردند.
من با نگاه سیاسی، اجتماعی و طرز تفکری که این سایت دنبال می کرد موافقت و قرابتی نداشتم، ولی این دلیل نمی شد که سلام سربدار یکی از اولین انتخاب هایم در دنیای مجازی نباشد.خصوصا در بخش اخبار شهرستان که این سایت در حد بضاعت خود خوب عمل می کرد.
اما پاشنه ی آشیل و نقطه ی ضعف این سایت و سایر سایت های موجود شهرستان نداشتن مطالب تحلیلی تولیدی است.
مطالبی که مختص این سایت ها نوشته شده باشد و با رنگ و بویی بومی به مشکلات و معضلات شهر بپردازد.
یادداشت هایی که نتوان مشابه آنها را در روزنامه ها و سایت های دیگر پیدا کرد.

رسانه های سبزوار به عنوان یک شهر دانشگاهی و با خیل کثیری از تحصیل کردگان، باید با ترافیک مقالات و یادداشت ها مواجه باشند. تا هر روز مخاطبان با نگاه هایی نو و از منظرهایی متفاوت به شهر و پیرامون خود بنگرند.
اساتید دانشگاه نباید نوشتن در رسانه های شهرستان را کسر شأن خود بدانند و وقت خود را صرفاً روی مقالات پژوهشی در فصلنامه های تخصصی بگذارند.
مقالاتی که خودشان نیک می دانند جز برای ارتقاء درجه تأثیر دیگری نخواهد داشت. امروزه نابغه ای چون چامسکی در نشریات و روزنامه های آمریکا در مورد مسائل روز یادداشت می نویسد و در مورد معضلات جامعه اظهار نظر می کند. (خواستم از دکتر زیبا کلام نام ببرم که گفتم تکلیف حکمش روشن شود بعد!!)

در دوران هشت ساله ی دولت مهرورز خیلی از دوستان اهل قلم امید خود را برای بهبود اوضاع از دست دادند و به کنجی خزیدند.
اما در دوران جدید حداقل بعد از شنیدن قسم جلاله ی رئیس جمهور مبنی بر اینکه دوران احمدی نژاد تکرار نخواهد شد، باید به فضای رسانه ای شهرستان شور و حرارت جدیدی تزریق کرد و با حمایت از تفکر چند صدایی به استقبال اعتدال رفت. اگر فکر کنیم مسئولان شهرستان فقدان مطالب تحلیلی سایت ها را همچون یک مسأله و معضل نگاه می کنند و در پی آسیب شناسی آن بر می آیند که زهی خیال باطل!

خیلی از این بزرگواران دلشان نمی خواهد سر به تن این سایت ها و نشریات و خروس های بی محل باشد.
ایشان ترجیح می دهند با چراغ خاموش بیایند و بعد از نیم قرن با چراغ خاموش صندلی ریاست را وداع گویند

مطبوعات و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی با رعایت حدود و خط قرمزهایی که همگی در این چند سال آنها را شناخته ایم، باید آنقدر بر دیوار سنگی و سخت ” نشنیدن”، ” ندیدن” و ” نفهمیدن” سنگ بکوبند تا این دیوار فرو بریزد یا حداقل شکاف و روزنه ای در دل آن ایجاد شود.
به قول شیخ اجل سعدی:
” به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل  //  که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس شنبه , ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۶:۲۰

– سلام
بر خلاف نظر آقای ترابی به نظرم سلام سربدار بیشترین مطالب تولیدی را در بین رسانه های سبزوار داشت. اساسا یکی از قوت های سلام سربدار همین مطالب تولیدی اش بود که در هیچ سایت دیگری پیدا نمی شد. مثالش زیاد است. مثلا سلام سربدار فقط ۳۰ قسمت مصاحبه و گزارش تولیدی درباره کوی گلستان داشت. کلی مطلب تولیدی درباره شورای شهر، و مسائل فرهنگی و اجتماعی دیگر داشت که برای اولین بار در شهرستان نوشته می شد. سلام سربدار هر هفته به طور میانگین دو مطلب و گزارش تولیدی داشت اما سایت های دیگر تقریبا همه مطالب شان کپی پیست بود. آقای ترابی اگر کمی بیشتر دقت می کرد قطعا در این نظرشان تجدید نظر می کرد. سلام سربدار در خیلی زمینه ها خط شکن بود و مطالبی نوشت و کار کرد که هیچ کس جرات و توان نوشتنش را نداشت. شما الان را نگاه نکنید سه سال پیش را نگاه کنید که سلام سربدار شروع کرد نگاه کنید. بدون شک فضای رسانه ای که حالا در سبزوار بوجود آمده است مرهون سلام سربدار است. سلام سربدار با دو سال کار ، سبزوار را حداقل ده سال به جلو پرتاب کرد. کارنامه همه رسانه ها هست و می شود بررسی کرد. ان شا الله سلام سربدار دوباره باز می گردد.

ناشناس شنبه , ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۸:۱۹

بیش از حد دچار خودشیفتگی هستی ،چشماتو باز کنی مطالب تحلیلی سایت های دیگه رو می دیدی اونقدری که جواد پور سخاوت که از اون طرف افتاده می گه بعضی سایت ها ی سبزوار خبرنگار ندارند و فقط تحلیل نویس دارند.
از طرفی بچه های سلام سربدار گرفتاری داشتند و نمی رسیدند سایت رو به روز کنند .این هم مشکلی است که بیشتر سایت های سبزوار به دلیل نداشتن درآمد دارند و الان یک ماهیه تو رکودند. همه رسانه ای ها هم این بدیهیات رو می دونستند و ضرورتی نبود کسی کار کنه.شما می خوای یه جوری با اسم سلام سربدار خودت رو مطرح کنی دلیل نمی شه دیگران هم دنباله رو تو باشند.
هیچ کدوم از اینها هم دلیل بی توجهی سایت های دیگه نیست بلکه شما زیادی تو ذهنت درگیری های تخیلی داری

غزل شنبه , ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

با سلام خدمت آقای ترابی وسبزواریان که برای اولین بار از خاموش شدن یک سایت وزین که مخالف تفکر آنها بود سخن گفتند سایتی که علیرغم انتقاد به دیدگاههای بعضا تند گردانندگانش به پاکی ،خلوص نیت وحق طلب بودن این دوستان اعتقاد راسخ دارم ، انشاالله روزی فرا برسدکه به انتقاد وانتقاد کنندگان مدیران شهر توسط مسولین شهر جایزه بدهند نه تهدید و… انشا الله با رفع موانع هر چه زودتر شاهد باز گشت دوباره سلام سربدار به عرصه خبری شهرمان باشیم

farhad شنبه , ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲

سلام سربدار با همه عیبهاش و نقایصش بیشترین مطالب بومی رو منتشر می کرد. سایت ایده الی نبود ولی از بقیه سایتهای شهر چند پله بالاتر بود. فقط نمی دونم چرا تعطیل کردن؟ شایدم تعطیلشون کردند!!!

بهرامی شنبه , ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳

جالبه نا شناس نوشته همه این بدیهیات رو می دونستند و کار نکردند.یه سایت تعطیل شده رفته پی کارش یه سایت مخالفش ازش یاد کرده حالا متهمش کنیم به درگیری های تخیلی………واقعا که……خودت یه بار دیگه بخون نظرتو…..

نظرات بسته شده است.