کد خبر : 15608
دیدگاه‌ها برای برنامه‌های مبارزاتی دانش‌آموزان سبزوار برای چهلم شهدای ۱۷ شهریور بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 17 شهریور 1397 - 8:33
-

برنامه‌های مبارزاتی دانش‌آموزان سبزوار برای چهلم شهدای ۱۷ شهریور

با نزدیک شدن اربعین شهدای میدان ژاله‌ تهران در ۲۴ مهر ۱۳۵۷، آیات عظام در اعلامیه‌‌های خود از مردم خواستند با دست‌کشیدن از کار و اعتصاب عمومی بار دیگر وحدت و همبستگی خود را به‌نمایش گذارند. در کتاب “انقلاب اسلامی در سبزوار” که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره برگزاری مراسم چهلم شهدای

با نزدیک شدن اربعین شهدای میدان ژاله‌ تهران در ۲۴ مهر ۱۳۵۷، آیات عظام در اعلامیه‌‌های خود از مردم خواستند با دست‌کشیدن از کار و اعتصاب عمومی بار دیگر وحدت و همبستگی خود را به‌نمایش گذارند.
در کتاب “انقلاب اسلامی در سبزوار” که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره برگزاری مراسم چهلم شهدای ۱۷ شهریور در سبزوار آمده است: پیش از راه‌پیمایی چهلم شهدای هفده شهریور در سبزوار راه‌پیمایی دانش‌آموزان به‌وقوع پیوسته بود که یکی از اقدامات دانش‌آموزان، توزیع تصاویر شهدای ۱۷ شهریور بود.
انتشار عکس‌های شهدای این حادثه در اوج‌گیری اعتراض‌های مردم سبزوار نقش عمده‌‌ای داشت. مردم سبزوار با دیدن تصاویر جنازه‌ها و بدن‌های قطعه‌قطعه شده سخت متأثر می‌شدند. عکس‌های شهدای هفدهم شهریور در هفته‌ اول مهر و قبل از چهلم، در مدارس تکثیر می‌شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت و بسیار تأثیر داشت.
راهپیمایی دانش‌آموزان سبزواری در چهلم شهدای ۱۷ شهریور، از دبیرستان «اسرار» آغاز شد که همه شعار می‌‌دادند: «خمینی بیا در وطن انقلاب است». به نقل از یکی از مبارزان سبزواری: «حرکت از دبیرستان اسرار و دکتر غنی انجام گرفت تا چاپخانه‌ بیهق؛ یعنی پایان خیابان سینما سعدی. تا آنجا آمدند که ماموران رژیم پهلوی با ماشین‌های آبپاش که از مشهد آمده بود، جمعیت را متفرق کردند.»
در روز چهلم شهدای ۱۷ شهریور، طبق برنامه‌‌ریزی قبلی، تظاهرات از مسجد جامع سبزوار، واقع در خیابان بیهق، آغاز ‌شد و به‌سمت دروازه عراق، فلکه‌ شیرها (رسالت کنونی) و فلکه سبریز ادامه می‌‌یافت.
از ساعت ۱۴:۳۰ صدها نفر از اهالی سبزوار برای شرکت در مراسم چهلمین روز شهدای واقعه‌ هفدهم شهریور تهران در مسجد جامع تجمع کردند. با پرشدن شبستان‌های مسجد، سیدفخرالدین افقهی در سخنانی درباره‌ عظمت اسلام، تشیع و پیشوایان اسلامی سخن گفت. پس از پایان سخنرانی، جمعیت درحالی‌‌که تصاویری از امام را با خود حمل می‌‌کردند با سردادن شعار «درود بر خمینی» از مسجد خارج شدند. آنان همچنین پلاکاردها و پارچه‌نوشته‌‌هایی که با تدبیر طلاب به مسجد منتقل‌شده بود، در دست داشتند.
با عزم قاطع جمعیت برای تظاهرات، پلیس که از قبل تمهیدات لازم را اندیشیده بود، اخطار داد ظرفِ دو دقیقه متفرق شوند. اما مردم مقاومت کردند و در مرحله بعد، با یورش نیروهای شهربانی به‌سوی تظاهرکنندگان، آنان به مسجد بازگشتند و پس‌ از مدتی، به‌صورت پراکنده از مسجد خارج شدند. این درحالی بود که شماری از نیروهای ژاندارمری مقابل مسجد جامع و چهارراه امام‌زاده یحیی در آماده‌باش کامل بودند.
شهربانی خراسان درباره تظاهرات مردم سبزوار در چهلم شهدای ۱۷ شهریور به ساواک گزارش داد: «برابر اطلاع واصله از ساعت ۱۴ تا هفده روز ۲۴ مهر ۱۳۵۷ حدود ۳۰۰۰ نفر از فرهنگیان، طلاب علوم دینی و کسبه‌ شهرستان سبزوار به مناسبت چهلمین روز کشته‌شدگان تهران در مسجد جامع آن شهر اجتماع و آقای فخرالدین افقهی پیش‌نماز، برای آنان سخنرانی تحریک‌آمیز نموده، لیکن هنگام خروج از مسجد، مردم را به آرامش دعوت نموده است که ضمن تظاهرات و دادن شعارهای مضر، جمعیت متفرق شده‌‌اند.»
این قبیل تظاهرات در چهلم شهدای تهران، در شهرهای دیگر کشور چون زنجان، اصفهان، قم و … نیز برگزار شد و مردم نشان دادند از آتش سربازان رژیم پهلوی هیچ هراسی ندارند و تا آخرین نفس برای ساقط کردن رژیم پهلوی مبارزه خواهند کرد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.