کد خبر : 21436
دیدگاه‌ها برای بزرگداشت ابوالحسن بیهقی در سبزوار برگزار شد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 15:44
-

بزرگداشت ابوالحسن بیهقی در سبزوار برگزار شد

ایرنا مراسم بزرگداشت ابوالحسن بیهقی مؤلف کتاب «تاریخ بیهق» روز چهارشنبه با حضور استادان دانشگاه و مسئولان اجرایی در دانشگاه حکیم سبزواری این شهر برگزار شد. یک پژوهشگر تاریخ بیهق در این مراسم گفت: ویژگی بارز ابوالحسن بیهقی پهنا و گستردگی دانش وی بوده است. سید مهدی سیدی افزود: ابوالحسن بیهقی در سه زمینه تاریخ

ایرنا

مراسم بزرگداشت ابوالحسن بیهقی مؤلف کتاب «تاریخ بیهق» روز چهارشنبه با حضور استادان دانشگاه و مسئولان اجرایی در دانشگاه حکیم سبزواری این شهر برگزار شد.

یک پژوهشگر تاریخ بیهق در این مراسم گفت: ویژگی بارز ابوالحسن بیهقی پهنا و گستردگی دانش وی بوده است.

سید مهدی سیدی افزود: ابوالحسن بیهقی در سه زمینه تاریخ عمومی، اطلاعات محلی و نسب شناسی از مهارت و دانش بسیار برخوردار بود.

وی اظهار داشت: بیهقی تاریح نگاری است که تاریخ عمومی جهان اسلام و ایران را نوشته و همچنین تاریخ  محلی بیهق را که یک دانشنامه عمومی در محدوده جغرافیایی بیهق می‌باشد به رشته تحریر درآورده است.

وی گفت: کتاب تاریخ بیهق از آثار منحصر به فرد تاریخ محلی قرن ششم هجری است که در آن به وقایع تاریخی، نام بلاد و علوم و فنون سرزمین بیهق اشاره شده است.

این پژوهشگر تاریخ بیهق افزود: ابوالحسن بیهقی از نظر گستردگی دانش، علوم و تالیفات ارزشمند در زمانه خود به فرید خراسان معروف بود.

ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید بن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرت ششم هجری است.

ابن فندق در شهر ششتمد متولد شد و در جوانی به کسب علوم مختلف پرداخت و بسیاری از استادان بزرگ زمان خود را در بیهق، نیشابور، مرو، سرخس و دیگر مناطق خراسان ملاقات کرد و از آنان بهره جست و همچنین دیداری با حکیم عمر خیام داشت که شرح آن را در کتاب تتمه صوان الحکمه آورده است.

مهم‌ترین اثر او کتاب پارسی «تاریخ بیهق» در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و نیز سادات و خاندانهای مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.

از آثار او کتابی در ستاره شناسی به پارسی به نام جوامع احکام النجوم در سه جلد موجود است که وی این کتاب را به خواهش دوستان خود نوشت.

بیهقی در سال ۵۶۵ هجری قمری درگذشت و آرامگاه وی در شهر ششتمد و ۳۰ کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.