کد خبر : 16740
دیدگاه‌ها برای تداوم تجارت و تبادل مالی بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 آبان 1397 - 13:13
-

تداوم تجارت و تبادل مالی

اتحادیه اروپا سیاست اقتصادی با ایران را مشخص کرد سازوکار ویژه دادوستد با ایران در دست اجراست اشاره: تنها چهار روز دیگر به ۱۳ آبان که آمریکا قصد دارد نفت ایران را تحریم کند، زمان باقی مانده است. هرچند این کشور به‌صورت پیدا و پنهان می‌کوشد در خواسته خود موفق شود، اما قرائن و شواهد

اتحادیه اروپا سیاست اقتصادی با ایران را مشخص کرد

سازوکار ویژه دادوستد با ایران در دست اجراست

اشاره: تنها چهار روز دیگر به ۱۳ آبان که آمریکا قصد دارد نفت ایران را تحریم کند، زمان باقی مانده است. هرچند این کشور به‌صورت پیدا و پنهان می‌کوشد در خواسته خود موفق شود، اما قرائن و شواهد نشان می‌دهد که ایالات‌متحده این بار قادر نیست مثل سال ۱۳۹۰ اجماع برای تحریم ایران ایجاد کند. دراین‌ارتباط روز گذشته دفتر اطلاع‌رسانی سیاست‌های اتحادیه اروپا در امور ایران اعلام کرد که «سازوکار ویژه» اتحادیه اروپا برای حفظ مبادلات مالی و تجاری با ایران در دست اجراست. همچنین این اتحادیه مصمم به حفظ توافق اتمی با ایران است.

* اتحادیه اروپا تأکید دارد با قانون موسوم به «قانون مسدودکننده» یا «مقررات مقابله‌ای» به اتحادیه اروپا این امکان را خواهد داد تا با نادیده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌های ایالات‌متحده، در برابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا پس از خروج یک‌جانبه این کشور از برجام بایستد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا در بخش سیاست‌های ایران در گفتگو با یک رسانه فارسی‌زبان تأکید کرد که «سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای حفظ تبادلات مالی و تجاری با ایران» در دست اجراست. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت تأخیر در اجرای این سازوکار پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «تصمیم به راه‌اندازی چنین ساز کاری دوم مهرماه  (۲۴ سپتامبر) در دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک اتخاذ شد. این تصمیم سپس برای اجرای به کشورهای عضو اتحادیه اروپا واگذار شد. «
او در ادامه تأکید کرد که روشن شدن جزئیات کامل و شیوه اجرای این تصمیم نیاز به زمان دارد. اتحادیه اروپا تأکید دارد با قانون موسوم به «قانون مسدودکننده» یا «مقررات مقابله‌ای» به اتحادیه اروپا این امکان را خواهد داد تا با نادیده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌های ایالات‌متحده، در برابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا پس از خروج یک‌جانبه این کشور از برجام بایستد. این قانون که پس از آغاز دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه اوت به‌روز شد، رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع می‌کند. همچنین شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نکنند ممکن است که مجازات شوند. این قانون همچنین دارای مکانیسم‌هایی است که پرداخت غرامت به شرکت‌های اروپایی را، در صورت متضرر شدن احتمالی به خاطر معامله با ایران، امکان‌پذیر کرده و آن‌ها را قادر به طرح دعاوی متقابل خواهد کرد.

نفت و گاز ایران در تحریم
دور دوم تحریم‌های آمریکا از ۱۳ آبان (۴ نوامبر) اجرایی می‌شود. این تحریم‌ها شامل دو عرصه مهم صادرات نفت و گاز و قطع پیوند ایران با شریان‌های مالی بین‌المللی است.
اتحادیه اروپا حال با همکاری متحدان خود (روسیه و چین) در پی اجرای سازوکار ویژه‌ای است امکان همکاری با ایران در بخش‌های کلیدی اقتصادی،  تجارت و سرمایه‌گذاری، نفت، حمل‌ونقل و تبادلات مالی را حفظ می‌کند. یک دیپلمات مرتبط با سیاست‌های ایران در اتحادیه اروپا تأکید کرد که اجرای این سازوکار در عمل بدان معناست که کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مالی قانونی با ایران ایجاد خواهند کرد، امری که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد تا با قوانین اتحادیه اروپا تجارت را ادامه دهند.
اروپا اصرار دارد که توانایی انجام معاملات مالی و همچنین ادامه صادرات میعانات نفت و گاز و محصولات نفتی و پتروشیمی باید برای ایران فراهم باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.