کد خبر : 18124
دیدگاه‌ها برای تولید نانورنگ با پایه حلال آب توسط محققان دانشگاه حکیم سبزواری بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 دی 1397 - 9:15
-

تولید نانورنگ با پایه حلال آب توسط محققان دانشگاه حکیم سبزواری

شبکه اینترنتی آفتاب محققان دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار موق به طراحی و ساخت نانورنگ عایق حرارتی شدند که ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل اینکه پایه حلالی آن آب است برای محیط زیست نیز مضر نیست. نانو فناوری/nano technology رشته‌ای از دانش است که موضوع اصلی آن مهار ماده یا دستگاه‌ ها

شبکه اینترنتی آفتاب

محققان دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار موق به طراحی و ساخت نانورنگ عایق حرارتی شدند که ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل اینکه پایه حلالی آن آب است برای محیط زیست نیز مضر نیست.

نانو فناوری/nano technology رشته‌ای از دانش است که موضوع اصلی آن مهار ماده یا دستگاه‌ ها در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. وجه منحصر به فرد فناوری نانو داشتنن عناصری به نام نانومواد و نانوساختار است. حوزه نانو از جمله حوزه های افتخارآمیز پس از انقلاب اسلامی و به طور خاص سال های اخیر در کشور محسوب می شود؛ حوزه ای که با پژوهشگران ایرانی از اوائل دهه ۸۰ پیشرفت های چشمگیری را در آن ثبت کرده اند و گفته می شود از جهت ثبت اختراع و به خصوص تولیدات علمی جایگاه چهارم دنیا را دارند. 
از جمله دستاوردهای فناوی نانو در کشور می توان به تولید و معرفی انواع و اقسام محصولات از جمله محصولات خانگی نانو، خودرو نانو، منسوجات نانو، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات کشاورزی، محصولات ساختمانی و دارویی از سوی ۱۶۰ شرکت نانویی فعال اشاره کرد که بیش از ۳۷۰ قلم محصول را شامل می شود. 
گروهی از محققان حوزه شیمی دارویی و شیمی محض مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار نوعی رنگ با ساختار نانو تولید کرده اند که پیش از این در داخل کشور تولید نمی شود و نمونه خارجی آن به صورت وارداتی در دسترس بوده است. 
این رنگ به عنوان یکی از ۱۵ طرح مطرح در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری (سوم تا ششم دی) در محل نمایشگاه دائمی بین المللی تهران در غرفه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایش درآمد و در روز پایانی به عنوان ۵ طرح برتر از آن تقدیر شد. 
یکی از مجریان این طرح روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد این رنگ توضیح داد: این نوع رنگ نانو که به نام رنگ نانو لوکس به بازار عرضه شده، با هدف پوشش نازک با مقاومت در برابر رطوبت، گرما و سرما طراحی و ساخته شده است. 

رنگ دوستدار محیط زیست و حافظ انرژی 
مهناز علی نژاد افزود: این رنگ دوستدار محیط زیست است و هزینه های مصرف انرژی مثل مصرف گاز و تجهیزات و تاسیسات را کاهش داده و نیاز به رنگ زدن مجدد را نیز کمتر می کند. 
به گفته این دانشجوی مقطع کارشناسی رشته شیمی دارویی این رنگ با ضخامت سه دهم میکرون، ضریب حرارتی دو دهم و با پوشش یک لایه بدون اینکه هیچ پایه رنگی داشته باشد؛ یعنی فقط با حلال آب و با استفاده از رل یا اسپری روی دیوار قابل استفاده است. از آنجایی که هیچ پایه رنگی ندارد و حلال آن آب است برای محیط زیست مخرب نیست. 
وی در مورد روند ثبت اختراع و اینکه آیا رنگ یادشده نمونه داخلی یا خارجی نیز دارد اظهار داشت: این نمونه ایرانی ندارد و نمونه خارجی آن وارد می شود. ضمن اینکه پیش از این رنگ های نانوی داشته ایم که رنگ های عایق رطوبتی بوده اند ولی در برابر سرما و گرما عایق نیستند، همچنین مصالح نانو حرارتی داریم ولی رنگ خیر. 
علی نژاد افزود: این رنگ در نمای بیرونی و نمای داخلی، کف و سقف و در یک لایه استفاده کارایی خود را نشان می دهد. ضمن اینکه رنگدانه های نانو برای این رنگ نیز تولید شده که امکان افزودن این رنگدانه ها به رنگ سفید و تغییر دادن آن رنگ بر حسب سلیقه مشتری وجود دارد. 
وی در مورد روند ثبت اختراع نیز اظهار داشت: روند ثبت اختراع شده را برای این رنگ در ستاد توسعه فناوری های نانو معاونت علمی و فناوری آغاز کرده ایم ولی هنوز پایان نیافته است. 
به گفته علی نژاد ۷ نفر دانشجوی رشته شیمی محض و شیمی دارویی در روند تولید و توسعه این رنگ در قالب یک شرکت در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار با هدف کاهش هزینه های مصرف انرژی همکاری کرده اند. 
وی در مورد فروش این رنگ و صادرات آن گفت: حدود یک سال از عرضه این رنگ می گذرد، در این مدت در سطح استان خراسان فروش داشته ایم، همچنین رایزنی هایی را برای صادرات با عراق آغاز کرده ایم. از آنجا که تعرفه انرژی در عراق بالاتر از ایران است استفاده از این رنگ بیشتر مقرون به صرفه خواهد بود. 
« ضمن اینکه مواد اولیه تولید این رنگ غیر از تیتان در ایران ارزان است و تولید آن در داخل کشور ضمن اشتغالزایی صرفه جویی و سود خوبی خواهد داشت، ولی هنوز سرمایه گذار نداریم تا برای صادرات از ما حمایت کند». 
علی نژاد در مورد هزینه ها و استفاده کردن از حمایت های مالی صندوق های مختلف برای توسعه این رنگ ها توضیح داد: تاکنون از هیچ حمایتی استفاده نکرده ایم و همه هزینه ها را ۷ نفر دانشجوی حاضر در طرح تامین کرده اند، زیرا وام های اعطایی سود زیادی داشت و به طور کلی از زمان برگشت آن نیز مطمین نبودیم، به همین دلیل برای توسعه بازار به دنبال سرمایه گذار خصوصی هستیم. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.