کد خبر : 9908
دیدگاه‌ها برای خیابان کشی وسط یک تپه باستانی بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 شهریور 1394 - 17:56
-

خیابان کشی وسط یک تپه باستانی

سبزواریان: سرپرست گروه باستان شناسی تپه ی باستانی سبزوار گفت: نخستین فصل کاوش های باستان شناختی تپه ده ها هکتاری دامغانی سبزوار که قسمتی از آن طی خیابان کشی قطع شده است، شروع شد. به گزارش ایرنا، عمران گاراژیان افزود: نخستین فصل از کاوش تپه ی باستانی دامغانی سبزوار، در ادامه ی فعالیت های سال

tappe-sabzevariha02سبزواریان: سرپرست گروه باستان شناسی تپه ی باستانی سبزوار گفت: نخستین فصل کاوش های باستان شناختی تپه ده ها هکتاری دامغانی سبزوار که قسمتی از آن طی خیابان کشی قطع شده است، شروع شد.

به گزارش ایرنا، عمران گاراژیان افزود: نخستین فصل از کاوش تپه ی باستانی دامغانی سبزوار، در ادامه ی فعالیت های سال ۱۳۹۱ در این زمینه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: هفت گروه سه نفره متشکل از کارشناسان در حال ارزیابی بخش مرکزی محوطه دامغانی (کارگاه ۱) هستند و فعالیت در بخش شمالی محوطه ( کارگاه ۲) نیز با هدف پاکسازی برش و پیاده رو به صورت ترانشه هایی که لایه های مس-سنگی و مفرغ را نمایش دهند انجام می شود.

به گفته گاراژیان محوطه تپه دامغانی در سال ۱۳۸۲ توسط خود او و لیلا پاپلی و در سال ۱۳۸۴ توسط رمی بوشارلا به همراه هنری فرانکفورت بررسی شده است.

این باستان شناس تصریح کرد:تپه ی دامغانی سبزوار در سال ۱۳۸۷ توسط یک هیات مشترک ایرانی فرانسوی مورد کاوش قرار گرفت و در سال ۱۳۸۸ نیز توسط حسن نامی تعیین حریم شد.

گاراژیان ادامه داد: نخستین گمانه زنی ها با هدف ارزیابی ایجاد موزه فضای باز در محوطه تپه دامغانی در مدت دوماه و با سرپرستی اینجانب در سال ۱۳۹۱ انجام شد که در نتیجه این گمانه زنی ها بقایای معماری، تدفین و مواد فرهنگی مربوط به دوره های مس- سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن به دست آمد.

این باستان شناس گفت: تپه دامغانی که در سال ۱۳۸۰ با شماره ۳۷۴۹ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است در حاشیه جنوب شرقی سبزوار قرار دارد و قسمتی از آن طی خیابان کشی ( خیابان جهاد کشاورزی مشهور به جاده دلقند) قطع شده است.

وی خاطرنشان کرد: این تپه که بالغ بر ده ها هکتار مساحت دارد پیش تر به وسیله چندین گروه دیگر نیز مورد بررسی و کاوش قرارگرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری،مجوز فصل اول کاوش در محوطه تپه دامغانی سبزوار که تا پایان مهرماه ادامه دارد توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.