کد خبر : 12123
دیدگاه‌ها برای روایت زنگنه از ماجرای تأسیس پترو پارس بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 بهمن 1394 - 12:05
-

روایت زنگنه از ماجرای تأسیس پترو پارس

روزنامه شرق: اختلافِ‌نظرها بر سر قراردادهای جدید نفتی درنهایت سبب شد تا وزیر نفت در مقابل رسانه‌ها توضیحاتی را درباره این قراردادها ارائه دهد. بیژن نامدارزنگنه با انتقاد از عدم سازش برخی مخالفان و مذاکره‌نکردن بر سر اختلافات، از مخالفان خواست که درصورت اعتراض، پیشنهادهایی نیز ارائه دهند و صرفا به جوسازی نپردازند. او همچنین

روزنامه شرق: اختلافِ‌نظرها بر سر قراردادهای جدید نفتی درنهایت سبب شد تا وزیر نفت در مقابل رسانه‌ها توضیحاتی را درباره این قراردادها ارائه دهد. بیژن نامدارزنگنه با انتقاد از عدم سازش برخی مخالفان و مذاکره‌نکردن بر سر اختلافات، از مخالفان خواست که درصورت اعتراض، پیشنهادهایی نیز ارائه دهند و صرفا به جوسازی نپردازند. او همچنین تأکید کرد هر مقوله جدیدی معمولا با واکنش‌های منفی و مخالفت روبه‌رو می‌شود، هرچند که بعد از مدت‌ها با آگاهی از آن، مقوله مورد اختلاف، مورد پذیرش قرار می‌گیرد و برای این موضوع از ماجرای تأسیس پتروپارس گفت که او را تا مرز زندان برد اما پس از سال‌ها برخی از همین مخالفان مدعی تأسیس آن شدند. زنگنه با بیان اینکه متن قراردادهای جدید نفتی هنوز نهایی نشده است، گفت: هر زمان طرح تازه‌ای ارائه می‌شود، مخالفت‌های گسترده در مقابل آن شکل می‌گیرد که البته با گذشت زمان این موضوع حل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، زنگنه در نشست خبری درباره مدل جدید قراردادهای نفتی با بیان اینکه چندی پیش ادعا شد وزارت نفت یک سایت رسمی برای مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) ایجاد کرده است، افزود: فردی اقدام به راه‌اندازی این سایت در کشور کانادا کرده است که ارتباطی به وزارت نفت ندارد، براین‌اساس نباید مطالب این سایت، ملاک ارزیابی و نقد قراردادهای جدید نفتی قرار گیرد.

تنها سند قابل استناد، مصوبه هیأت دولت است

وزیر نفت تأکید کرد: هنوز متن نهایی مدل جدید قراردادهای نفتی آماده نشده و تنها سند قابل استناد درباره مدل جدید قراردادهای نفتی، مصوبه مهرماه هیأت دولت است.
زنگنه ادامه داد: وزارت نفت از نقد استقبال می‌کند، اما باید اعلام کرد هنوز قراردادی امضا نشده که عده‌ای به آن تاخته و خواستار لغو قراردادها شده‌اند.

قراردادی امضا نشده که لغو شود

وی گفت: در زمان دولت سابق، پنج قرارداد برای توسعه میدان‌های نفتی به امضا رسید که دو قرارداد با شرکت‌های ایرانی و سه قرارداد با شرکت‌های چینی بوده است اما در دولت جدید قراردادی به تصویب نرسیده است که بخواهیم آن را لغو کنیم.

قدردانی از نماینده منتقد و دلسوز مجلس

وزیر نفت به انتقاد احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به مدل جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: وی اگرچه مخالف من بوده و در مجلس علیه من نیز صحبت کرده، اما مخالف محترمی است و انتقادهایی که مطرح می‌کند از روی دلسوزی برای کشور است.

همدیگر را متهم نکنیم

وزیر نفت با دعوت از منتقدان برای افزایش تعامل و توجه به منافع ملی، گفت: نباید عده‌ای تنها روی مواضع خود پافشاری کنند، بلکه باید با یکدیگر تعامل برقرار کنند ضمن اینکه ما همه یک نسل هستیم و نباید همدیگر را متهم کنیم؛ حتی اگر در موضوعی با منتقدان به نتیجه‌ای دست نیافتیم، در جلسه‌ای به مشورت گذاشته می‌شود و با رأی‌گیری می‌توان نظر اکثریت را به دست آورد.

امضای پنج قرارداد نفتی به شیوه اوپن کاپس در دولت سابق

زنگنه با بیان اینکه ازجمله انتقادهایی که به این مدل قراردادی می‌شود، این است که این قراردادها به صورت اوپن کاپس (OPEN CAPEX) است که سقف سوددهی آنها باز بوده و باعث می‌شود از طریق این قرارداد، منافع ملی کشور به خارجی‌ها داده شود، گفت: سوال من این است که در دولت سابق پنج قرارداد به این شیوه به امضا رسید، اما نسبت به آن اعتراض نکردید.

البته من اعتقادی به لزوم امضانکردن این پنج قرارداد در دولت سابق ندارم؛ زیرا چاره‌ای نداشته‌اند.

جلوی امضای قرارداد مشارکت در تولید با هندی‌ها را گرفتم

زنگنه گفت: برخی نیز انتقادهایی مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه مدل جدید قراردادهای نفتی همانند قراردادهای مشارکت در تولید است. در دولت گذشته قرار بود قراردادی با این روش با هندی‌ها امضا شود که به مرحله آخر نیز رسید؛ اما من با آغاز‌به‌کار دولت یازدهم جلوی این قرارداد را به دلیل مدل مشارکت در تولید، گرفتم.

به‌دلیل تأسیس پتروپارس تا مرز زندان رفتم

وزیر نفت ادامه داد: براساس برخی دیگر از انتقادها، ادعا شده است که با اجرای آنها (قراردادها)، شرکت ملی نفت ایران تضعیف خواهد شد که انتقاد درستی به شمار نمی‌رود. وی گفت: ایران هم‌اکنون با سابقه بیش از صد سال تولید نفت، هنوز یک شرکت اکتشاف و تولید ندارد و ضروری است که در این مقطع، این شرکت‌ها تأسیس شوند. وزیر نفت اضافه کرد: هر زمان که طرح تازه‌ای ارائه می‌شود، مخالفت‌های گسترده در مقابل آن شکل می‌گیرد که البته با گذشت زمان این موضوع حل خواهد شد. زنگنه به تأسیس شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کشور (مپنا) در وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در آن مقطع نیز بارها به دلیل تشکیل این شرکت، مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفتم، اما پس از موفقیت این شرکت، بسیاری از افراد مدعی آن شده‌اند. برای تشکیل شرکت پتروپارس در وزارت نفت هم تا مرز به‌زندان‌انداختن من پیش رفتند، درحالی‌که هم‌اکنون بسیاری مدعی‌اند شرکت پتروپارس با تلاش آنها شکل گرفته است.

پیش‌نویس‌های منتشرشده نظر نهایی وزارت نفت نیست

وزیر نفت درباره محرمانه‌بودن قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: طبق قانون، قرارداد محرمانه است، اما پیش‌نویس قراردادها محرمانه نخواهد بود، ما می‌خواهیم بدون ابهام و شفاف کار کنیم.

زنگنه افزود: پیش‌نویس‌های قراردادهای جدید نفتی هنوز نهایی نشده و هم‌اکنون سه پیش‌نویس از این قراردادها تهیه شده و پیش‌نویس چهارم نیز در حال تهیه است، اما این پیش‌نویس‌ها نظر نهایی وزارت نفت محسوب نمی‌شود. وی درباره انتقادها از محتوای این قراردادها نیز گفت: ایرادهای زیادی در زمینه ماهیت قراردادها وجود ندارد. وزیر نفت اضافه کرد: در زمینه تعارض این قراردادها با اصل ۴۴ قانون اساسی نیز حاضریم با منتقدان در این بخش گفت‌وگو کنیم.

قراردادهای IPC شفاف است

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تا چه اندازه انتقادها به مدل جدید قراردادهای نفتی را سیاسی و چه مقدار آن را نبود شفافیت در اطلاع‌رسانی می‌دانید، گفت: در ایران نمی‌توان خیلی این موارد را از هم جدا کرد، زیرا همه حرف‌هایی که مطرح می‌شود، عقیدتی و سیاسی است، اما نداشتن شفافیت درباره مدل جدید قراردادهای نفتی را نمی‌پذیرم. زنگنه ادامه داد: زمانی که درباره قراردادهای امضاشده در دولت گذشته صحبت می‌شود، بسیاری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؛ اما وزارت نفت دولت یازدهم از همان ابتدا تلاش کرد با شفافیت کار کند.

منتقدان پیشنهادهای جایگزین ارائه کنند

زنگنه با دعوت از منتقدان برای ارائه پیشنهادهای جایگزین گفت: در زمانی که با طرحی در مجلس مخالفت می‌شود، بلافاصله پیشنهاد جایگزین مطرح می‌شود و براین‌اساس از منتقدان می‌خواهیم پیشنهادهای کارگشای خود را بیان کنند. وزیر نفت ادامه داد: من هم دوست دارم که امتیازی به شرکت‌های خارجی ندهم و آنها به صورت رایگان بیایند و ‌میلیاردهادلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اما متأسفانه قبول نمی‌کنند و اصل و سود سرمایه‌گذاری خود را طلب خواهند کرد.

برگزاری مناقصه بین‌المللی ١۶ میدان نفتی

زنگنه برگزاری مناقصه‌های نفتی را خاطرنشان کرد و گفت: ١۵ تا ١۶ میدان نفتی با اولویت میدان‌های مشترک و میدان‌هایی که نیاز به افزایش ضریب بازیافت دارند، از ابتدای سال ٩۵ به مناقصه گذاشته می‌شوند.

خسارت ۵٠٠‌میلیون‌دلاری قراردادهای کرسنت

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه درباره قرارداد کرسنت به‌زودی سخن خواهد گفت، افزود: شاید پیش یا پس از برگزاری انتخابات پیش‌رو، درباره ابعاد این موضوع، بحث‌های خود را مطرح ‌کنم.

زنگنه با بیان اینکه به دلیل مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی سکوت کرده‌ام که این سکوت به من ضربه زده، ادامه داد: مخالفان خارجی از برخی سخنان مخالفان در داخل کشور سوءاستفاده کرده و ادعاهای جدیدی را مطرح می‌کند. وزیر نفت گفت: براین‌اساس ادعاهایی درباره خسارت ۵٠‌میلیارددلاری قراردادهای کرسنت بیان می‌شود که درست نیست و تنها ۵٠٠‌میلیون‌دلار ضرر کرده‌ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.