کد خبر : 16917
دیدگاه‌ها برای رودها و آبشارهای مهم در سبزوار بزرگ با قابلیت گردشگری بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آبان 1397 - 14:14
-

رودها و آبشارهای مهم در سبزوار بزرگ با قابلیت گردشگری

نگاه ما به منابع آب در سبزوار بزرگ پرداختن به معضلات ناشی از کمبود آب در ابعاد ملی، منطقه‌ای و یا محلی نیست بلکه هدف، بررسی جنبه‌های معنوی و ماهیتی آب به‌عنوان یک عنصر آرامش‌دهنده روح و روان و بسترساز فعالیت‌های اکوتوریستی است. در این خصوص آگاهی از موقعیت رودها و حواشی آن‌ها، چشمه‌ها، آبشارها

نگاه ما به منابع آب در سبزوار بزرگ پرداختن به معضلات ناشی از کمبود آب در ابعاد ملی، منطقه‌ای و یا محلی نیست بلکه هدف، بررسی جنبه‌های معنوی و ماهیتی آب به‌عنوان یک عنصر آرامش‌دهنده روح و روان و بسترساز فعالیت‌های اکوتوریستی است.

در این خصوص آگاهی از موقعیت رودها و حواشی آن‌ها، چشمه‌ها، آبشارها و ارزیابی پتانسیل منابع آب موجود در توانمندسازی زیرساخت‌های لازم برای رونق اکوتوریسم ضروری به نظرمی رسد که نیازمند مطالعه و بررسی منابع آب‌های سطحی در قالب رودها، آبشارها و آب‌های زیرزمینی به‌صورت چشمه‌های موجود در سطح منطقه است.

رودخانه و آبشارهای بفره

دره زیبا و ییلاقی بفره در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان سبزوار، واقع شده که رودخانه دائمی و پر آب بفره در آن جریان دارد.

حوضه آبریز رودخانه بفره در منطقه‌ای به نام اولنگ بفره در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه جغتای تشکیل شده و سرچشمه‌های متعددی را از دامنه‌های شرقی کوه لور معروف به زوپلنگ‌ها و دامنه‌های غربی کوه نظرگاه دریافت می‌دارد. نهر بفره به طول ۳۳ کیلومتر و شیب متوسط ۴/۴ درصد با خروج از دره‌های کوهستانی و سرسبز بفره از غرب روستای کایف و مزرعه باغشت عبور کرده و اراضی کشاورزی این مناطق را سیراب می‌سازد و در نهایت جریانات آبی این رودخانه بعد از عبور از روستاهای کوشکباغ – طزر و سویز در دشت فیض‌آباد به اتمام می‌رسد.

عبور از ۲۵ آبشار منطقه بدون تجهیزات کامل صخره‌نوردی و کوه‌نوردی امکان‌پذیر نیست و تنها در صورت داشتن مهارت کافی در سنگ‌نوردی می‌توان از بالادست این آبشارها عبور کرد.

دره بفره دارای آبشارهای متعددی است که با توجه به مقدار بارندگی و ترسالی‌ها تعداد آن‌ها متغیر است و بلندترین این آبشارها بیش از ۸۰ متر ارتفاع دارد.

 

*منتشر شده در شماره ۳۱ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.