کد خبر : 24990
دیدگاه‌ها برای سهمیه‌بندی بنزین و بلاتکلیفی موتورسیکلت‌های سه‌چرخ بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 دی 1398 - 11:44
-

سهمیه‌بندی بنزین و بلاتکلیفی موتورسیکلت‌های سه‌چرخ

ایرنا پس از گذشت حدود ۲ ماه از دور جدید هدفمندی مصرف سوخت، موتورسیکلت‌های سه‌چرخ در سبزوار همچنان سهمیه سوخت ندارند و مالکان آن‌ها از این بابت در بلاتکلیفی به سر می‌برند. خودروهای سه‌چرخ نوعی موتورسیکلت باربری درون‌شهری هستند که از گذشته نقش مهمی در حمل بار کم‌حجم و جابه‌جایی کالاهای درون‌شهری را بر عهده داشته‌اند.

ایرنا

پس از گذشت حدود ۲ ماه از دور جدید هدفمندی مصرف سوخت، موتورسیکلت‌های سه‌چرخ در سبزوار همچنان سهمیه سوخت ندارند و مالکان آن‌ها از این بابت در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

خودروهای سه‌چرخ نوعی موتورسیکلت باربری درون‌شهری هستند که از گذشته نقش مهمی در حمل بار کم‌حجم و جابه‌جایی کالاهای درون‌شهری را بر عهده داشته‌اند.

این وسایل نقلیه که از وانت‌بار کوچک‌تر است به سبب حرکت سریع در مسافت‌های کوتاه و همچنین بهای کمتر کرایه اغلب از سوی شهروندان برای حمل بار در شهر صنعتی سبزوار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارائه سوخت به موتورسیکلت‌های سه‌چرخ فاقد پلاک تا قبل از سهمیه‌بندی بنزین مشکلی نداشت اما با اجرای این طرح آن‌ها از سهمیه سوخت محروم مانده و کسب‌وکار فعالان این عرصه متوقف شده است. 

پلاک‌گذاری 

راننده یک موتورسیکلت سه‌چرخ در سبزوار گفت: با اینکه بیشتر بار داخل این شهر با موتورهای سه‌چرخ جابه‌جا می‌شود نهادهای مرتبط برای پلاک‌گذاری و اختصاص سهمیه بنزین به این نوع وسیله پاسخ دقیق نمی‌دهند.

رضا لندرانی افزود: ماهیانه ۸۰  لیتر بنزین با نرخ آزاد مصرف می‌کنیم و برای جابه‌جایی یک محموله بار دستکم یک لیتر بنزین مصرف می‌شود که نرخ کرایه ۱۰۰ هزار ریالی پاسخگوی زحمت حمل بار، استهلاک و درآمد نیست.

وی ادامه داد: استفاده از بنزین آزاد به ناچار افزایش کرایه حمل بار سه‌چرخ‌ها  را به دنبال دارد که این امر موجب عدم صرفه اقتصادی برای شهروندان و استفاده کمتر آنان از این نوع وسایل نقلیه شده است.

وی گفت: در دوره قبل طرح سهمیه‌بندی بنزین، با همکاری سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری و شرکت نفت حواله و سهمیه بنزین دریافت می‌کردیم اما در این دوره تاکنون پیگیری ما بی‌نتیجه بوده است.

لندرانی افزود: پاسخ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، پلاک گذاری این موتورهای سه‌چرخ است اما از سوی دیگر برای پلاک گذاری راهکاری از سوی راهنمایی و رانندگی و فرمانداری به ما ارائه نشده است.

موتورسیکلت سه‌چرخ به‌عنوان وسیله باربری تعریف نشده است 

معاون مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم‌اکنون بیش از یک هزار دستگاه موتورسیکلت سه‌چرخ در سبزوار تردد می‌کند که ۸۵۰ دستگاه از این تعداد کد شناسایی دریافت کرده و مشغول فعالیت هستند.

بهزاد ریواده افزود: موتورهای سه‌چرخ به‌عنوان وسیله باربری داخل چرخه تعریف نشده و برای حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا از وسیله‌های نقلیه مربوط به حمل‌ونقل باربری شامل وانت‌بار، پراید وانت، پیکان وانت و نیسان  و کامیونت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در دولت دهم برای این موتورهای سه‌چرخ از سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری معرفی‌نامه صادر می‌شد تا از شرکت نفت حواله بگیرند و سهمیه بنزین دریافت کنند اما در طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین چون این وسایل نقلیه فاقد پلاک هستند سهمیه سوخت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تاکنون هیچ بخشنامه‌ای دراین‌باره صادر نشده است.

وی گفت: موتورسیکلت‌های سه‌چرخ به‌عنوان وسیله باربری تعریف نشده‌اند و مشخص نیست چه نهاد یا مرجعی مسئول نظارت و رسیدگی به مشکل سهمیه سوخت این وسایل است.

وضعیت نامعلوم

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت نفت وظیفه تأمین سوخت خودروهایی را که از سوی مراجع ذیصلاح به رسمیت شناخته شود بر عهده دارد.

رمضانعلی قارزی افزود: خودروهای دارای پلاک طبق مصوبه و بر مبنای نوع کاربری مشخص شده سهمیه سوخت دریافت کرده و کارت سوخت آن‌ها هرماه شارژ می‌شود.

وی ادامه داد: موتورسیکلت‌های سه‌چرخ در مرحله نخست باید از سوی نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی یا هر مرجع مرتبط شناسایی و پلاک گذاری شوند که نوع  وسیله نقلیه آن‌ها در قالب موتورسیکلت یا وانت‌بار مشخص گردد تا شرکت نفت موظف به صدور کارت سوخت و اختصاص سهمیه بنزین برای آن‌ها شود.

موتورهای سه‌چرخ پلاک نمی‌شوند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موتورسیکلت‌های سه‌چرخ بیشتر  برای محیط اختصاصی شامل کاروانسراهای تجاری بزرگ که در داخل آن بار حمل می‌شود یا مزارع و باغات استفاده می‌گردد و تردد در معابر ندارند.

سرهنگ هادی طلبه با بیان اینکه این خودروهای سه‌چرخ پلاک ندارند افزود: تردد آن‌ها در سبزوار نمایان است از طرفی مشخص نیست چه نهاد و مرجعی مسئول رسیدگی به این وسایل نقلیه است.

وی ادامه داد: این خودروها برابر قانون پلاک نمی‌شوند و باید جمع‌آوری شوند و در مواردی که حوادث و جرائمی از آن‌ها رخ می‌دهد به علت نداشتن پلاک و ثبت نبودن آن‌ها در سامانه مسائل آنان به‌سختی قابل‌پیگیری است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار گفت: اما به دلیل اینکه بیشتر رانندگان آن‌ها اقشار محروم و مستضعف هستند و سال‌ها از این طریق امرار معاش داشته‌اند نمی‌توان آن‌ها را جمع‌آوری کرد بلکه باید با تعامل بین دستگاهی برای ساماندهی و رفع مشکل آن‌ها چاره‌اندیشی نمود.

وی با بیان اینکه این موتورسیکلت‌ها از نظر قانونی مجاز به تردد نیستند و سهمیه سوخت ندارند افزود: باید از طریق فرمانداری برای سهمیه سوخت آن‌ها اقدامی صورت گیرد و در شورای ترافیک طرحی برای ساماندهی آن‌ها ارائه شود که با آموزش‌های لازم و دریافت تعهد جلو برخی تخلفات احتمالی آن‌ها گرفته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.