کد خبر : 487
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1393 - 20:42
-

شریعتی : در روزگار جهل، شعور، خود جرم است !

تشیع مصلحت، نابود کننده ی تشیع حقیقت است . همچنان که در تاریخ اسلام، اسلام حقیقت، قربانی اسلام مصلحت شد. (دکتر علی شریعتی / کتاب شیعه ) علی شریعتی مزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی در دوم آذر سال ۱۳۱۲ در روستای کاهک در کویر مزینان در نزدیکی سبزوار زاده شد. وی نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس،

mazinan19تشیع مصلحت، نابود کننده ی تشیع حقیقت است .
همچنان که در تاریخ اسلام، اسلام حقیقت، قربانی اسلام مصلحت شد. (دکتر علی شریعتی / کتاب شیعه )

علی شریعتی مزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی در دوم آذر سال ۱۳۱۲ در روستای کاهک در کویر مزینان در نزدیکی سبزوار زاده شد.
وی نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود . شریعتی علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، دلیل دیگر شهرتش، کارنامه فعالیت‌های اوست که برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدادگری نسبت به سلطنت وقت داشته است. شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید می‌نامند.

شریعتی در ۱۶ سالگی سیکل اول دبیرستان (کلاس نهم نظام قدیم) را به پایان رساند و وارد دانشسرای مقدماتی شد. در مهرماه سال ۱۳۳۴ دانشکده علوم انسانی و ادبیات انسانی، دانشگاه مشهد با همت دانشمند بزرگ دکتر علی اکبر فیاض تأسیس و افتتاح شد و علی و چند نفر دیگر که در این ایام کارمند وزارت فرهنگ بودند، تقاضای ثبت نام کردند. رؤسای دانشکده طبق مقررات تقاضای آنها را رد کردند. اما آنها ساعاتی که می توانستند، به صورت مستمع آزاد در کلاس های شرکت می کردند و به اعتراضات مسوولین توجهی نشان نمی دادند.
دکتر علی شریعتی پس از پایان دوره دانشکده و ارائه پایان نامه خود، نامه ای دریافت کرد که به او اطلاع می داد بورس دولتی شامل حالش شده است و می تواند برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای اروپایی برود.
انتخاب محل تحصیل برای او کار مشکلی نبود، زیرا هم استادان که رفتن به فرانسه را به او پیشنهاد می کردند و هم آشنایی نسبی او با زبان فرانسه، این امکان را به وی می داد که تردید چندانی نداشته باشد. بدین ترتیب اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ او رهسپار فرانسه شد.
پس از بازگشت از سوی اداره فرهنگ در سال ۱۳۴۳ حکم «انتساب» با رتبه ی چهار آموزگاری برای او فرستاده شد. او در همین سال تقاضای انتقال از وزارت فرهنگ آموزش و پرورش به وزارت علوم را کرده بود که جواب منفی دریافت می کند.
در سال ۴۴، پس از اعلام آگهی استخدام استادیاری در روزنامه، مجدداً تقاضای شرکت در آزمون استادیاری می کند.

دکتر علی شریعتی مزینانی، مجاهد بزرگ، جامعه شناس برجسته و اسلام شناس به طور اسرار آمیزی در ۲۵ خرداد سال ۱۳۵۶ (۱۵ ژوئن سال ۱۹۷۷) در انگلستان به شهادت رسید و هم‌اکنون آرامگاه وی در مکانی نزد مقبره حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است.

اسماعیل تو کیست؟ چیست؟
و اکنون در منا‌یی: ابراهیمی، و اسماعیل‌ات را به قربانگاه آورده‌ای؛
اسماعیل تو کیست؟
چیست؟
مقامت؟
آبرویت؟ موقعیت و شغلت؟ پولت؟ خانه‌ات؟ باغت؟ اتومبیلت؟ معشوقت؟ خانواده‌ات؟ علمت؟ درجه‌ات؟ هنرت؟ روحانیتت؟ لباست؟ نامت؟ نشانت؟ جانت؟ جوانی‌ات؟ زیبایی‌ات؟ …
من چه می‌دانم.
این را تو خود می‌دانی، تو خود آن را، او را، هر چه هست و هر که هست، باید به منی آوری و برای قربانی، انتخاب کنی؛
من فقط می‌توانم نشانی‌هایش را به تو بدهم:
آنچه تو را در راه ایمان، ضعیف می‌کند، آنچه تو را در رفتن، به ماندن می‌خواند؛
آنچه تو را در راه مسئولیت به تردید می‌افکند، آنچه تو را به خود بسته است و نگه داشته است، آنچه دلبستگی‌اش نمی‌گذارد تا پیام را بشنوی، تا حقیقت را اعتراف کنی، آنچه تو را به فرار می‌خواند، آنچه تو را به توجیه و تأویل‌های مصلحت‌جویانه می‌کشاند و عشق به او کور و کرت می‌کند؛ ابراهیمی و ضعف اسماعیلی‌ات تو را بازیچه ابلیس می‌سازد. در قله بلند شرفی و سراپا فخر و فضیلت، در زندگی‌ات تنها یک چیز هست که برای به دست آوردنش از بلندی فرود می‌آیی، برای از دست ندادنش، همه دستاوردهای ابراهیم‌وارت را از دست می‌دهی؛
او اسماعیل تو است، اسماعیل تو ممکن است یک شخص باشد، یا یک شیء، یا یک حالت، یک وضع و حتی یک نقطه ضعف!
اسماعیلِ ابراهیم، پسرش بود!

کم هستند متفکران و اندیشمندانی در تاریخ معاصر ایران که همانند علی شریعتی تاثیرگذار بوده باشند و سطح و درجه تاثیرگذاری‌شان از حوزه‌های محدودی چون روشنفکری و قدرت تا حوزه و آکادمی و حتی عوام را در برگرفته باشد. این درجه و سطح گسترده تاثیرگذاری شریعتی را در طول سالیان گذشته به وضوح هرچه تمامتر می توان نظاره کرد به گونه ای که پیروان و دوست داران دکتر از هر فرصتی برای بزرگداشت یاد و خاطره معلم شهید در ادوار مختلف و علی رغم محدودیت های فراوان استفاده می کردند .
نمونه ای از این عرض ارادت را میتوان در شامگاه پنج شنبه ۲۹ خرداد در مزینان مشاهده نمود که علی رغم مخالفتهای و محدودیت هایی که هنوز در جهت برگزاری چنین بزرگداشت هایی هنوز وجود دارد مانع از آن نشد که این خیزش مردمی نتواند کار خود را به سر انجام برساند .
مزینان امسال نیز میزبان خیل کثیری از هواداران دکتر علی شریعتی بود که از اقسا نقاط خراسان و ایران عزیز برای زنده نگه داشتن تفکرات و اندیشه های وی به این منطقه آمده بودند.
بزرگداشتی که در آن بزرگان و اساتید مختلفی در بیان تفکرات شریعتی ایراد مطلب نمودند که جمله به جمله آن با تشویق حضار روبرو می شد.
در انتهای این مراسم پسندیده، نایب رییس شورای اسلامی شهر سبزوار خبر از برگزاری سالروز تولد شریعتی، سال آینده در سبزوار داد که با استقبال پرشور مردم روبرو شد.

mazinan06
در این برنامه، مهدی مقصودی(رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار)، مهندس زارعی(رییس کمیسیون املاک و مستقلات شورای اسلامی شهر سبزوار)، پسندیده(نایب رییس شورای اسلامی شهر سبزوار) و بزرگانی همچون دکتر رحیمی، دکتر حسینی، دکتر رامشینی، حنیف پور و… نیز حضور داشتند.
همزمان با برگذاری سی و هفتمین سالروز تولد این معلم بزرگ در مزینان، میدان فاطمی سبزوار نیز میزبان علاقمندان به دکتر در نمایشگاه شمع بودند که برگزاری این نمایشگاه در سبزوار و استقبال بی نظیر مردم از آن برای اولین بار نشان از تغییراتی هرچند اندک در مدیریت سیاسی شهر داشت که امید است این روند روبه رشد با همکاری بیش از پیش دستگاه های اجرایی توامان گردد.

asrsabzevar-shariaty

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
علی مزینانی عسکری سه شنبه , ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۸:۴۷

باسلام وعرض ادب آغاز فعالیت این رسانه وزین را تبریک می گوییم وضمن خداقوت وارادت منتظر شما در شاهدان کویرمزینان هستیم تا در صورت امکان از مطالب ما نیز در پایگاه خود استفده نمایید شاهدان کویرمزینان همزمان با دو دامنه در فضای مجازی فعالیت می نماید http://shahedanekavir.blogfa.com/

http://www.shahedanekavir.blog.ir

سبزواریان.کام سه شنبه , ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۹:۲۸

با سلام
از حضور گرم شما سپاسگذاریم.
امیدواریم بتوانیم در کنار شما رسانه ای مفید و تاثیر گذار داشته باشیم.
پایدار باشید و برقرار

نظرات بسته شده است.