کد خبر : 10699
دیدگاه‌ها برای متن تاریخ برجسته بیهقی ثبت جهانی می شود بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آبان 1394 - 22:00
-

متن تاریخ برجسته بیهقی ثبت جهانی می شود

سبزواریان: رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار تاکید کرد: تلاش خواهم کرد تا متن تاریخ بیهقی به عنوان بزرگترین متن تاریخ برجسته، ثبت میراث جهانی شود. به گزارش سبزوارنیوز، دکتر سلیمانی در مراسم بزرگداشت بیهقی گفت: سخن گفتن درباره بیهقی بسیار سخت و از طرفی بسیار آسان است ساده به دلیل اینکه بیهقی روان و بی

soleimani01سبزواریان: رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار تاکید کرد: تلاش خواهم کرد تا متن تاریخ بیهقی به عنوان بزرگترین متن تاریخ برجسته، ثبت میراث جهانی شود.

به گزارش سبزوارنیوز، دکتر سلیمانی در مراسم بزرگداشت بیهقی گفت: سخن گفتن درباره بیهقی بسیار سخت و از طرفی بسیار آسان است ساده به دلیل اینکه بیهقی روان و بی الایش حرف می زند و دشوار از این جهت که این مورخ بزرگ برای بیان تمامی موارد تحقیقی خود که در کتاب تاریخ بیهقی گردآوری ساخته رنج بسیار برده است.

وی افزود: دشوار است انسان چنین درکی را درک کند و سختر انکه چنین بیانی فهم شود بسیارساده می توان به بیهقی رسید اما هنگامی که در دنیای بیهقی قرار می گیرید سخت است شبی را به صبح رسانید بیهقی همگام با انکه واقعه ای را برای ما تشریح می کند عصاره واقعه را به مخاطب منتقل می کند و او را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

سلیمانی ادامه داد: بیهقی ادعا می کند که من تاریخ پایه ای می نویسم انسان باید به چه درک و شعوری برسد که ادعای چنین بزرگی در دورنش بجوشد و از زبان به قلم جاری سازد.

وی یادآور شد: واقعه در سازمان فکری بیهقی مانند یک اثر هنری در ذهن هنرمند است هنرمند و بیهقی هر دو با یک پدیده روبرو هستند بعد از اینکه هنرمند و بیهقی نسبت به پدیده ارتباط برقرار می کنند پدیده تبدیل به یک اثر هنری چون تاریخ بیهقی می گردد.

دانشجوی دکترای پزوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان خاطر نشان کرد: بیهقی هنرمند برجسته است و سازمان فکری او در قبال یک پدیده کهکشانی از وقایع را می آفریند او در یک حرکت واقعه ای را می گوید و دهها واقعه را به مخاطب واگذار می کند.

وی گفت: بعد از خواندن تاریخ بیهقی انسان نفس عمیقی از انسانیت خود می کشد چون درد و معنای را با شیرین کاری ها واژگانه ای که بیهقی در کتابش بکار برده به مخاطب منتقل می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.