کد خبر : 11475
دیدگاه‌ها برای مصوبه کنگره و نامه عقب‌نشینی کری بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آذر 1394 - 12:34
-

مصوبه کنگره و نامه عقب‌نشینی کری

آرمان- مهدی رضایی: تصور می‌شد آمریکا پس از امضای برجام تا حدی از سیاست خصمانه خود علیه ایران دست بردارد و به آنچه عمل کند که در پشت تریبون بیان می‌کرد یعنی پایان خصومت علیه ایران! دیروز اما اوباما آنچه را امضا کرد که تصور می‌شد امضا نخواهد کرد و از طریق این اقدام گامی

آرمان- مهدی رضایی: تصور می‌شد آمریکا پس از امضای برجام تا حدی از سیاست خصمانه خود علیه ایران دست بردارد و به آنچه عمل کند که در پشت تریبون بیان می‌کرد یعنی پایان خصومت علیه ایران! دیروز اما اوباما آنچه را امضا کرد که تصور می‌شد امضا نخواهد کرد و از طریق این اقدام گامی در اثبات اظهاراتش به نمایش بگذارد که امضا کرد و نشان داد به وعده‌هایش پایبندی نخواهد داشت اما مهر اوباما در پای مصوبه کنگره خشک نشده بود که جان کری به نوعی با ارسال نامه‌ای درصدد برآمد تا نشان دهد این نامه خللی در وعده‌ها ایجاد نمی‌کند و بار دیگر اقتدار ایران به نمایش در آمد.

ماجرا چه بود؟

رئیس‌جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه سال آینده این کشور، محدودیت‌های تازه‌ برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرده است. این محدودیت‌ها که ۱۰ روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود شامل بعضی شهروندان ۳۸ کشوری می‌شود که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کنند. بنابر گزارش سایت اینترنتی بی‌بی‌سی بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده است، اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

واکنش ظریف به مصوبه کنگره

پس از انتشار این خبر بود که وزیر امور خارجه ایران با اشاره به قانون محدودیت صدور روادید در سفر به ایران گفت: این موضوع یک پیام بسیار بد برای ایرانی‌ها به همراه دارد مبنی بر اینکه آمریکا روی سیاست خصمانه در قبال ایران تکیه کرده است. محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور در محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره مصوبه جدید آمریکا برای محدودیت ورود افرادی که پیش از این به ایران، سوریه، عراق و سومالی سفر کرده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه ما در حال دریافت پیام‌های مختلفی از واشنگتن هستیم که اغلب نیز منفی هستند. یکی از آنها مصوبه جدید مبنی بر قانون محدودیت لغو روادید است. ما اکنون منتظریم ببینیم دولت آمریکا چگونه می‌خواهد خود را با تعهداتش طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تطبیق دهد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز اجرای توافق هسته‌ای می‌تواند موجب بهبود روابط میان تهران و واشنگتن شود، افزود: ما باید صبر کنیم و ببینیم چه چیزی پیش می‌آید. اقدام آمریکا برای تغییر قانون لغو روادید که مسافرانی را که به ایران سفر کرده‌اند هدف قرار می‌دهد بی‌معنی است. من در روزهای گذشته با وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت‌وگو کردم و اکنون منتظرم تا آنها تصمیم‌گیری کنند.

نامه کری به ظریف

بلافاصله پس از واکنش ظریف بود که وزیر خارجه آمریکا نامه‌ای درباره محدودیت‌های اعمال شده بر «برنامه لغو روادید» برای کسانی که به ایران سفر کرده‌اند، برای وزیر امور خارجه ایران ارسال کرد و در آن ظریف را با نام «آقای وزیر عزیز» خظاب کرد. در نامه جان کری که پذیرش اشتباه در آن عیان بود نوشته شده است: «​از ملاقات سازنده دیروز -‌روز شنبه- تشکر می‌کنم. می‌خواستم با شما در پاسخ به سوالی که جنابعالی درباره اصلاحیه «برنامه لغو روادید» ما داشتید مکاتبه کنم. ابتدا، می‌خواهم خطاب به جنابعالی تایید کنم که ما به رفع تحریم‌ها طبق برجام کاملا متعهد هستیم. ما به اجرای کامل تعهدات‌مان طبق توافقات پایبند می‌مانیم. تیم ما سخت کار می‌کند تا خود را بدین منظور آماده کند و به محض آنکه به روز اجرایی شدن برسیم ما تحریم‌های مربوطه را برخواهیم داشت. ​اینجانب همچنین اطمینان دارم که تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم، و ما [این تغییرات را] به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد ننماید. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل [صدور] ویزاهای تجاری ۱۰ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در [صدور] ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است. خوشحال می‌شوم که در این خصوص بازهم صحبت کنم و توضیحات بیشتر ارائه نمایم. ارادتمند جان. اف. کری»

واکنش وزارت خارجه ایران به نامه کری

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره این نامه اعلام کرد: «در پی قریب به ۱۰روز مذاکره سخت و فشرده وزیر امور خارجه و تیم هسته‌ای با طرف‌های آمریکایی و اروپایی، در نیویورک، وین، بروکسل و تهران، درباره قانون جدید ویزا در کنگره آمریکا که با تلاش لابی صهیونیستی به عنوان قسمتی از لایحه بودجه تصویب شده بود و تقریبا امکان وتو را از رئیس‌جمهور گرفته بود، نهایتا امروز – دیروز- جان کری وزیر خارجه آمریکا با ارسال نامه رسمی خطاب به وزیر خارجه کشورمان به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد نماید.» حسین جابری انصاری افزود: «کری در نامه خود تاکید کرده است که آمریکا به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام و اجرای کامل تعهدات آن کشور بر اساس توافقات به عمل آمده در برجام کاملا متعهد است. کری همچنین تاکید کرده است که دولت آمریکا تغییرات مربوط به قانون روادید آن کشور را با توجه به اختیارات خود به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که دخالتی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران به عمل نیاید و همچنین کری تایید کرده است که دولت آمریکا بدین منظور ابزارهای متعددی در اختیار دارد که حتی شامل توقف اجرای این قانون بر طبق اختیارات رئیس‌جمهور می‌شود.» وی در پایان اضافه کرد: «مذاکرات بسیار فشرده کارشناسان ایران و ۱+۵ در وین کماکان ادامه دارد و طی روزهای اخیر همراه با پیشرفت مطلوبی در جهت حل و فصل آخرین نکات فنی و حقوقی مربوط به اجرای برجام بوده است.» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار امیدواری کرد با این نامه آقای کری مراحل اجرایی شدن برجام طبق جدول زمان‌بندی در ماه دی به سرانجام برسد.

تذکر ۱۰۱ نماینده به رئیس‌جمهور

این حرکت آمریکا واکنش نمایندگان مجلس را در پی داشت به نحوی که ۱۰۱ نماینده طی تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور نسبت به محدودیت ایجاد شده برای کسانی که به ایران سفر کردند انتقاد کرده و خواستار واکنش قاطعانه دولت به این موضوع شدند. در همین زمینه، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اعلام کرد که نمایندگان از عدم واکنش قاطعانه دولت به این موضوع انتقاد دارند و علت نگارش تذکر هم همین موضوع است. در متن این تذکر آمده است: «محدودیت مطرح شده در مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تحریم اشخاصی که از ۵ سال گذشته به ایران سفر کردند یا سفر خواهند کرد، لغو صریح برجام است که اقدام قاطع دولت ایران را در اجرای ماده ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام می‌طلبد. در غیر این صورت ملت ایران شاهد نقض مکرر و مستبدانه برجام از سوی شیطان بزرگ خواهد بود که مغایر منافع ملی و اقتدار ملت ایران است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.