کد خبر : 24208
دیدگاه‌ها برای نخستین موزه صنعت نفت ایران در انتظار ثبت ملی بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1398 - 10:59
-

نخستین موزه صنعت نفت ایران در انتظار ثبت ملی

خبرگزاری صدا و سیما موزه نفت در شهرستان سبزوار به‌عنوان نخستین شهر دارای موزه صنعت نفت در کشور، هنوز ثبت ملی نشده است. مسئول موزه نفت سبزوار گفت: موزه نفت سبزوار نخستین موزه صنعت نفت در ایران است که در سال‌های میانی دهه ۱۳۸۰ در این شهرستان راه‌اندازی شد. رمضانعلی قارزی افزود: مرکزیت سبزوار در حوزه

خبرگزاری صدا و سیما

موزه نفت در شهرستان سبزوار به‌عنوان نخستین شهر دارای موزه صنعت نفت در کشور، هنوز ثبت ملی نشده است.

مسئول موزه نفت سبزوار گفت: موزه نفت سبزوار نخستین موزه صنعت نفت در ایران است که در سال‌های میانی دهه ۱۳۸۰ در این شهرستان راه‌اندازی شد.

رمضانعلی قارزی افزود: مرکزیت سبزوار در حوزه ذخیره‌سازی و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش‌های وسیعی از شمال شرق کشور و شاهراه بودن این شهرستان در منطقه ازجمله دلایل شکل‌گیری این موزه بوده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای ثبت ملی این مجموعه نیز گفت: کارشناسان میراث فرهنگی تهران از این موزه بازدید کرده‌اند و نقشه‌برداری‌ها انجام شده و پیگیری‌ها برای ثبت ملی انجام شده و این مهم در دست اقدام و به گفته کارشناسان در نوبت ثبت ملی است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های پمپ بنزین در سال ۱۳۱۸ در سبزوار ایجاد شده که قدمت آن به دوره اول پهلوی بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها سه مورد از این پمپ بنزین‌ها در سطح کشور موجود است که یکی از آن‌ها در شهرستان سبزوار است.

قارزی ادامه داد: این موزه در جهت حفظ آثار و به تصویر کشیدن بخشی از زحمات کارکنان صنعت نفت شکل گرفت و اکنون شامل ۲ بخش بیرونی و داخلی است.

قارزی با بیان اینکه در حال حاضر ۸ موزه نفت در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: بیش از ۲۱۰ قلم شیء در موزه نفت سبزوار شناسایی، ثبت و کدگذاری شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به لوازم ابزار دقیق، لوازم آزمایشگاهی، آتش‌نشانی، پالایشگاهی، پمپ‌های روغن و بنزین، ولو، موتورهای دیزلی و انواع پیمانه اشاره کرد.

مسئول شرکت نفت سبزوار اضافه کرد: با هماهنگی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت کشور، قسمتی دیگر به فضا اضافه شده که در حال تجهیز است تا موزه کامل‌تر شود.

قارزی با بیان اینکه سالانه حدود ۵ هزار نفر از نخستین موزه نفت کشور در سبزوار بازدید می‌کنند، ادامه داد: با توجه به همکاری خوب شرکت نفت منطقه با ارگان‌ها و ادارات سطح شهرستان به‌ویژه ارگان‌های آموزشی و پژوهشی، این مجموعه در ایام سال و به‌صورت رایگان میزبان دانشجویان، دانش آموزان و علاقه‌مندان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سبزوار هم با بیان اینکه مدیریت این موزه با شرکت نفت سبزوار است، اظهار داشت: این موزه دارای یک بخش بیرونی شامل از قطعات قدیمی مکانیکی و بخش درونی موزه شامل گالری عکس از آغاز پیدایش نفت تاکنون و یک نمایشگاه کاریکاتور نفت است.

سیدرضا حسینی افزود: میراث فرهنگی با ملی شدن این موزه موافق است زیرا نمای بیرونی قدیمی است و ارزش ثبت دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.