کد خبر : 20628
دیدگاه‌ها برای نماینده اصلاح‌طلب مجلس: مردم از کلیت مجلس راضی نیستند بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 تیر 1398 - 3:34
-

نماینده اصلاح‌طلب مجلس: مردم از کلیت مجلس راضی نیستند

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ محمود صادقی در دانشگاه حکیم سبزواری

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ محمود صادقی در دانشگاه حکیم سبزواری

۲۸ خرداد، نشست هم‌اندیشی نماینده مردم تهران در مجلس، با دانشجویان و اساتید دانشگاه حکیم سبزواری، به همت مجمع اسلامی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش سبزواریان، محمود صادقی که به مناسبت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی به سبزوار سفر کرده بود، در این نشست، به سوالات سیاسی دانشجویان و اساتید در خصوص مسائل روز کشور از جمله تحلیل وضعیت دولت و‌ مجلس پاسخ داد. این گزارش، حاصل پرسش‌ها و پاسخ‌های طرح شده در این نشست هم‌اندیشی است.

مجلس در رأس امور نیست اما در ذیل امور هم نیست

اولین سوال این بود که آیا مجلس واقعا در رأس امور است یا خیر؟ همچنین لوایح کودک‌همسری و شفافیت آرا در نخستین سوال این جلسه مطرح شد.

محمود صادقی در پاسخ به این سوال، به سوالی که درباره برجام از ظریف کرده اشاره کرد و گفت: برخی مرا مذمت کردند که چرا برجام را زیر سوال می‌بری؟ برخی گفتند یک اصلاح‌طلب، برجام را زیر سوال برده و خوشحال شدند.

وی ادامه داد: بعدها در کمیسیون و در دیدار با ظریف، انگیزه‌های خودم را از طرح سوال عنوان کردم و گفتم که می‌خواهم دموکراسی را به رخ شما بکشم! من به عنوان نماینده مجلس حق سوال دارم که چه دارد می‌گذرد؟ اگر مجلس در رأس امور نیست، حداقل باید در جریان امور باشد!

وی با بیان اینکه در مجلس ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که به مجلس قدرت می‌دهد به شرطی که بتوانیم در جای خودش از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، اضافه کرد: به عنوان مثال نطق هیچ مقامی در جمهوری اسلامی به طور زنده از رادیو پخش نمی‌شود و در روزنامه رسمی کشور کلمه به کلمه ثبت نمی‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: برخی از ظرفیت‌ها کاهش پیدا کرده و علت برخی از آن‌ها تفسیر غلطی است که از وظیفه نظارتی شورای نگهبان کرده‌ایم. بخشی به خاطر برساختن نهادهای موازی در کنار مجلس و بخش دیگر هم مربوط به چگونگی تشکیل مجلس می‌شود.

او ضمن بیان اینکه نظارت شورای نگهبان را قبول دارم اما به نحوه اجرای آن انتقاد دارم، گفت: شورای نگهبان، کاندیداها را با تایید شده‌ها در این ده دوره مقایسه کند و ببینند چه تعدادی از متخصصین در جریان نظارت، حذف شده‌اند.

وی بیان کرد: متاسفانه پس از ورود به مجلس هم محدودیت‌هایی دست مجلس را بسته است. مجلس در رأس امور نیست اما در ذیل امور هم نیست و اقتدارهایی دارد که باید از آن‌ها استفاده شود.

هیچ نهادی مثل مجلس، علنی نیست

صادقی گفت: ممنوعیت کودک‌همسری در کمیسیون قضایی با مانع برخورد کرده و دوستان در تلاش هستند تا این را دوباره احیا کنند. همچنین طرحی برای شفافیت آرا ارائه شده و امضاهای زیادی برای آن جمع شده است.

او با بیان اینکه اکثریت نمایندگان به دلایل مختلف با شفافیت آرا موافق نیستند، افزود: مسأله‌ای میان اصولگرایان وجود دارد و آن، استفاده از شفافیت به عنوان اهرم فشار است.

وی تأکید کرد: هیچ نهادی مثل مجلس علنی نیست؛ ما از صبح تا ظهر که نشسته‌ایم، خبرنگار بالای سرمان است. شورای نگهبان، مجلس خبرگان، هیأت دولت و هر کس که برای مردم تصمیم می‌گیرد هم باید علنی باشد.

باج دادن در دولت روحانی، یک سنت شده است

محمود صادقی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه دولت نقش خود را در مشکلات نمی‌پذیرد، با بیان اینکه میان دولت اول و دوم روحانی تفاوت قائلم، گفت: دولت اول روحانی بسیار موفق بوده و دولت دوم او توفیق‌هایی نسبی داشته اما با چالش‌هایی روبرو بوده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های دولت خصوصاً از جانب مجلس، اظهار داشت: مجلس قبلی و نهم خیلی از دولت باج گرفت؛ به ویژه در انتخاب وزرا به دولت فشار آوردند و این باج دادن به نماینده‌های مجلس در دولت روحانی، یک سنت شده است.

او ادامه داد: یکی از حسن‌های احمدی‌نژاد این بود که باج نمی‌داد. ولی دولت روحانی خیلی باج می‌دهد. این یکی از محدودیت‌های دولت است که به ویژه در دوره دوم بیشتر شده و در انتخاب وزرا، نمونه‌اش را در وزیر علوم می‌بینید که مثلا انتخاب ۲۱ام روحانی به مجلس معرفی می‌شود. در وزارت آموزش و پرورش، ارشاد و بعضی وزارت‌های دیگر هم همینطور بوده است.

تداخل وظایف سبب مسئولیت‌گریزی شده است

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: من به رئیس‌جمهور که گفته بود اختیار ندارد انتقاد کردم؛ اختیاراتی که داری را هم خوب استفاده نکردی. اما در بیان دیگر، مجلس و سایر قوا هم اختیار ندارند و این عدم اختیار که ناشی از تداخل وظایف است باعث مسئولیت‌گریزی شده است؛ چون هیچ کس مسئولیت خود را نمی‌شناسد و خود را در حدودی که قانون برایش تعیین کرده مختار نمی‌داند.

آمریکا نتوانسته اجماع سیاسی علیه ایران درست کند

محمود صادقی اظهار کرد: دولت روحانی در شرایطی کشور را تحویل گرفت که به گفته کارشناسان در جلسات محرمانه، کشور در آستانه یک جنگ قریب‌الوقوع بود.

وی با تأکید بر اینکه در آن زمان، یک اجماع جهانی‌ علیه ایران وجود داشت، خاطرنشان کرد: وقتی پس از خروج ترامپ از برجام، «بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها» مطرح شد، یعنی هیچ زمانی ما اینقدر تحریم نداشتیم؛ مثلا ما هیچ گونه معافیتی در صادرات نفت نداریم و هیچ شرکت بیمه‌ای نمی‌تواند نفتی که از مبدأ ایران می‌رود را بیمه کند.

وی ادامه داد: اما با وجود این می‌بینیم که آن اجماع وجود ندارد و آمریکا با زور خودش که از نظر اقتصادی سیطره دارد توانسته همه را وادار کند. اما از نظر سیاسی نتوانسته اجماع درست کند و به همین علت است که کجدار و مریض عمل می‌کند. ولی آن موقع یک اجماع درست شده بود و ما را در معرض یک جنگ قریب‌الوقوع قرار داده بود که با توافق هسته‌ای این چالش بزرگ برطرف شد.

او گفت: ظریف برای من بیست فکت آورد مبنی بر اینکه ما خودمان برجام را زمین زدیم. یعنی ما خواستیم یک بازی برد-برد را تبدیل کنیم به برد-باخت. البته ترامپ، آدم عهدشکنی است که از بسیاری معاهده‌ها خارج شده است.

دولت در مجموع، دولت ناکامی بوده است

صادقی ضمن بیان اینکه روحانی آنطور که وعده کرد به خصوص در دوره دوم بنا به دلایلی پای وعده‌هایش نأیستاد، تصریح کرد: حتی در رابطه با وزارت علوم معتقدم اگر عزم جدی‌تر داشت می‌توانست گزینه‌های اولیه خودش را هم به مجلس معرفی کند؛ ولی به دلیل مصلحت‌اندیشی و عدم انتخاب یک تیم منسجم و قوی‌، دچار ضعف شد.

وی همچنین گفت: همه چیز را ضعف نمی‌دانم اما فکر می‌کنم دولت در مجموع، دولت ناکامی بوده است.

مهم‌ترین مشکلات کشور ساختاری است

یکی دیگر از حضار جلسه از محمود صادقی خواست مهم‌ترین مشکلات کشور را از نظر خود عنوان کرده و همچنین به خود و مجلس شورای اسلامی نمره دهد.

وی در پاسخ، با بیان اینکه مهمترین مشکلات را ساختاری می‌دانم تا عملکردی، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل کشور، تداخل وظایف است؛ تداخل قوا باعث شده  که هیچ نهادی خود را صاحب اختیار و صاحب مسئولیت نداند و این باعث می‌شود به جای اینکه قوا با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند به سمت خنثی کردن یکدیگر پیش بروند.

صادقی ادامه داد: اگر بخواهیم اصلاح کنیم، چه در رویه و چه در قانونگذاری، باید به سمت اصلاحات ساختاری برویم. بخشی از این اصلاح، نیازمند اصلاح قانون اساسی است و بخشی، بحث نظارتی است که من تلاش‌هایی در این زمینه کرده‌ام.

از نظام اقتصادی کنونی کارآمدی بیرون نمی‌آید

محمود صادقی بزرگترین معضل محوری و ساختاری را نظام اقتصادی برشمرد و افزود: نظام اقتصادی دچار یک آشفتگی نظری و مفهومی است و متاسفانه از این نظام اقتصادی، کارآمدی بیرون نمی‌آید و بیشتر فساد، انحصار اقتصادی و تک‌محصولی به وجود می‌آید.

او ادامه داد: بخشی از این‌ها مستلزم اصلاحات ساختاری در قانون اساسی است و بخشی دیگر، نیازمند قانونگذاری و اصلاحات نظارتی است.

وی همچنین با بیان اینکه دیگران باید به من نمره دهند اظهار داشت: به مجلس نمره ردی نمی‌دهم اما نمره قابل قبول هم نمی‌دهم.

فراکسیون امید بضاعت حداقلی اصلاح‌طلبان بود

سوال دیگر این بود که آیا دوباره با کمک خاتمی و بزرگان اصلاحات، لیست امید می‌تواند وارد مجلس شود؟

صادقی با بیان اینکه از ارزیابی مجلس و فراکسیون امید، راضی نیستم، گفت: آن طور هم که در رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کند نیست؛ ما اصلاح‌طلبان در عرصه رسانه ضعیف هستیم و سیطره رسانه‌ای با صدا و سیما است.

او ادامه داد: یک بار من و تعدادی از نماینده‌ها در فرودگاه دور هم جمع بودیم و صدا و سیما هر سوتی‌ای که یک نماینده می‌داد را به حساب لیست امید می‌گذاشت و طوری این را صحنه‌آرایی می‌کند تا تلقی افکار عمومی این باشد که این سوتی برای لیست امید است.

وی افزود: فراکسیون امید بضاعت حداقلی اصلاح‌طلبان است؛ ما با وضعیتی مواجه شدیم که بحث معرفی نکردن کاندیدا مطرح شد؛ بعد فراخوان داده شد و ۲۰۰ نفر شرکت کردند و می‌دانید با چه فرآیندی لیست‌ها بسته شد.

صادقی با بیان اینکه همین لیست هم توفیقات زیادی داشت که گزارش نمی‌شود، ادامه داد: مثلا در بحث نظارت بر انتخابات مجلس، با حضور فراکسیون امید در هیئت‌های نظارت، زمینه برای انتخاب حداکثری فراهم شد و چهره شورای شهر تغییر کرد. اگر بخواهیم این‌ها را گزارش دهیم گزارش‌های خوبی می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در فراکسیون امید ضعف نهادی، ضعف کنشگری و محافظه‌کاری داشتیم، بیان کرد: فراکسیون امید از لحاظ ساختاری ضعیف عمل کرد.

مردم از کلیت مجلس راضی نیستند

وی گفت: در مجموع، مردم از کلیت مجلس راضی نیستند؛ یعنی درباره اصولگراها هم همینطور است و خاص اصلاح‌طلبان نیست.

او ادامه داد: فکر می‌کنم بسیار بعید است مردم همان‌گونه که در سال ۹۴ دفاعی در مقابل لیست معرفی شده از بزرگان اصلاحات داشتند، امسال نیز همان‌طور اقبال داشته باشند.

صادقی افزود: مردم مطالبه‌گر و پرسشگر شده‌اند و احتمالاً اگر لیستی هم معرفی شود، دانه به دانه آن را می‌سنجند و با سنجش افکار رأی می‌دهند و به شکل گذشته نمی‌توانیم توفیفاتی به دست بیاوریم. بنابراین درباره این موضوع باید فکر شود.

خروج کامل از برجام به نفع کشور نیست

سوال دیگری که از این نماینده مجلس پرسیده شد، در خصوص موضع اصلاح‌طلبان نسبت به برجام و وضعیت تداوم حصر بود.

محمود صادقی با اشاره به اینکه برجام را کماکان توافقی ضروری تلقی می‌کنیم، گفت: در ایران مکانیسم‌هایی در مورد برجام وجود دارد که اشکال ندارد از این مکانیسم‌ها استفاده شود؛ اما خروج کامل از برجام را به هیچ وجه به نفع کشور نمی‌دانیم.

وی افزود: بعضی از کارهای برجام درجا انجام شده است؛ عهدنامه فصل هفتم که ما را زیر فشار تهدید نظامی می‌برد، با تصویب برحام ملغی شد.

او با بیان اینکه در بحث اقتصاد، ما دچار مشکل شدیم که بخشی از آن مربوط به نظام ساختاری است، اضافه کرد: در نظام بانکی ما مشکل وجود دارد که جدا از برجام است. مثلاً ما بر سر پولشویی مسئله داریم که اگر در دوره برجام نظام بانکی مشکل نداشت اتفاقاً در این قسمت هم خوب عمل می‌کردیم.

راهبرد نظام در مسأله حصر، تدریجی است

محمود صادقی همچنین گفت: در بحث حصر تلاش‌های زیادی کردیم اما این تلاش‌ها چندان موفق نبودند. راهبرد نظام در مسئله رفع حصر، یک راه حل تدریجی است.

روحانی بهترین انتخاب بوده است

سوال دیگر درباره شفافیت برجام و حمایت صادقی از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ بود.

محمود صادقی پاسخ داد: اگر انتخابات تکرار شود و به ۹۲ برگردیم من باز هم به روحانی رای می‌دهم و اگر به ۹۶ برگردیم هم به روحانی رای می‌دهم؛ شرایط را باید در نظر بگیریم و روحانی بهترین انتخاب بوده است.

برجام، محصول مهم و استراتژی نظام بود

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه برجام یک سند بین‌المللی است که نسخه‌های انگلیسی‌ و ترجمه فارسی‌ آن منتشر شده و کاملا شفاف در دسترس عموم قرار دارد، اضافه کرد: اتفاقاً من هم به برجام انتقاد دارم. اما در بازی‌ای که شما یک کشور در برابر شش کشور هستید همه خواسته‌هایتان را نمی‌توانید پیاده کنید.

وی ادامه داد: زمانی که با ظریف در مورد ضمانت اجرا صحبت می‌کردم، او نکاتی را گفت که فقط اراده ایشان نبوده و در خیلی از بخش‌ها باید اذن می‌گرفتند و بر اساس اذن، تغییراتی در متن برجام ایجاد شده است که ما می‌توانیم به این تغییرات انتقاد کنیم؛ به عنوان مثال گفتند که در مدارج بالا با مکانیسم حل و فصل اختلافات ویژه موافقت نکره‌اند.

او ادامه داد: من طرحی را در نظر گرفتم که که فتوای مقام رهبری مبنی بر حرمت ساخت سلاح هسته‌ای را تبدیل به قانون کنیم.

وی گفت: در اسناد مختلف بین‌المللی در هیچ معاهده‌ای، غنی‌سازی‌ اورانیوم به عنوان یک حق به رسمیت شناخته نشده و گفته‌اند که حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای (محفوظ است) و فقط در متن برحام آمده است؛ یکی از رهآوردهای مهم برجام این است که این حق را شناسایی کرده. البته به نظر، مکانیسم‌ اطلاعات اجرایی آن ضعیف بوده است.

صادقی با اشاره به اینکه برجام، یک محصول مهم و استراتژی نظام بوده و نه فقط دولت، تصریح کرد: برجام مصوبه مجلس نبوده و چون معاهده نبوده نیازی به تصویب مجلس نداشته است. اما تصویب شورای عالی امنیت ملی را داشته و مصوبات این شورا حتما باید به تأیید رهبری برسد.

او تأکید کرد: دولت را در آوردگاه بین‌المللی محکوم نکنیم؛ بیاییم دولت عهدشکن را محکوم کنیم. نه اینکه خودمان، خودمان را محکوم کنیم.

ما در خصوصی‌سازی ناموفق بوده‌ایم

سوال بعدی این بود که مطابق دستوری رهبری از نظر شما واقعاً ۸۰ درصد سهام بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شده یا صرفاً واگذاری نهادهای خصوصی که اسما از نهادهای دولتی و نظامی جدا شده‌اند صورت گرفته است؟

صادقی پاسخ داد: ما تلاش کردیم که فرایند خصوصی‌سازی را شفاف‌سازی کنیم؛ واگذاری‌هایی که انجام شده فرایند ناموفقی بوده است.

وی اضافه کرد: البته در خیلی از کشورهای سوسیالیستی خصوصی‌سازی انجام شده و در بسیاری موارد موفق بوده است ولی ما از نمونه‌های ناموفق خصوصی‌سازی بوده‌ایم به دلایل مختلف از جمله اینکه بخش‌هایی از حاکمیت واقعاً به خصوصی‌سازی اعتقاد نداشته‌اند.

او اظهار داشت: معتقدم بخش خصوصی حقیقی در فرآیند خصوصی‌سازی به بازی گرفته نشده و به نظر من بیشتر مال خودسازی بوده تا خصوصی‌سازی.

به نظر می‌آید مجلس آینده مقتدر تر باشد  

سوال بعدی درباره دولت پنهان و «نهادهای خارج از نظارت» بود که محمود صادقی در پاسخ، با اشاره به نهادهای خارج از نظارت، گفت: من در این باره، روزنه‌هایی از امید برای خروج از این وضعیت می‌بینم.

او ادامه داد: به عنوان مثال بانک‌های نظامی الآن با نظر رهبری ادغام می‌شوند و داریم به شرایط طبیعی خودش بر می‌گردیم؛ همچنین رویکرد قوه قضاییه در این دوره جدا از اعلام مواضع، خیلی تغییر کرده و این را باید از نشانه‌های امیدواری دانست.

وی افزود: امیدواریم که مجلس آینده، مجلس جدی‌تری در این زمینه باشد و به نظر می‌آید که مجلس آینده، مقتدرتر باشد و بیشتر به نفع کشور عمل کند. به هر حال این فرآیند وجود دارد اما در قسمت‌هایی هم مطالبه شده و پاسخگویی دارد ایجاد می‌شود. امیدواریم که رفته رفته این اوضاع بهتر شود.

صادقی گفت: دوستان گلایه می‌کنند که نهادی آمده و کانال تلگرامی ما را بسته و این یکی از مصادیق دولت پنهان است. ما این رویه را در حوزه‌های مختلف و در عرصه‌های اقتصادی می‌بینیم.

این نماینده مجلس با اشاره به فشار زیادی که به زنگنه می‌آورند، اظهار داشت: فروش نفت ما از لحاظ رسمی صفر شده و دولت دارد جان می‌کند که در حد ۵۰۰ هزار بشکه از کانال‌های غیر رسمی و روزنه‌ها نفت را به فروش می‌رساند! عده‌ای می‌گویند نفت را بدهید ما بفروشیم.

وی ادامه داد: ظاهراً جلیلی گفته ما می‌توانیم روزی دو میلیون بشکه نفت در این شرایط صادر کنیم!

محمود صادقی تصریح کرد: شما نشانه‌های دولت پنهان را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی می‌توانید سراغ بگیرید و بیشتر از این لازم نیست که توضیح بدهم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.