کد خبر : 16320
دیدگاه‌ها برای نیکی هیلی استعفا داد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1397 - 12:45
-

نیکی هیلی استعفا داد

خداحافظی یکی دیگر از تندروها از کاخ سفید دونالد ترامپ: هیلی گفته بود نیاز به استراحت دارد نیکی هیلی: قصدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ندارم مولی مونتگومری: فعالیت پمپئو و تعامل بیشترش با دولت‌ها و مطبوعات خارجی از برجستگی نقش هیلی کم کرد اشاره: نیکی هیلی، نماینده دائم ایالات‌متحده در سازمان ملل

خداحافظی یکی دیگر از تندروها از کاخ سفید دونالد ترامپ: هیلی گفته بود نیاز به استراحت دارد نیکی هیلی: قصدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ندارم مولی مونتگومری: فعالیت پمپئو و تعامل بیشترش با دولت‌ها و مطبوعات خارجی از برجستگی نقش هیلی کم کرد

اشاره: نیکی هیلی، نماینده دائم ایالات‌متحده در سازمان ملل و یکی از مقامات پرنفوذ در دولت ترامپ روز گذشته از سمت خود استعفا داد. این استعفا غیرمنتظره بود و دونالد ترامپ درباره آن گفت: هیلی از شش ماه قبل گفته بود که تمایل به استعفا دارد. نیکی هیلی پیش‌تر فرماندار کارولینای جنوبی بود. وی یکی از چهره‌های تندرو در دولت ترامپ به حساب می‌آمد که طی ماه‌های گذشته و به‌ویژه از زمان انتخاب مایک پمپئو به‌عنوان وزیر امور خارجه، نفوذش را در دولت ترامپ از دست داد. گفتنی است تاکنون چهره‌هایی ازجمله رکس تیلرسون، استیو بنن، کارل آیکان، مایکل فلین، کریگ دیر، کیتی والش، جیمز کومی، کی.تی.مک فارلند، مایک دوبکه، شان اسپایسر، درک هاروی و رینس پیریباس از دولت ترامپ اخراج شده یا استعفا داده‌اند. این استعفاها نشان می‌دهد که دولت ترامپ، دولت پایداری نیست.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از سمت خود استعفا کرد. به نقل از اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استعفای نیکی هیلی از سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را پذیرفت. منابع آگاه از رویترز و سی‌ان‌ان و سایت Axios اعلام کردند که هیلی طی هفته گذشته در خصوص این مسئله با ترامپ صحبت کرده بود و روز گذشته استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور نمود و وی نیز این استعفا را پذیرفت. سایت Axios که اولین سایت منتشرکننده این خبر بود، طبق گفته دو منبع آگاه از مذاکرات میان هیلی و ترامپ گزارش داد که این اتفاق باعث بهت‌زدگی تعدادی از مسئولان ارشد سیاست خارجه دولت آمریکا شده است. این استعفا به‌صورت غافلگیرانه صورت گرفت و دلایل آن هنوز اعلام‌نشده است. در همین حال، دونالد ترامپ در سخنانی گفت: هیلی از شش ماه قبل گفته بود که تمایل به استعفا و نیاز به استراحت دارد. ترامپ پیش‌ازاین در توییتی دراین‌باره نوشته بود: «خبر مهمی را به همراه دوستم نیکی هلی در اتاق بیضی‌شکل در ساعت ۱۰: ۳۰ صبح اعلام خواهیم کرد». در همین حال منابع خبری به نقل از نیکی هیلی اعلام کرده‌اند که وی قصدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را ندارد.

فرازوفرود نیکی هیلی
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل خیلی سریع تبدیل به یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های این دولت و حامی اصلی ترامپ شد. زمانی که ترامپ دومین حضور خود به‌عنوان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل را تجربه کرد، هیلی یک چهره محوری در این نشست بود. او جزو معدود دستیاران منتخب کابینه است که مکرراً و مستقیماً با رئیس‌جمهور صحبت می‌کند. بااین‌حال حوادثی اتفاق افتاد که در جریان آن‌ها سیاست‌ها و برنامه‌های نیکی هیلی تغییر و جایگاه او در دولت نسبتاً متزلزل شد. برخی از سیاستمداران آمریکایی بر این عقیده‌اند که نیکی هیلی به شکلی ناعادلانه سپر بلای دولت ترامپ بود که نمونه‌های آن را می‌توان اقدامات مؤثر وی در سازمان ملل برای به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، قطع کمک به فلسطینی‌ها و خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل برشمرد. هیلی علی‌رغم آنکه حامی مواضع ترامپ در راستای عدم اتلاف سرمایه آمریکا برای متحدان بی‌لیاقت بوده در برخی موارد مانند کاهش تعداد پناه‌جویان قابل اسکان در آمریکا از ترامپ حمایت نکرد. هیلی در یک کنفرانس خبری در سازمان ملل گفته بود: ترامپ قصد دارد نشان دهد که آمریکا هرچند سخاوتمند است، اما این سخاوتمندی را نسبت به کسانی اعمال می‌کند که ارزش‌های مشترک با آمریکا دارند و با ما همکاری می‌کنند، نه نسبت به کسانی که می‌خواهند راه آمریکا را متوقف کرده یا بگویند که از آمریکا متنفر هستند. در اولین سال دوره ریاست جمهوری ترامپ نیکی هیلی نقش برجسته‌تری در خصوص کره شمالی ایفا کرد و در آن زمان تمرکز آمریکا بر جلب حمایت بین‌المللی از تحریم‌های سخت‌تر علیه کره شمالی بود که رکس تیلرسون وزارت خارجه آمریکا را بر عهده داشت. نیکی هیلی در جریان مذاکرات ترامپ و رهبر کره شمالی حضور کم‌رنگی داشت که به عقیده چند مقام دولت آمریکا دلیل آن فقدان نقشی برای سفیر آمریکا در سازمان ملل در این مورد بود.

کاهش نفوذ در دولت
از سویی نقش و حضور جان بولتون در تیم ترامپ یکی از دلایل کاهش ایفای نقش هیلی بوده است. بولتون تکان اساسی به کارمندان شورای امنیت ملی آمریکا داد و نشست‌های سطح عالی که هیلی مرتباً در آن‌ها شرکت می‌کرد را کاهش داد. به عقیده برخی از مقامات آمریکایی بولتون قصد دارد به هیلی دیکته کند چه طور کارش را انجام دهد. مولی مونتگومری، دیپلمات باتجربه آمریکایی که قبل از ترک دولت در اوایل سال جاری میلادی در دفتر مایک پنس کار می‌کرده گفته بود: نفوذ هیلی در زمان رکس تیلرسون در اوج خود بود؛ چراکه عقب‌نشینی‌های تیلرسون به هیلی اجازه می‌داد وارد صحنه و تبدیل به صدای سیاست خارجه آمریکا شود، اما اکنون‌که پمپئو تعامل و فعالیت بیشتری را با دولت‌ها و مطبوعات خارجی در پیش گرفته از برجستگی نقش هیلی کم شده است. مونتگومری اظهار داشت:‌ اکنون بولتون بیشتر بر مسائل حوزه سازمان ملل نسبت به مقام قبل از خود اعمال‌نفوذ می‌کند که این بیشتر به خاطر توجه خاص او به این سازمان و تجربه کاری‌اش به‌عنوان سفیر در این سازمان در نیویورک در زمان دولت جورش دبلیو بوش است. مقام‌های کاخ سفید می‌گویند: روابط بولتون و هیلی قدرتمند است و توجه او به سازمان ملل به قیمت کاهش نقش هیلی نبوده، اما دستیاران باتجربه‌تر بولتون می‌گویند: تنش میان آن‌ها غیرقابل‌اجتناب خواهد بود. متیو واکسمن مقام سابق دولت جورج دبلیو بوش گفته است: بولتون رویکردی تهاجمی نسبت به سازمان ملل دارد و در داخل دولت آمریکا تجربه بیشتری در بازی کردن با رشته‌های بوروکراتیک و چگونگی ظاهر شدن در مقابل دوربین‌ها و عمل کردن در پشت‌صحنه دارد. گرت مارکوئیز نیز سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود: بولتون با موفقیت در سراسر دولت هماهنگی ایجاد می‌کند تا دستور کار رئیس‌جمهور را اجرا سازد. همچنین مارک گرومبریج، مشاور سابق بولتون در وزارت خارجه آمریکا گفت: مسلم است که بولتون بخواهد بر هیلی اعمال‌نفوذ کند. گفتنی است نیکی هیلی در شرایطی از سمت خود استعفا داده است که واشنگتن‌پست در هفته‌های گذشته طی یک پیش‌بینی نیکی هیلی را آخرین گزینه‌ای که قصد خروج از دولت ترامپ داشته باشد عنوان کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.