کد خبر : 31569
دیدگاه‌ها برای وزیر ارشاد: اشعار حمید سبزواری پاک و تاثیرگذار است بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 13:11
-

وزیر ارشاد: اشعار حمید سبزواری پاک و تاثیرگذار است

نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، نکوداشت مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به «نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، نکوداشت مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی» وی را شاعری متعهد دانست که اشعارش همواره پاک، نجیبانه و تاثیرگذار بوده است.

محمد مهدی اسماعیلی در بخشی از پیام خود که یکشنبه‌شب در آیین اختتامیه همایش مذکور قرائت شد، آورده است: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی شعر آکنده از حکمت و اندرز به میان مردم آمد و عنایت حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به این موضوع سبب شد تا شعر پاک و تاثیرگذار توسعه یابد.

بر این اساس روح شوریدگی و شاعرانگی در سرزمین‌مان جاری و شعرها به شعار و شعارها به سرودهای ماندگار تبدیل شدند و فریاد حق‌طلبی و حق‌خواهی را شکل دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این پیام خاطر نشان کرد: مرحوم استاد حمید سبزواری یکی از شاعران متعهدی است که شعر را پاکیزه نگهداشت و نجیبانه به مردم عرضه کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه شعر سبزواری در زمره اشعار جوششی است که بیش‌ترین معنا را در کمترین محمل جای می‌دهد و به همین دلیل مقبولیت عام می یابد، افزود: شاید کمتر شاعری پس از انقلاب این توفیق را داشته است که شعرهایش از مقبولیت عام وسیع برخوردار باشد. امروز برخی از اشعار استاد سبزواری که در قالب سرود عرضه شده است، در خاطره‌های نسل‌ ما نقش بسته و سینه به سینه منتقل می‌شود.

وی در این پیام تاکید کرد: در اشعار مرحوم سبزواری شهود، شهادت، عرفان، معنویت و حماسه دست در دست هم می‌نهند و معنای آسمانی خلق می‌کنند.

بنای یادبود در شان استاد سبزواری از مطالبات مردمی است

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای؛ داورزن، خوشاب و ششتمد در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ادبیات انقلاب و شعر و سرود و سروده‌ها با تحت تاثیر قرار دادن جامعه اسلامی مسیر حرکت تمدن اسلامی را تسریع می‌کند و خود این هنر از نشانه‌های تمدن و مدنیت محسوب می‌شود.

بهروز محبی افزود: مرحوم حمید سبزواری به‌عنوان سرداری مصمم درحوزه فرهنگ و هنر در جبهه مقاومت ایستادگی و از نظام دفاع کرد و برای آن هزینه داد.

وی ادامه داد: مرحوم سبزواری از ابتدا با شعارها و آرمان‌های انقلاب و حوادث مختلف گام به گام از مبانی انقلاب و مجاهدت‌ها و راه شهیدان و هندسه جمهوری اسلامی ایران به زبان شعر و سرود حراست کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بنای مکان یادبود و طراحی المانی مناسب و درخور با استفاده از ظرفیت دانشگاه حکیم سبزواری برای مزار این شاعر بزرگ از جمله مطالبات مردم سبزوار است.

وی افزود: همچنین امکان جذب دانشجو در رشته ادبیات پایداری و مقاومت تا مقطع دکتری در دانشگاه حکیم سبزواری وجود دارد که درخواست داریم این امر امکان سنجی شود.

محبی همچنین خاطرنشان کرد: ثبت روز ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی در روز رحلت استاد حمید سبزواری نیز خواسته‌ای است که باید دانشگاه حکیم سبزواری زمینه آن را فراهم کند و ما به عنوان نمایندگان مردم این خطه نیز آن را پیگیری می‌کنیم.

سرتاسر شعر حمید سبزواری حماسه است

امام جمعه سبزوار نیز در این مراسم گفت: مهم‌ترین خصیصه شعر حمید سبزواری وجه حماسی آن است که بوی غیرت و مردانگی را به جامعه تزریق می‌کند.

حجت الاسلام غلامرضا مقیسه افزود: سخن حماسی نشان از شجاعت دارد و مخاطب را به ایستادگی و مقاومت می‌خواند و برای این هدف، شیوه و آهنگ خاصی انتخاب می‌کند که این همه در شعر مرحوم سبزواری نمایان است.

یک شاعر مشهور کشور نیز در این مراسم گفت: در روزگاری که ترانه سرایان با سرودن ترانه حماسه را به دست فراموشی می‌سپردند، حمید سبزواری حماسه را یاوری کرد و به عنوان سراینده خاطره‌انگیزترین سرودهای انقلاب، این حوزه را احیا کرد.

علیرضا قزوه افزود: سرود نیز به زنده کردن روح انقلابی و حماسی مردم ایران کمک کرد و باعث شد خاطرات سرودها و سروده‌های انقلابی در ذهن‌ها ماندگار شود.

نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، نکوداشت مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی طی روزهای ۲۱ و ۲۲ خردادماه در سبزوار برگزار شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.