دیدگاه‌ها برای وقتی هیچکس «نظر مخالف» را تحمل نمی‌کند بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 - 13:30
-

وقتی هیچکس «نظر مخالف» را تحمل نمی‌کند

این روزها بسیاری از افراد شده‌اند کپی یکدیگر، اگر بخواهیم فارسی بگوییم، بهتر است بنویسیم همه دارند از یکدیگر گرته‌برداری می‌کنند.

این روزها بسیاری از افراد شده‌اند کپی یکدیگر، اگر بخواهیم فارسی بگوییم، بهتر است بنویسیم همه دارند از یکدیگر گرته‌برداری می‌کنند. کسی هم نیست حداقل بیان‌مندی آن حرف را تازه کند!

:small_blue_diamond:«وسط‌باز» مودبانه‌ترین برچسبی است که بعضی‌ها به فردی که نظرش مخالف آن‌هاست می‌زنند! مخالف که نه! همین که عیناً نظر آن‌ها را تکرار نمی‌کند، دیگر او را لایق انواع فحش‌ها می‌دانند!

:small_blue_diamond:انتقاد‌ها به شیوه حکمرانی و گله‌ها از سختی‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی جای خود، اعتراض به اشتباهات گروه‌های تندرو و بعضی هیجان‌گرایی‌های آسیب‌زننده جای خود، نیاز به پاسخگویی مسئولان جای خود، بحث این نوشتار اما این‌ها نیست، بلکه مسئله این نکتهٔ مهم است:
قرار نیست همه مثل هم فکر کنند!

:small_blue_diamond:کامنت‌های بی‌مزه و تکراری پای پست‌ها، پیام‌های خصوصی و عمومی به هر نویسنده و تحلیل‌گر و پاسخ‌های چندهزارتایی تکراری پای توئیت یک فرد – که اصلاً از چیز خاصی دفاع نکرده – پر شده از این عناوین و برچسب‌های خشم‌آگین! بخشی از جامعه، می‌خواهد این پیام را مخابره کند:
تو حق نداری مثل من فکر نکنی!

:small_blue_diamond:در این مطلب قصدی برای بیان مواضع و نظر وجود ندارد، اصل مسئلهٔ «رواداری» مورد نظر است. در جامعه‌ای که به سمت قطبی شدن پیش می‌رود، طبیعی است که هر نوع بیانی، با موضع‌گیری‌های تند و رادیکال از جانب هر دو طرف نزاع مواجه شود، ولی از مسیر چنین خشونت فکری، چطور می‌توان به توسعه یا هر دستاوردی رسید؟

:small_blue_diamond:به نظر می‌رسد لازم است کمی بیشتر حواسمان به بعضی چیزها باشد و خودمان را «خیر مطلق» فرض نکنیم تا آن حد که ظرفیت تحمل حرف مخالف یا حتی حرفی که اندکی با ما زاویه دارد، نداشته باشیم.
قرار نیست همه آدم‌ها کپی‌هایی از اندیشه ما بدون کوچکترین اختلافی باشند!
چنین تصوری، فارغ از درستی یا غلطی اندیشه‌مان، کودکانه است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.