کد خبر : 10730
تاریخ انتشار : شنبه 16 آبان 1394 - 20:36
-

۷۵۰۰ نفر طی دو روز از تپه تاریخی دامغانی دیدن کردند

سبزواریان: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: به مناسبت روز جهانی باستان شناسی طی دو روز گذشته بیش از ۷۵۰۰ نفر از تپه دامغانی این شهرستان دیدن کردند. محمودرضا سلیمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: این دومین سال متوالی است که چنین بازدیدی را از محوطه باستانی و تاریخی

tappe-damghani-bazdid01سبزواریان: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: به مناسبت روز جهانی باستان شناسی طی دو روز گذشته بیش از ۷۵۰۰ نفر از تپه دامغانی این شهرستان دیدن کردند.

محمودرضا سلیمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: این دومین سال متوالی است که چنین بازدیدی را از محوطه باستانی و تاریخی دامغانی سبزوار تدارک دیده ایم که امسال استقبال مردم نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

وی اظهار کرد: پارسال در مجموع ۱۷۰۰ نفر از این تپه بازدید کردند اما امسال فقط در روز اول ۱۵۰۰نفر از متخصصان، کارشناسان، سرمایه گذاران و مسئولان کشوری، استانی و محلی از این مکان تاریخی دیدن کردند.

وی گفت: در این بازدیدها بازدیدکنندگان تلاش های باستان شناسان و مسئولین میراث فرهنگی را از نزدیک مشاهده کرده و به ارزش واقعی و ظرفیت های اصلی گردشگری و فرهنگی چنین محوطه هایی پی می برند.

سلیمانی افزود: بازدیدکنندگان به ویژه جوانان با مشاهده این اصالت ها به پیشینه تمدنی و فرهنگی خود پی برده و کمتر دچار حس از خود بیگانگی و بی هویتی می شوند.

وی ادامه داد: این محوطه تاریخی در گذشته محدوده بایر و محل انباشت زباله ها، کشت و کار پراکنده و چرای گوسفندان بود که به تدریج به یکی از بهترین نقاط شهر تبدیل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار افزود: گمانه زنی و کاوش در لایه های مختلف این تپه تاریخی انجام شده که هر بخش در تخصص گروهی از دانش آموختگان رشته باستان شناسی است.

وی اظهار کرد: به تازگی کتاب ‘پشته دامغانی در سبزوار’ توسط شهرداری این شهر به چاپ رسیده که در این کتاب نیز اطلاعات و توضیحات کافی و مستند در باره یافته های این محوطه باستانی ارائه شده است.

به گفته وی فصل دوم کاوش های باستان شناسی محوطه باستانی تپه دامغانی سبزوار نیز اخیرا در این شهرستان انجام شد.
تپه دامغانی در سال ۱۳۸۰ به شماره ۳۷۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و عملیات مطالعه، بررسی، لایه نگاری، گمانه زنی و تعیین حریم آن توسط کارشناسان در سال ۱۳۸۲ انجام شده است.

این مجموعه تاریخی باستانی شامل آثار استقراری از دوره مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن است.

اولین فصل کاوش در این محوطه تاریخی توسط هیات مشترک ایران و فرانسه به سرپرستی علی اکبر وحدتی و هنری فرانکفورت از مرکز تحقیقات علمی فرانسه در سال ۱۳۸۷ انجام شد.

این کاوش منجر به شناسایی آثار معماری و فرهنگی از دوره مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن شد.

دومین فصل کاوش در این محوطه امسال با مشارکت شهرداری سبزوار به سرپرستی دکتر عمران گاراژیان انجام شد و هدف از این کاوشها علاوه بر مطالعه استقرارهای تپه دامغانی، شناسایی ابعاد معماری و جایگاه این زیستگاه و تعامل آن با محوطه های پیش از تاریخ شرق ایران در کل منطقه است.

قرار است در آینده با همکاری شهرداری سبزوار یک سایت موزه برای بهره برداری و بازدید علاقه مندان و پ‍ژوهشگران در این محل ایجاد شود.

تپه تاریخی سبزوار موسوم به تپه دامغانی، محوطه ای باستانی در حاشیه شرق شهر سبزوار است که بر اساس پژوهش های انجام شده قدمت آن مربوط به حدود شش هزار سال پیش است.

محوطه باستانی تپه دامغانی مساحتی بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی جنوب شرقی شهر سبزوار را در بر می گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس یکشنبه , ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۶:۱۹

سلام
حیف که برنامه به این خوبی تقریبا هیچ بازتابی در رسانه های سراسری مانند خبرگزاری های و مطبوعات نداشت. اگر هر شهر دیگری بود کل رسانه ها در یک هفته به پوشش این اتفاق می پرداخت. این مسئله به نظرم دو عامل داشت. بی تدبیری مسئولان برنامه؛‌ ظاهرا مسئولان برای همه قسمت فکری کرده بودند اما برای کارهای رسانه ای اقدامات خوبی نکرده بودند. عامل دوم هم کم کاری رسانه ها و خبرنگاران شهرستان بود. متاسفانه متاسفانه در این دو روز هیچ کدام از سایت های سبزوار این برنامه را پوشش ندادند نه خبری ، نه گزارشی نه مصاحبه ای. بررسی کنید پنج شنبه و جمعه هیچ کدام از سایت ها مطلبی درباره این برنامه کار نکردند در حالی که این دو روز باید اوج کاری خبرنگاران باشد به حدی که شب هم نخوابند. یکبار دیگر کم کاری و کوتاهی خبرنگاران شهرستان یک بار دیگر در این برنامه ثابت شد. خبرنگاران شهرستان نه تنها باید سایت های خودشان را تغذیه می کردند بلکه هر کدام دست کم یک گزارش خوب و حرفه ای برای رسانه های ملی می فرستادند. عملکرد خبرنگاران و رسانه های شهرستان در این برنامه واقعا اسفبار بود. واقعا اسفبار. سایتی که در دو روز اوج کاری هیچ کاری نکند پس که می خواهد کار کند؟ عملکرد غیر قابل قبول خبرنگاران شهرستان در این برنامه نشان داد که هنوز خیلی چیزها باید یاد بگیرند و هنوز خیلی ضعف دارند.
______________

نظرات بسته شده است.