کد خبر : 3421
تاریخ انتشار : شنبه 3 آبان 1393 - 12:03
-

همایش ملی بزرگداشت ابولفضل بیهقی

سبزواریان.کام: همایش ملی بزرگداشت “ابولفضل بیهقی” با حضوررئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشور، دکتر حداد عادل در تالار کاشفی سبزوار برگزارشد. در ابتدای این مراسم دکتر حسن دلبری مجری توانا و خوش ذوق با مناعت طبع خویش حضار را با اشعاری دل نشین بهره مند نمود چرا که تاثیر گذاری زبان شهر دوصد چندان است.

bozorgdasht-beyhaqi01سبزواریان.کام: همایش ملی بزرگداشت “ابولفضل بیهقی” با حضوررئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشور، دکتر حداد عادل در تالار کاشفی سبزوار برگزارشد.

در ابتدای این مراسم دکتر حسن دلبری مجری توانا و خوش ذوق با مناعت طبع خویش حضار را با اشعاری دل نشین بهره مند نمود چرا که تاثیر گذاری زبان شهر دوصد چندان است.

در ادامه وی بدون مقدمه خواسته به حق فرهیختگان را مطرح نمود وآن “روز ملی نثر فارسی “که عجین شده است با نام پدر نثر فارسی ایران “ابولفضل بیهقی”

خلاء روز ملی نثر فارسی در کشور

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در تالار کاشفی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری برای صیانت از زبان فارسی خاطر نشان کرد: با توجه به خلا روز ملی نثر فارسی با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری برای پاسداری از زبان فارسی شایسته است روز اول آبان ماه  به عنوان “روز ملی ابولفضل بیهقی” به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور برسد و متقابلا در تقویم کشور ثبت شود.

حدادنیا در ادامه با بیان اینکه تصویب روز ملی نثر فارسی سبب همگرایی نظم ونثر خواهد شد تصریح کرد:بزرگداشت ابولفضل بیهقی ارج نهادن به خرمندی، حقیقت جویی و نیک نهادی است.

موقوفات حضرت رضا به قلم ابولفضل بیهقی

دکتر سیدی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم با قرائت بخشی از مقاله خود تحت عنوان”موقوفات حضرت رضا به قلم ابولفضل بیهقی”اظهارکرد: تاریخ بیهقی پیش از آنکه وقایع تاریخی را روایت نماید یک متن ادبی منحصر به فرد است.

وی در ادامه یادآورشد: کتاب تاریخ بیهقی به ظاهر پنجاه سال سلطنت غزنویان را روایت می کند حال آنکه با تامل بیشتر می توان نکات ارزشمندی را از این اثر ارزشمند استخراج کرد.

هنر بیهقی آن است که تاریخ را در غالب حکایت پند آموز روایت می کند

دکتر یاحقی با بیان اینکه هنر بیهقی آن است که تاریخ را در غالب حکایت پند آموز روایت می کند افزود: تاریخ بیهقی در نگاه نخست یک نثر ادبی است که  با زبانی شعر گونه وبا استناعت از تمثیل، مخاطبین را شیفته خود می کند،گواه این ادعا لغت نامه دهخدا است که اولین شاهد ویا تنها شاهد نمونه نثری منحصرا از تاریخ بیهقی است.

هر مطلق منحصر می شودبه فرد اکمل، فرد اکمل دربین بیهقی های، “ابولضل بیهقی” است

دکتر علوی مقدم استاد دانشگاه فردوسی مشهد ضمن ستایش برگزاری آیین بزرگداشت ابولفضل بیهقی یادآورشد:بزرگان علم و ادب باید مورد تکریم قرار گیرند تا شاهد بسط دانش اندوزی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در سبزوار شاهد پرورش ادیبانی همچون :ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن زید بیهقی و محمود بیهقی بوده ایم خاطر نشان کرد:هر مطلق منحصر می شود به فرد اکمل فرد، اکمل در میان بیهقی ها،” خواجه ابولفضل بیهقی” است.

گفتنی است دکتر علوی مقدم یادآور شد آماده است کتابخانه اختصاصی خود در سبزوار را به مرکز بیهقی شناسی تبدیل کند به امید آنکه جوانان و فرهیختگان بیشتر با ابعاد شخصیت و تفکر وی  آشنا شوند.

داستان تکراری تندیس ابوالفضل بیهقی

رئیس مجمع نماینگان خراسان رضوی با تسلیت درگذشت عالم مجاهد صدیق، یار و یاور امام و رهبری، حضرت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی  به حضار تصریح کرد: آیت الله کنی نمونه بارز یک مجاهد خستگی ناپذبر بود.

محسنی در ادامه ضمن تایید خواسته مردم شریف سبزوار برای ثبت “روز ملی ابولفضل بیهقی” اظهار کرد: متاسفانه در سبزوار آنگونه که شایسته است نتواسته ایم حق مطلب را برای ابولفضل بیهقی انجام دهیم ویا تندیسی برای وی بسازیم.

صلوات های شما به گوش من رسید…

مسئولین و حاضرین در مراسم بزرگداشت ” ابولفضل بیهقی” لحظه شماری می کردند که دکتر حدادعادل در جایگاه قرار بگیرد و سخنرانی نماید.

مجری از وی دعوت می کند، صلوات های ممتد ادامه دارد، خطیبی توانا چون حدادعادل در ابتدای سخنرانی اظهار کرد: صلوات های شما به گوش من رسید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشور با بیان اینکه تردید شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور برای تصویب “روز ملی ابولفضل  بیهقی” به خاطر نشناختن بیهقی نبوده است تصریح کرد: کثرت روزهای نام گذاری شده به نام بزرگان کشور می تواند از اهمیت این روزها بکاهد اما تلاش خواهم کرد تا روز “ملی ابوالفضل بیهقی” را ثبت نماییم.

حدادعادل با اشاره به اینکه علاقه شما سبزواری ها به مفاخرتان ستودنی است خاطرنشان کرد: فصاحت و بلاغت بیهقی او را از دیگر نویسندگان متمایز کرده است.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از کتاب”شهدای دوچاهی” توسط دکتر حداد عادل رو نمایی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس شنبه , ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

به مناسبت سالروز درگذشت حکیم ملا هادی سبزواری، نمایشگاه آثار و نوشته‌های این فیلسوف و شاعر ایرانی در مشهد برپا شد.
در این نمایشگاه علمی و فرهنگی گنجینه ارزشمندی از کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپی، مربوط به آثار و نوشته‌های حکیم ملاهادی سبزواری به نمایش در آمده است.
این نمایشگاه تا دوشنبه پنجم آبان صبح و بعد از ظهر در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پذیرای علاقمندان است.

ناشناس یکشنبه , ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۷:۳۳

سلام
قابل توجه مسئولان شهری، مسئولان فرهنگی و بویژه میراث فرهنگی
-لطفا این را بزنید تا مسئولان محترم بدانند چقدر عقبند. ای کاش میراث فرهنگی سبزوار هم این قدر فعال بود و عرضه داشته که برای میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار کاری می کرد. ای کاش آنها می توانستند رئیس سازمان میراث فرهنگی را به سبزوار بیاورند تا با ظرفیت های شهر آشنا شود و بگوید که تپه دامغانی سبزوار هم ارزش ثبت جهانی دارند. البته این مستلزم آن است که مسئولان برای معرفی و احیای ان کاری کنند تا شناخته شود. تا شناخته نشود و پرونده ای تشکیل نشود ثبت جهانی هم نخواهد شد.
______________

۱۳۹۳۷\۲۶ – ۴:۵۷ PM

مشهد / واحد مرکزی خبر / فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: باید تلاش کنیم منطقه تاریخی شادیاخ در یونسکو ثبت شود.
مسعود سلطانی‌ فر در حاشیه بازدید از منطقه تاریخی شادیاخ نیشابور در جمع خبرنگاران افزود: نیشابور با برخورداری از آثار تاریخی و گردشگری کهن و گرانبهای خود به عنوان یک شهر موزه در کشور مطرح است.
وی گفت: منطقه تاریخی شادیاخ نیز یک میراث جهانی است و با کاوش محوطه و یکپارچه سازی مدیریت آن قابلیت ثبت جهانی در یونسکو را دارد.
معاون رئیس ‌جمهور افزود: هم اکنون فقط یک درصد از ۳۶ هکتار محوطه اصلی شهر شادیاخ کاوش شده است.
سلطانی فر تاکید کرد با توجه به ظرفیت‌ های این منطقه تاریخی باید سلطانی فر گفت: تلاش کنیم شادیاخ نیشابور در یونسکو ثبت شود و در این راستا باید سایر زمین ‌های واقع در این منطقه اسکن هوایی و کاوش باستان ‌شناسی شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور امروز از طرح های افلاک نمای نیشابور ، آرامگاه فرید الدین عطار و حکیم عمر خیام نیشابوری ، مسجد جامع نیشابور و امام زاده محمد و ابراهیم محروق نیز بازدید کرد.

ناشناس یکشنبه , ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۹:۲۱

سلام
این خبر را بزنید و از اداره کتابخانه ها و ارشاد پیگیری کنید تا آنها تکانی به خودشان داده و پیگیری کنند تا حداقل یکی از روستاهای سبزوار هم جزو برگزیده ها باشد. برای اعتبار فرهنگ سبزوار و رسانه ای شدن شهر خیلی خوب است
___________
دبیر اجرایی نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب خبر داد

دبیرخانه مرکزی، آماده دریافت مستقیم آثار شرکت‌کنندگان
۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۳
مرضیه مرآت‌نیا، دبیر اجرایی نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب از امکان دریافت مستقیم آثار شرکت‌کنندگان در این جشنواره خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مرآت‌نیا به ستاد اطلاع‌رسانی نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب گفت: از آن‌جا که ارتباط برخی روستاهای کشور با مراکز استانی به دشواری برقرار می‌شود، متقاضیان شرکت در این جشنواره می‌توانند آثارشان را به‌صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ارسال کنند.

وی افزود: البته این موضوع به معنی موازی‌کاری با مراکز استانی نیست، بلکه هدف، تسهیل و تسریع ارسال آثار برای حضور در جشنواره است. ضمن این‌که چنین امکانی برای شرکت‌کنندگانی در نظر گرفته شده که ارسال طرح‌هایشان به دبیرخانه مرکزی، راحت‌تر از برقراری ارتباط با مراکز استانی است.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب افزود: بنابراین، متقاضیان می‌توانند آثارشان را به نشانی تهران، میدان هفت‌متیر، خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان فجر، شماره ۷، ساختمان فجر، طبقه ششم، دبیرخانه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و کد پستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ ارسال کنند.

به گفته مرآت‌نیا، متقاضیان می‌توانند فایل‌های طرح‌هایشان را به نشانی اینترنتی Festivalketab@farhang.gov.ir ارسال کنند.

نظرات بسته شده است.