تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1402 - 18:39
-

بهترین جوابیۀ قرن!

این مطلبِ کلی، مبهم، نامشخص و تقریباً بی‌معنا، یک شکل «از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن» محسوب می‌شد …

طی هفته‌های گذشته، پیام‌هایی از مخاطبان دریافت کردیم در مورد فروش قطعه زمینی متعلق به هلال احمر سبزوار که ادعا شده بود برای تسویۀ بدهیِ هلال احمر مشهد انجام شده است. تصویر بنری که این مطلب را اعلام می‌کرد بسیار مبهم بود و طبق رویۀ رسانه، مورد را جهت بررسی و تدوین گزارش یادداشت کرده بودم. به دلیل کثرت سوژه‌های این چند هفته، کار به تأخیر افتاد و بعد متوجه شدم عصر سبزوار در مطلبی به این گزارش اشاره کرده است.

بعدتر نمایندۀ مجلس و بعضی خبرنگاران نیز به این مطلب واکنش نشان دادند، در این مطلب قصدِ پرداختن به مطالبِ تکراری را ندارم و اصلاً موضوع بحثِ این مطلب، خودِ فروش زمین نیست. چرا که قرار دادنِ این فروش در بستۀ «مولدسازی» جلوی هرگونه مطالبه‌گری و پرسش را می‌بندد، زیرا اعضای هیئت این طرح از پاسخ‌گویی معاف هستند.

در این مطلب بیشتر تصمیم داشتم به جوابیۀ هلال احمر سبزوار به مطلب عصر سبزوار اشاره کنم! به جز مقدمه و حواشی، اصلِ پاسخ این بود: «فروش زمین مذکور بر اساس مصوبه شورای عالی معاملات جمعیت هلال احمر کشور بوده که از طریق کمیته مولد سازی استان مراحل حقوقی و قانونی آن طی و به این جمعیت ابلاغ گریده است، در همین راستا جلسه‌ای با اعضای محترم شورای اجرایی هلال احمر شهرستان، با حضور نماینده استان جهت در نظر گرفتن و حفظ منافع قانونی و صرفه صلاح این جمعیت تشکیل و با شرایط اعلامی شورای اجرایی موافقت گردید.»

به نظر من این پاسخ، از اصلِ موضوع حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد! این مطلبِ کلی، مبهم، نامشخص و تقریباً بی‌معنا، یک شکل «از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن» محسوب می‌شد. حتی به قولِ یکی از شهروندان، یک جور آوای «دلمان خواسته» از آن شنیده می‌شد که در میان سطور پنهان بود!

این که دستگاه‌های اجرایی – حتی در سطح شهرستانی غیر مرکز استان، چون سبزوار – تا این حد خود را معاف از پاسخگویی می‌دانند، در نوعِ خود جالب توجه است! مسئولان و بزرگانی که دائم دعوت به «مطالبه‌گری» می‌کنند باید ابتدا ساز و کار آن را در ساختارِ اداری و حاکمیتی تعریف کنند وگرنه مطالبه‌ها و پرسش‌های بدون پاسخ، صرفاً مردم و شهروندان را عصبانی‌تر می‌کند!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.