کد خبر : 31218
دیدگاه‌ها برای فرماندار: مشکلات کمبود آب در سبزوار نیازمند تخصیص منابع جدید است بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 24 اردیبهشت 1401 - 16:59
-

فرماندار: مشکلات کمبود آب در سبزوار نیازمند تخصیص منابع جدید است

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار گفت: مشکلات کمبود آب در سبزوار نیازمند تخصیص منابع آبی جدید است، این در حالی است که تاکنون تأمین آب در این شهرستان به خوبی مدیریت شده است. حسین ابراهیمی کردیانی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان سبزوار افزود: هم‌اکنون شهر سبزوار با کمبود آب به میزان

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار گفت: مشکلات کمبود آب در سبزوار نیازمند تخصیص منابع آبی جدید است، این در حالی است که تاکنون تأمین آب در این شهرستان به خوبی مدیریت شده است.

حسین ابراهیمی کردیانی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان سبزوار افزود: هم‌اکنون شهر سبزوار با کمبود آب به میزان ۲۰۵ لیتر بر ثانیه مواجه است که باید با مدیریت شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی، این کمبود رفع شود.

وی ادامه داد: تخصیص آب دغدغه همه کشور است که به دنبال خشک‌سالی‌های اخیر، بارش‌های کم و کاهش منابع آبی سدها و سفره‌های زیرزمینی امری گریزناپذیر است.

فرماندار سبزوار تصریح کرد: برنامه‌های مدیریتی آب ازجمله تقسیم شهر سبزوار به مناطق مختلف و نیز مدیریت فشار آب باعث شد که تاکنون دغدغه تأمین آب در این شهر مطرح نباشد، اما برای تأمین آب امسال این شهرستان به تخصیص منابع جدید نیاز داریم.

آب‌های زیرزمینی و قنوات شهر سبزوار ساماندهی شود

ابراهیمی کردیانی افزود: ساماندهی آب‌های زیرزمینی و قنوات شهر سبزوار نیز یکی از مشکلات این شهر است که در صورت توجه نکردن به آن در آینده نزدیک به یک معضل تبدیل خواهد شد.

وی داد: هم‌اکنون شهرداری سبزوار در بحث ساخت‌وساز با مشکلات مختلفی روبروست که بخش مهمی از آن به آب قنوات مربوط می‌شود.

فرماندار سبزوار با بیان اینکه پر شدن آب قنوات در سال‌های گذشته حوادث مختلفی را به دنبال داشت، افزود: تخلیه غیر کارشناسی آب قنوات و نیز رها کردن موضوع هر دو آسیب‌ها و خطراتی در پی دارد که با توجه به ورود امام‌جمعه سبزوار و درخواست شهرداری لازم است نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

کردیانی گفت: در این زمینه مطالعاتی صورت گرفته است که باید نتیجه این مطالعات در اختیار مسئولان مربوطه قرار گیرد تا بر اساس آن بتوان تصمیم‌گیری کرد.

دو راهبرد برای جبران کمبود آب 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: اجرای طرح آب شهرستان داورزن و نیز تکمیل تخصیص آب سبزوار، ۲ راهبرد موجود برای جبران کمبود آب در این شهرستان‌ها است که در دستور کار قرار می‌گیرد.
علیرضا طاهری افزود: تلاش می‌شود تا از منابعی که هم‌اکنون در دشت سبزوار در اختیار آب و فاضلاب این شهرستان قرار دارد و نیز با انتقال آب تخصیصی، حجم آب لازم تأمین شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون از تمام ظرفیت تخصیص یافته برای استحصال آب استفاده نمی‌شود و سعی می‌شود با انتقال تخصیص این کمبود در کوتاه‌مدت رفع شود و در بلندمدت نیز اجرای طرح جدید انتقال آب از دشت داورزن در دستور کار قرار دارد.

طاهری با بیان اینکه تاکنون بحث کمیت آب برای سبزوار مطرح نبود، افزود: بیشتر برای ارتقای کیفیت آب این شهر تلاش می‌شد که کمبود  آب نشان از تأثیر خشک‌سالی‌ها بر سفره‌های آب زیرزمینی دارد.

تشکیل بیست و پنجمین تشکل آبوران در بخش کشاورزی و چاه‌های آب زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: با امضای یک تفاهم‌نامه، بیست و پنجمین تشکل آبوران در بخش کشاورزی و چاه‌های آب زیرزمینی در شهرستان سبزوار ایجاد شد.

طاهری افزود: این در حالی است که تجربه ۲۴ تشکل قبلی نتیجه بسیار مثبتی داشته که باعث ارتقاء کیفیت و سرعت خدمات آب منطقه‌ای در خراسان رضوی شده است.

وی بیان کرد: ارزش مادی و معنوی ایجاد این تشکل از احداث  بسیاری از سدها بالاتر است، چراکه تجربه نشان داده که بیشتر خدمات و اقدامات دولت توسط خود مردم باید انجام گیرد.

طاهری ادامه داد: بدون وجود این تشکل، انتقال چاه، کف شکنی و سایر خدمات در این حوزه با یک سازوکار و بروکراسی سنگین در دستگاه‌های دولتی انجام می‌شد که هم‌اکنون خود افراد می‌توانند در چارچوب این تشکل برای این امور اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: مجموعه چاه‌ها در سبزوار ۸۰۰ حلقه است که ذینفعان یک نماینده انتخاب می‌کنند و این نماینده حلقه ارتباطی بین اداره امور آب سبزوار و چاهداران خواهد بود که این اقدام باعث سرعت بیشتر کارها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه‌های گذشته نشان از آن دارد که آب‌های سرزمینی باید توسط مصرف‌کنندگان و اهالی هر سرزمین مدیریت شود.

شهر سبزوار بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و آب آشامیدنی مصرفی آن از ۴۰ حلقه چاه تأمین می‌شود که با ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۵ ایستگاه پمپاژ در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.