کد خبر : 2169
دیدگاه‌ها برای «مسکن مهر» آبدانان فرو ریخت بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 شهریور 1393 - 0:27
-

«مسکن مهر» آبدانان فرو ریخت

سعید برآبادی: بسازبفروش‌ها اصطلاحی دارند با این مضمون: «روی خرابکاری‌ها را خاک می‌گیرد» و منظورشان این است که هرچه ساختمانی بد ساخته شود با یک نمای خوب، سرهم‌بندی می‌شود و کسی هم ککش نمی‌گزد. اما آنهایی که «مسکن مهر» آبدانان را می‌ساختند فکر زلزله را نکرده بودند و روآمدن آنچه در زیر لایه‌های گچ پنهان

سعید برآبادی: بسازبفروش‌ها اصطلاحی دارند با این مضمون: «روی خرابکاری‌ها را خاک می‌گیرد» و منظورشان این است که هرچه ساختمانی بد ساخته شود با یک نمای خوب، سرهم‌بندی می‌شود و کسی هم ککش نمی‌گزد.

اما آنهایی که «مسکن مهر» آبدانان را می‌ساختند فکر زلزله را نکرده بودند و روآمدن آنچه در زیر لایه‌های گچ پنهان کرده بودند.
زلزله ایلام، مسکن ۹۹‌ساله را به کل تخریب کرده، درحالی‌که بناهای قدیمی همسایه این ساختمان‌ها‌ سالم مانده‌اند!
تعجب اینجاست که دیوارها و سقف‌های این ساختمان‌ها که قرار بود لااقل ۹۹‌سال اجاره‌شان به دولت دهم پرداخت شود با یک زلزله شش‌ ریشتری فروریخته و ترک برداشته‌اند در حالی‌ که ایلام از روز حادثه تا امروز لااقل ۵۰۰ پس‌لرزه را پشت‌سر گذاشته و ویرانی، چند برابر شده است.

کریم سلیمانی، مهندس عمران، از ایلام به «شرق» می‌گوید: ««مسکن مهر» آبدانان، تشویق‌نامه وزیر مسکن احمدی‌نژاد را به‌عنوان «مسکن مهر» نمونه کشور داشت و با دیدن این خسارت‌ها باید «وای» بگوییم به زلزله‌ای که ممکن است در کلانشهرها بیاید و خدا می‌داند «مسکن مهر» در آنجا چه خسارت‌هایی به شهر وارد می‌کند.»
او می‌گوید از روز زلزله، مردمی که از خانه‌های نوساز «مسکن مهر» آواره شده‌اند در شهر پرسه می‌زنند یا به خانه اقوام‌شان رفته‌اند چراکه اگر در خانه می‌ماندند حتی یک کنسرو ماهی هم به آنها نمی‌رسید، درست مثل همین حالا که آب معدنی داغ بین مردم توزیع می‌شود و کسی هم نیست صدای آنها را به گوش مسوولان برساند.

در این گزارش خیلی‌خیلی کوتاه، مجال آن نیست که به همه حرف‌های سلیمانی و مشاهداتمان اشاره شود، تنها ذکر همین نکته کافی است که به گفته او، آنچه «مسکن مهر» این شهر را با یک زلزله کم‌جان، ضربه فنی کرده، عدم‌شناسایی دقیق خاک و عدم‌حضور ناظر در موقع انجام پروژه نیست بلکه رانتی است که «مسکن مهر» آبدانان را ساخته و حالا از زیر بار هرگونه جواب، شانه خالی می‌کند.

سلیمانی می‌گوید مردم زلزله‌زده آبدانان، این روزها حلقه‌های عروسی‌شان را می‌فروشند تا زندگی بگذرانند حال آنکه بخش خبری «۲۰:۳۰» از پخش گزارش تلخی‌های تخریب خانه حداقل ۴۸۰نفر در این شهر، عذر خواسته است: «خبرنگارها برای تهیه خبر آمده‌اند اما اجازه ندارند خبرهای واقعی را پخش کنند. هلیکوپتر آمده اما فقط روی شهرها می‌چرخد و می‌رود. حمایت از زلزله‌زده‌ها باید بهتر از این حرف‌ها باشد.» داغ او همان «مسکن مهر» است که وفا نکرد به مستاجرهای دولتش.

دولت دهم امروز نیست که پاسخگوی آوارگی نزدیک به ۵۰۰نفر جمعیتی باشد که حالاحالاها باید به بانک مسکن، اقساط خانه‌ای را بپردازند که حتی سه‌سال هم سقف بالای سرشان نبوده و این‌همه را یک زلزله کم‌جان از زیر خروارها ماله‌کشی، بیرون کشید و عیان کرد.

آبدانانی‌ها این روزها نمی‌دانند از زلزله ناراحت باشند یا خوشحال؛ زلزله‌ای که استقامت پوشالی خانه‌هایشان را رو کرد یا زلزله‌ای که خانه‌هایشان را ویران کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.