کد خبر : 5155
دیدگاه‌ها برای هشت اسفند روز حکیم سبزواری و مکتب فلسفی خراسان در سبزوار گرامی داشته می شود بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 دی 1393 - 22:26
-

هشت اسفند روز حکیم سبزواری و مکتب فلسفی خراسان در سبزوار گرامی داشته می شود

سبزواریان: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار گفت: مراسم بزرگداشت فیلسوف بزرگ شرق، حکیم حاج ملاهادی سبزواری و مکتب فلسفی خراسان که حول وجود این فیلسوف فرزانه شکل گرفته است، در روز ۸ اسفند سال جاری در سبزوار برگزار می شود. به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مهدی مقصودی روز چهارشنبه در گفتگویی با خبرنگار این

haj-molla-hadi-sabzevariسبزواریان: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار گفت: مراسم بزرگداشت فیلسوف بزرگ شرق، حکیم حاج ملاهادی سبزواری و مکتب فلسفی خراسان که حول وجود این فیلسوف فرزانه شکل گرفته است، در روز ۸ اسفند سال جاری در سبزوار برگزار می شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مهدی مقصودی روز چهارشنبه در گفتگویی با خبرنگار این مجله افزود: برگزاری این مراسم در سی و ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار، که بعد از ظهر شنبه ۲۰ دی ماه مطرح شد و سپس، فردای همان روز، به صورت پیشنهادی از کمیسیون فرهنگی در صحن شورای شهر ارائه گردید و با موافقت اعضا به تصویب رسید.

وی دلیل انتخاب ۸ اسفند برای برگزاری چنین برنامه ای را معرفی ۸ اسفند به عنوان روز بزرگداشت حکیم سبزواری در تقویم کشور دانست.

مقصودی همچنین ابراز امیدواری کرد: مانند همایش ابوالفضل بیهقی در ابتدای آبان که از سال ۹۱ هرسال به طور متوالی برگزار شده است، مراسم بزرگداشت حکیم سبزواری نیز همه ساله در ۸ اسفندماه در سبزوار برگزار شود.

وی پیش بینی کرد با توجه به شأن بالای حکیم سبزواری که از مهمترین مشاهیر خراسان و از بزرگترین فلاسفه ایران در چند قرن اخیر بوده است، و نیز با توجه به اینکه در زمینه فلسفه و علوم اسلامی بنیه علمی و دانشگاهی خوبی در سبزوار وجود دارد، در ۸ اسفند ماه شاهد برگزاری مراسم درخور شأنی باشیم.

رئیس سابق اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار و عضو جوان شورای چهارم شهر، سپس اظهار داشت: سعی می کنیم برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم و پربارتر شدن جنبه های علمی آن، تعدادی میهمان برجسته کشوری را نیز در این روز داشته باشیم که احتمالا برای این منظور از دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر غلامرضا اعوانی و … دعوت به عمل خواهد آمد.

گفتنی است، مهدی مقصودی که پیش از ورود به شورای شهر سبزوار، مسئولیت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری را به عهده داشته و از همان دوره، برگزاری همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان هر سال را با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری، پیگیری کرد و تا کنون سه سال متوالی این برنامه در سبزوار اجرا شده است.

وی همچنین تجربه موفق برگزاری ۶ ماه جمعه بازار کتاب را در محل آرامگاه حکیم سبزواری دارد.

اینک نیز رضایت شورای ۱۳ نفره شهر سبزوار را برای برگزاری بزرگداشت حکیم سبزواری در ۸ اسفند به دست آورده است و امید می رود شورای چهارم که در برگزاری مراسم مناسب و درخورشأن برای دکتر علی شریعتی در روز ۲ آذر یا ۲۹ خرداد، تا کنون رفتار منفعلانه ای نشان داده است؛ این بار با جدیت تمام، کیفیت مطلوب بزرگداشت حکیم سبزواری را تضمین نماید و دستاورد درخشانی در کارنامه خود به ثبت برساند.

سبزوار هرچند از ظرفیت های علمی، فرهنگی و هنری بالایی در تاریخ تمدن ایران و جهان اسلام برخوردار است و حتی به واسطه شمار زیادی از دانشمندان، علما، ادیبان، فلاسفه و عرفایی که در آن متولد شده و یا زندگی کرده اند به شهر دانشوران بیدار شهرت یافته است، اما به دلیل کم کاری و غفلت برخی مسئولان فرهنگی، بسیاری از بزرگان این شهر در غبار فراموشی قرار گرفته و اکثرا برنامه مدونی برای بزرگداشت و زنده نگاه داشتن یاد و خاطراه آنان در طول سال و یا حداقل سالی یک مرتبه وجود ندارد.

مشاهیر برجسته و رویدادهای مهم سبزوار، همچنین در تقویم ملی کشور نیز تا کنون نتوانسته اند جای مناسب خود را پیدا کنند. اما چند سالی است که توجه به جنبه های فرهنگی و علمی این کهن شهر در گفتار و رفتار برخی مسئولان مشاهده می شود و امید می رود، این پایانی برگزاری برنامه هایی نظیر بزرگداشت سالانه ابوالفضل بیهقی و حکیم سبزواری در اول آبان و ۸ اسفند، با چنان کیفیت مطلوب و استمراری برگزار شود که خلاء های کنونی را پر سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.