تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 18:17
-

مهدی مقصودی

همه می‌دانند! *

جنگ بین اسرائیل و ایران می‌تواند قیمت جهانی نفت را افزایش دهد و این دقیقاً خلاف چیزی است که غربی‌ها به دنبال آن هستند …

بعد از حمله مقتدرانهٔ بامداد بیست و ششم فروردین‌ماه ایران به اسرائیل بسیاری این موضوع را مطرح می‌کنند که آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد به دلایل زیر اسرائیل از حمله مستقیم به ایران خودداری خواهد کرد:

اول: با توجه به در پیش بودن انتخابات آمریکا، دولت فعلی آمریکا تلاش خواهد گرفت تا از تنشِ بیشتر در خاورمیانه جلوگیری کند؛ آمریکایی‌ها و به‌ویژه دموکرات‌ها از یاد نبرده‌اند که یکی از مهم‌ترین دلایل شکست کارتر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عدم انتخابش در دوره دوم به‌عنوان رئیس‌جمهور، بحران گروگان‌گیری در ایران بود و اکنون همه می‌دانند که جنگ بین اسرائیل و ایران می‌تواند بار دیگر آن خاطره تحقیرآمیز را برای آن‌ها زنده کند.

دوم: جنگ بین اسرائیل و ایران می‌تواند قیمت جهانی نفت را افزایش دهد و این دقیقاً خلاف چیزی است که غربی‌ها به دنبال آن هستند.

سوم: حملهٔ ایران باعث شد که روئین‌تنیِ افسانه‌ای که اسرائیل از خود برای همسایگان و دشمنانش به نمایش گذاشته بود، از بین برود و در نتیجه دشمنانش از اعتمادبه‌نفس بیشتری جهت پاسخ برخوردار شوند؛ بعید است این موضوع از نظر تصمیم گیران اسرائیلی دور مانده باشد.

چهارم: حمله بیست و ششم فروردین‌ماه به اسرائیل نشان داد که ایران هم توان حمله دارد و هم نقاط ضعف آن‌ها را کاملاً می‌شناسد؛ آسیب‌شناسی و بازسازی این نقاط ضعف موضوعی است که در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

پنجم: با توجه به درگیری اسرائیل در غزه، لبنان و تا حدودی یمن، سوریه و عراق، باز کردن جبهه‌ای جدید دور از عقل و منطق است.

ششم: حملهٔ ایران به اسرائیل باعث محبوبیت ایران در بین کشورهای مسلمان و به‌ویژه اعراب متنفر از اسرائیل شده است؛ قطعاً حمله به ایران می‌تواند برای دولت‌های عرب و مسلمان از جانب افکار عمومی کشورهایشان مشکلاتی را به وجود آورد.

نکته پایانی: همه این موارد به معنای این نیست که قرار است اسرائیلی‌ها بی‌کار بنشینند؛ قطعاً درصورتی‌که کمترین فرصت برای آن‌ها فراهم شود ترور، خراب‌کاری و تحریک گروه‌های تروریستی همچون جیش‌العدل در دستور کار آنان قرار خواهد گرفت؛ امیدوارم قدرت نرم به‌دست‌آمده در بین مردم کشورهای منطقه و نیز عزتی که برای نیروهای نظامی در داخل فراهم شده است قدر دانسته شود.

——————————-

* برگرفته از نام فیلمِ مشهورِ اصغر فرهادی everybody knows

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.