تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1402 - 18:25
-

 روزِ «دییی گوفتوم؟»

روزِ شنبۀ پس از انتخابات را می‌توانیم روزِ «دییی گوفتوم؟» بنامیم …

روزِ شنبۀ پس از انتخابات را می‌توانیم روزِ «دییی گوفتوم؟» بنامیم، چرا که افراد در این روز مدعی می‌شوند که پیش‌بینی‌هایشان درست از آب در آمده است! بسیاری از افراد چنان در توهمِ پیش‌گویی غرق می‌شوند که یادشان می‌رود حتی پیش از انتخابات، دقیقاً نتیجۀ متضادی را حدس زده بودند!

اجدادِ ما به پیش‌بینی نیاز داشته‌اند، به همین دلیل هم از طریق تعبیرِ خواب، احضار ارواح یا صدها آیین دیگر، سعی می‌کرده‌اند آینده را پیش‌گویی کنند تا خودشان را از خطرات احتمالی برهانند! این تمایل به پیش‌گویی هنوز در ما وجود دارد با وجودِ آن‌که علم به ما نشان داده هیچ‌چیزِ این جهان قابلِ پیش‌گویی نیست!

پیش‌بینی‌ها صرفاً حدس و گمان هستند و زمانی قابل استناد می‌شوند که مبانی محاسباتی و داده‌های دقیقی داشته باشند! در واقع حدس‌های پیش از انتخابات، آنقدر بدونِ داده و اطلاعات انجام می‌گیرند که نمی‌توان آن‌ها را جدی گرفت. ممکن است بر حسب اتفاقات از هر چند صد حدس، یکی هم درست در بیاید اما الزاماً این مسئلۀ معناداری نیست!

تنها نظرسنجی‌های معتبر و علمی هستند که می‌توانند متغیرهای فراوانِ یک جامعه را در نظر بگیرند و حدس‌های قابل دفاع بزنند!

خوشبختانه روزِ «دییی گوفتوم؟» را پشت سر گذاشتیم  و در روزهای آینده می‌توانیم در مورد نتیجۀ این انتخابات، در حوزۀ انتخابیه به تحلیل و گفت‌وگو بنشینیم. در سبزواریان نیز در این مورد خواهیم نوشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.