کد خبر : 36285
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 فروردین 1403 - 11:44
-

چالش‌های پیش رو در سالِ جدید

به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳ باید در مورد این چالش‌ها و بحران‌ها، تصمیم‌های مهمی بگیریم و گام‌های عملی برداریم …

ایامِ عید است و نظامِ اداری در تعطیلات به سر می‌برد. نوشتن و نقد کردن در چنین روزهایی، مفیدِ فایده نیست و در ازدحامِ برنامه‌های نوروزی، صداها گم می‌شود. مطالبی که در حوزه‌های مختلف نوشته‌ایم یا خواهیم نوشت را در روزهای بعد از تعطیلات منتشر خواهیم کرد ولی در این روزهای ابتدای سال، به نظرمان رسید، فهرستی از موضوع‌های مهم و چالش‌های اصلی در شهرستان‌های غربِ خراسان رضوی را جهت ثبت و پیگیری منتشر کنیم. امید داشته باشیم که برنامه‌ریزان و افکار عمومی ببینند و در فرصتِ فراغتِ نوروز در موردشان بیندیشند.

 

به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳ باید در مورد این چالش‌ها و بحران‌ها، تصمیم‌های مهمی بگیریم و گام‌های عملی برداریم:

 

۱)    تداومِ خشکسالی و افزایش بی‌رویۀ برداشت از منابعِ آب زیرزمینی. کمبودِ آب به خصوص در دشتِ داورزن به عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین آبِ شربِ سبزوار.

 

۲)    پروندۀ «مؤسسۀ آبادانی دیار سربداران» و تعیین تکلیف در مورد پروژه‌های بلاتکلیف و معلقِ مرتبط با آن، همچنین پایان دادن به سرگردانی تعداد زیادی از شهروندان در مسائل مربوط به آن‌ها.

 

۳)    تعیین تکلیفِ وضعیتِ راه‌آهن و ایستگاهِ آن.

 

۴)    حل مشکلات فرودگاه و تمهیدِ تعداد پروازِ متناسب با نیازِ منطقه.

 

۵)    رسیدگی به وضعیتِ راه‌ها و جاده‌های خطرناکِ منطقه و پروژه‌های رفت‌وبرگشتی (دوبانده)، به خصوص جادۀ سبزوار به جوین، سبزوار به بردسکن و سبزوار به خوشاب.

 

۶)    تأمین جاده‌های دسترسیِ روستایی به خصوص در بخش‌هایی که روستانشینان به مراکز خدماتی دسترسی ندارند.

 

۷)    به سرانجام رساندنِ صدها خرده‌پروژۀ نیمه‌تمام در شهرهای منطقه (به خصوص شهرداری‌ها) که نیازمند اعتبارات خاص و کلان نیستند.

 

۸)    تأمینِ پوششِ آنتنِ تلفنِ همراه و اینرنتِ همراه در بعضی روستاهای پرجمعیتِ منطقه که هنوز از اینترنتِ پرسرعت محروم‌اند.

 

۹)    تأمین فضای آموزشی برای مناطقِ روستایی پرجمعیت یا دارای مهاجرت معکوس. به خصوص مدارسِ کانکسی یا دارای ساختمانِ فرسوده و خطرناک.

 

۱۰)                    حلِ مشکلِ تأمین نان برای روستاهای خاص که صف‌های طولانی و کمبودِ نان (در عین وجودِ سهمیۀ آرد) مردم را آزار می‌دهد.

 

۱۱)                    تصمیمِ پیش از بحران در موردِ بعضی مؤسسات و تعاونی‌ها که صورت‌حساب‌های مالیِ آن‌ها دچار مشکل است و احتمالِ ورشکستگی یا اختلاس در آن‌ها وجود دارد (به خصوص در شهرستان‌های کوچک

 

علاوه بر این‌، ده‌ها موضوع و مطالبۀ قبلی نیز وجود دارد که هنوز در موردشان پاسخ درستی از طرف مسئولان امر برای افکار عمومی ارائه نشده است. مانند ماجرای زمینِ هلال‌احمر، برخی انتصاب‌ها در آموزش‌وپرورش، دانشگاه علوم‌پزشکی و مانند آن، آسیب سیلاب‌های ویرانگر، وضعیت مسکن‌های ملی و

 

رویۀ این رسانه، پیگیریِ موضوع به موضوع و پله به پلۀ این مطالبات خواهد بود، چرا که خوشبختانه دیگر «امرِ سیاسی» بعد از انتخابات تمام شده و می‌توانیم مطالبات خود را از مجموعۀ یکدستِ مسئولان درخواست کنیم و کسی بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از آن‌ها نخواهد داشت.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.