کد خبر : 30981
دیدگاه‌ها برای مسابقات منطقه‌ای کشتی با چوخه در سبزوار برگزار شد بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 12 فروردین 1401 - 19:29
-

مسابقات منطقه‌ای کشتی با چوخه در سبزوار برگزار شد

برگزاری مسابقات منطقه‌ای کشتی با چوخه در سبزوار

مسابقات منطقه‌ای کشتی با چوخه جام کنگره ملی بزرگداشت یک هزار و ۶۰۰ شهید دیار سربداران روز جمعه با حضور ۸۵ کشتی گیر از سه استان کشور در گود کشتی شهدای شهر سبزوار برگزار شد.

سرپرست اداره ورزش و جوانان سبزوار گفت: این رقابت‌ها با حضور کشتی گیرانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با حضور تماشاگران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

حسین شهابی افزود: در این مسابقات کشتی گیران در چهار وزن ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۶ و به اضافه ۹۶ کیلوگرم با یکدیگر رقابت کردند.

وی اظهار داشت: در وزن ۶۶ کیلوگرم سیدیحیی رضوی از نیشابور، رضا منصوری از اسفراین و قنبر صفدری از سبزوار به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم رسیدند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان سبزوار گفت: در وزن ۷۴ کیلو گرم نیز  مجتبی علی اکبری از شهرستان اسفراین، سجاد تیموری از مشهد و امیر حسین کمایستانی از سبزوار به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

 شهابی افزود: در وزن ۸۴ کیلو گرم نیز علی گل‌زاده از شهرستان سبزوار، علی فریمانه از جغتای و مهدی برغمدی از شهرستان سبزوار و در وزن ۹۶ کیلوگرم مجید قائمی از اسفراین، قاسم شورابی از سبزوار و امید ساعد پناه  از اسفراین  به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.

 وی ادامه داد: در وزن به اضافه ۹۶ کیلوگرم مهران اعتمادی از قوچان، محمد حسن حاجی آبادی و علیرضا ستگ سفیدی هر دو از سبزوار به ترتیب به مقام های اول تا سوم دست یافتند.

شهابی اظهار داشت: به نفرات نخست هر وزن ۳۰ میلیون ریال، نفرات دوم ۲۰ میلیون ریال و نفرات سوم ۱۰ میلیون ریال اهدا شد.

کشتی سنتی باچوخه از ورزش‌های پرطرفدار در استان‌های خراسان بوده و به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه، واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگ محکم می‌کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

بیش از ۶ هزار ورزشکار در ۳۸ هیئت ورزشی سبزوار سازماندهی شده‌اند که در حوزه ورزش‌های حرفه‌ای، قهرمانی، بومی و محلی و همگانی فعالیت دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.