کد خبر : 8583
دیدگاه‌ها برای اختصاص اعتبار برای مرمت دو اثر تاریخی سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 30 خرداد 1394 - 17:26
-

اختصاص اعتبار برای مرمت دو اثر تاریخی سبزوار

سبزواریان: هفتصد میلیون ریال برای مرمت دو اثر تاریخی سبزوار اختصاص یافت. به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: این اعتبار برای مرمت و استحکام بخشی کاروانسرا و چاپارخانه تاریخی روستای زعفرانیه این شهرستان تخصیص یافت. حسنعلی حبیب پورافزود: ۲۰۰ میلیون ریال از این مبلغ

karvansara-zaferanye01سبزواریان: هفتصد میلیون ریال برای مرمت دو اثر تاریخی سبزوار اختصاص یافت.

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: این اعتبار برای مرمت و استحکام بخشی کاروانسرا و چاپارخانه تاریخی روستای زعفرانیه این شهرستان تخصیص یافت.

حسنعلی حبیب پورافزود: ۲۰۰ میلیون ریال از این مبلغ برای ادامه مرمت و استحکام بخشی کاروانسرای تاریخی روستای رعفرانیه و ۵۰۰ میلیون ریال برای استحکام بخشی و عایق بندی سقف و دیوارهای چاپارخانه قدیمی روستای زعفرانیه بخش مرکزی سبزوار هزینه می شود.

وی افزود: پارسال نیز ۴۷۰ میلیون ریال برای مرمت و استحکام بخشی کاروانسرای تاریخی روستای زعفرانیه سبزوار هزینه شد.

چاپارخانه در قدیم به محل هایی گفته می شد که اسب ها و سواره های حامل پیام و خبر در این مکان ها استراحت می کرده و یا اسب خود را با اسب تازه نفسی تعویض می کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار تکمیل مرمت کاروانسرای بین راهی روستای زعفرانیه سبزوار را نیازمند حدود سه میلیارد ریال اعتبار دانست.

وی با اشاره به تردد میلیون ها مسافر و زائر از حاشیه رباط تاریخی زعفرانیه سبزوار گفت: این مکان تاریخی قابلیت تغییر کاربری به یک سایت گردشگری و مرکز اقامتی برای مسافران و گردشگران را دارد.

قدمت کاروانسرای تاریخی زعفرانیه با توجه به اسلوب بنا و مصالح مربوط به دوره صفوی و قاجاریه است که با شماره ۱۶۹۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کاروانسرای زعفرانیه از جمله کاروانسراهای برون شهری است که با هندسه مربع مستطیل شکل متاثر از اقلیم و فرهنگ بر سر راه کاروان ابریشم احداث شده است.

کاروانسرا دارای اصطبل، هشتی، شاه نشین، حیاط مرکزی و اطاق های استراحت و مصالح این بنا از آجر با ملات گل و گچ است.

مساحت عرصه این رباط تاریخی حدود ۵۱۰۰ متر و اعیان آن ۳۹۰۰ متر و گنجینه ای از تزئین آجرین است.

کاروانسرای تاریخی بین راهی و چاپارخانه زعفرانیه در ۴۰ کیلومتری سبزوار قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.