دیدگاه‌ها برای اشتهایِ سیری ناپذیر! بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 18:42
-

پروندۀ ویژۀ افشاگری در مورد مؤسسه آبادانی (بخش یازدهم)

اشتهایِ سیری ناپذیر!

مؤسسۀ آبادانی چنانکه در مطالبِ پیشین بیان شد، ریشه در اتفاقات دهۀ هفتادِ سبزوار دارد و بدونِ ثبت رسمی تا دهۀ نود همچنان فعالیت می‌کرد…

مؤسسۀ آبادانی دیار سربداران، بعد از پروژه‌های متعددِ معلق، نیمه‌تمام یا شکست‌خورده، در واپسین گام، در حالِ تقلا برای تصدیِ منطقه‌ویژۀ اقتصادی است. از نظرِ نگارنده، این پروژه که مانند قبلی‌ها مراحلِ نهاییِ شکست را طی می‌کند، آخرین پرده از این نمایشِ بی‌تماشاگر و بی‌محتوا خواهد بود.

همین الآن هم در جلساتِ مهمی مصوب شده که خلعِ ید از موسسه انجام گیرد و اگر هنوز تلاش‌های عبثی از طرفِ افرادِ وابسته به مؤسسه صورت می‌گیرد، به خاطر نیروهای ذی‌نفوذ و صاحبان ثروت و قدرتی است که از آن حمایت می‌کنند!

مؤسسۀ آبادانی چنانکه در مطالبِ پیشین بیان شد، ریشه در اتفاقات دهۀ هفتادِ سبزوار دارد و بدونِ ثبت رسمی تا دهۀ نود همچنان فعالیت می‌کرد. تعدادی از مسئولانِ وقتِ شهرستان و بعضی صاحبانِ ثروت که خود را «معتمدین بازار» لقب می‌نهادند، در قالبِ این نام که وجهۀ قانونی نیز نداشته، در این شهرستان و منطقه گام‌هایی برداشتند که …

این مؤسسه آن‌چنان موردحمایت ساختار قدرت در شهرستان بود که حتی در ساختمانِ فرمانداری سبزوار صاحب اتاق بود و برگه‌های سفیدامضای مسئولین را در اختیار داشته است! مهم‌ترین افتخارِ مؤسسه به ساختِ فرودگاه است و بهانۀ تشکیلِ آن را نیز، همین مسئله عنوان می‌کنند؛ اما واقعیتِ داستانِ فرودگاه که مدعی هستند مؤسسه در مسیرِ توسعۀ منطقه، آن را خیرخواهانه ساخته است، چه بود؟

توافق اولیۀ فرودگاه این بوده که با تغییر کاربری فقط ۹۱ هکتار از اراضی فرودگاه قدیم به صنعتی، کل پروژۀ تملک و ساخت فرودگاه توسط مجموعه‌ای که خود را «مؤسسه» می‌خواند، انجام شود. مؤسسه اما در ازای تملک ۹۱ هکتار زمین‌های فرودگاه قدیم، ۴۰۰ هکتار زمین‌های ریگ‌منزل، ۹۶ هکتار سجادشهر، ۱۸ و ۱۰ هکتار شهرک اندیشه یک و دو به‌اضافۀ کمک‌های مردمی و محلی، مساعدت وزارت راه و شهرسازی، این کار را به دست گرفته است!

در نهایت نیز فرودگاهی ناقص تحویل دولت داده که سندِ آن هنوز هم به نامِ دولت منتقل نشده است! جالب آن‌که فقط قیمتِ واقعی زمین‌های سجادشهر در زمان تحویل، ۲۰۰ برابرِ قیمت زمین‌های خریداری‌شده بوده است! هنوز هم صدها قطعه زمین مرغوب در سجادشهر در اختیار مؤسسه است درحالی‌که مؤسسه فقط ۶۰ درصد فرودگاه را تکمیل کرده و باقیِ کار را خود شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به انجام رسانده است!

این داستانِ شروعِ کارشان بود تا الآن که در پروژۀ منطقه ویژه باز دارند راه مشابهی را طی می‌کنند …

نامِ مؤسسه با «تصاحبِ زمین» گرهِ خورده است. انگار این مجموعه اشتهایِ سیری‌ناپذیری برای تصدیِ زمین‌ها دارد تا آن‌ها را به سرنوشتی نامعلوم دچار کند! در مورد منطقۀ ویژه هم گویا باز دنبال زمین‌ها هستند و دوست هم ندارند به کسی جواب پس بدهند!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.