کد خبر : 10309
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مهر 1394 - 18:52
-

انتخاب دومین پایتخت کتاب ایران کلید خورد

سبزواریان: فراخوان دومین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر و بر اساس فراخوان اعلام شده از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دوره از جشنواره پایتخت کتاب ایران، هم‌چون سال گذشته از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان‌ها و

paytakht-ketab02سبزواریان: فراخوان دومین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و بر اساس فراخوان اعلام شده از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دوره از جشنواره پایتخت کتاب ایران، هم‌چون سال گذشته از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان‌ها و نهادها و تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار می‌شود.

در نخستین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۳، اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد. متن فراخوان این جشنواره به شرح زیر است و متقاضیان در شهرهای مختلف می‌توانند با پر کردن این فرم و ارسال آن به نشانی قید شده در فراخوان در این جشنواره شرکت کنند.

فراخوان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران

به ‌منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی، با هدف حمایت از برنامه‌ها، پیشنهادهای نو و ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی، از بین شهرهای متقاضی، «پایتخت کتاب ایران» را معرفی می‌کند. از نتایج این طرح در معرفی نامزد ایران برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب نیز استفاده خواهد شد.

پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی کوشش چشمگیری کرده باشد.

برنامه‌های سال ۱۳۹۵ هر شهر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مربوط ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

به شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری اعتبارات و منابع فرهنگی تخصیص خواهد یافت.

شرایط حداقلی برنامه‌های هر شهر

برنامه ارسالی باید حاوی معرفی مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال با شرایط زیر باشد:

مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، کتاب‌فروشان، کتابداران و…)

مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتاب‌خوانی

حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب

در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان (ازجمله زنان، کودکان و نوجوانان)

ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی

متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد.

تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد.

از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد.

قابلیت الگوبرداری داشته باشد.

از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا برخوردار باشد.

قابلیت و ضمانت اجرا داشته باشد و اسناد ضمانت اجرایی به پیوست باشد.

تبصره: توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شوراهای اداره، به‌عنوان مستندات تضمینی در نظر گرفته می‌شوند.

برآورد کلی از هزینه‌های برنامه ارائه شود. در برآورد مالی به تأمین منابع، بهره‌وری و کسب بیشترین تأثیر با کمترین هزینه توجه شود.

گستره اجرای برنامه می‌تواند در سطح شهر، یا در سطوح ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

برنامه‌های پیشین

شهرهایی که در نخستین دوره پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌اند، باید گزارشی از پیشرفت برنامه‌های سال گذشته را همراه با مستندات ارائه کنند.

مدارک لازم

اصل طرح

فرم تکمیل‌شده با امضا و مهر رئیس اداره یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار

مستندات شامل توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شورای اداری و غیره در قالب گزارش مکتوب، فیلم، یا عکس.

نحوه شرکت

متقاضیان شرکت می‌بایست مدارک لازم را تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ از طریق پست به دبیرخانه مرکزی معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران به نشانی: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، شماره۷، ساختمان فجر، طبقه۶، کد پستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ ارسال کنند.

شماره تماس‌های ۸۸۳۴۲۹۷۹ – ۸۸۸۶۱۳۲۴

پست الکترونیک: ketabkhani@farhangmail.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس چهارشنبه , ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۶:۱۷

سلام
امیدواریم مسئولان و نهاهای فرهنگی همانطور که برنامه ها و جشنواره های دیگر را پیگیری و برگزار می کنند این جشنواره را هم جدی پیگری کنند.
چون شرکت و برگزیده شدن در این جشنواره نه تنها هزینه ای ندارد بلکه اعتبار و آبروی شهرستان را در سطح ملی بالا می برد.
از طرف دیگر برگزیده شدن در آن کلی حمایت و امکانات مادی و معنوی را برای شهرستان جذب می کند.
بنابراین ای کاش ارشاد و یا مثلا داره فرهنگی هنری شهرداری همان طور که برای جشنواره غذا کلی هزینه می کنند و کلی پول می دهند که یک آشپز را به سبزوار بیاورند، برای این جشنواره هم وقت بگذارند و جدی پیگری کنند.
البته برگزیده شدن در سطح ملی به این راحتی ها هم نیست. باید تلاش کنند. باید با برگزاری نشست هایی با فرهیختگان، استادان، صاحب نظران و نخبگان شهرستان طرح های قوی تهیه کنند. همچنین موفقیت های ملی تنها با همفکری، همکاری هماهنگی و تعامل با همه افراد و نهادهای و مسئولان شهری بدست می آید. برای موفقیت در سطح ملی باید مدیریت شهری دلسوز، پیگیر و با اراده و پرتلاشی داشته باشیم.

خلاصه این که چنین جشنواره ها و برنامه هایی فرصت های بی نظیری هستند که باید قدرشان را بدانیم این فرصت ها نه تنها هزینه ای ندارد بلکه اگر برگزیده شوند کلی اعتبار در سطح ملی دارد و کلی حمایت های مالی و معنوی را جذب می کند.
منتظریم ببینیم مسئولان محترم چه می کنند…

نظرات بسته شده است.