کد خبر : 8545
دیدگاه‌ها برای انتقاد به مصادره شهدا بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 18:57
-

انتقاد به مصادره شهدا

شرق: حدود سه ماه بود که خبرنگاران در حاشیه جلسه هیأت‌دولت حضور نداشتند؛ اما دیروز دوباره رسانه‌ها توانستند به حیاط محل جلسات هیأت‌دولت بروند. پس از مدتی انتظار، وزیران کم‌کم از ساختمان بیرون آمدند؛ برخی مثل «علی جنتی»، وزیر ارشاد، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور و… دعوت رسانه‌ها برای گفت‌وگو را قبول کردند و برخی دیگر

شرق: حدود سه ماه بود که خبرنگاران در حاشیه جلسه هیأت‌دولت حضور نداشتند؛ اما دیروز دوباره رسانه‌ها توانستند به حیاط محل جلسات هیأت‌دولت بروند. پس از مدتی انتظار، وزیران کم‌کم از ساختمان بیرون آمدند؛ برخی مثل «علی جنتی»، وزیر ارشاد، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور و… دعوت رسانه‌ها برای گفت‌وگو را قبول کردند و برخی دیگر مانند «علی ربیعی»، وزیر کار و «بیژن زنگنه» به میان نمایندگان رسانه‌ها نیامدند و از آن سوی حوض وسط حیاط از در خارج شدند. «حواشی مراسم تشییع غواصان شهید در روز سه‌شنبه» محور غالب سؤالات از وزیر کشور و سخنگوی دولت بود.

«رحمانی فضلی» در پاسخ به سؤالی که به موضوع حواشی تشییع شهدا و توهین یکی از سخنرانان به رؤسای قوه ‌مجریه و مقننه مربوط می‌شد، گفت: «در این مورد نهادی که سخنران مربوطه را دعوت می‌کند٬ مسئولیت را برعهده دارد و حتما از این افراد خواسته می‌شود که بگویند چه اتفاقی افتاده است».

عصر سه‌شنبه در جریان تشییع پیکر ۲۷۰ شهید دوران دفاع مقدس، یکی از سخنرانان این مراسم که گویا یکی از مداحان معروف تهران هم است، بدون نام‌بردن از رئیس‌جمهوری، گفته «مردمی که در وسط جنجال هسته‌ای در این مراسم حاضر شده‌اند، آمده‌اند به کسی که می‌رود و می‌نشیند و می‌گوید توافق هسته‌ای کمتر از ایثار و شهادت نیست، بگویند که اگر مردی، یک ساعت بیا در شلمچه، اگر مردی، یک ساعت بیا در هور، اگر مردی، یک ساعت بیا در مجنون. اینجا می‌نشینی و توافق هسته‌ای و آب این مملکت را به تحریم ربط می‌دهی. اگر عرضه نداری برو کنار». اشاره او به سخنان «حسن روحانی» بود که در روز «محیط‌زیست» گفته بود:«تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب شرب مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند». این منتقدان دولت با استناد به اینکه رئیس‌جمهوری همه مشکلات را به تحریم ربط می‌دهد، توپخانه خود را به روی دولت گشودند که اوج آن در مراسمی بود که قاعدتا نباید مباحث جناحی در آن مطرح می‌شد. طبق فایلی که «ایلنا» منتشر کرده، این مداح در ادامه سخنانش گفته که «این جوانان آزاده ما، آن جوان ۱۶ساله ما، ‌وقتی اسیر شد و در اسارت بود وقتی آن خانم خبرنگار با سر باز (بی‌حجاب) رفت جلو تا با او مصاحبه کند، گفت بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. روح‌الله به ما یاد نداده با آدم بی‌حجاب مصاحبه کنیم. برو هر وقت حجاب بر سر کردی برگرد». او در ادامه، پا را فراتر نهاد و افزود: «مسئولان چگونه به خود اجازه می‌دهند در نظام جمهوری اسلامی- حالا در بیرون هرکاری می‌کنید خودتان می‌دانید و خدای خودتان، آن هم اجازه نمی‌دهیم بهتان- مسئولی که در جمهوری اسلامی به خاطر پزدادن مقابل یک دیپلمات با‌ هزار قلم آرایش و سرِ باز (بی‌حجاب) و فقط یک کلاه نمادین بر روی سر می‌روی و با او حال ‌و احوال و مذاکره می‌کنی، خاک بر سرت؛ بی‌غیرت». اشاره او به دیدار «علی لاریجانی»، رئیس مجلس با هیأت پارلمانی اروپا بود که پوشش یکی از اعضای خانم آن، با انتقاد تند نمایندگان اصولگرای مجلس همراه بود. همچنین در این مراسم «محمود احمدی‌نژاد» که برای شرکت در آن، به میدان بهارستان رفته بود، هنگام سخنرانی «محسن رضایی»، بالای جایگاه رفته و در قسمت‌هایی از زمان حضورش در آن مکان، به دست‌تکان‌دادن برای برخی افراد مشغول بود.

انتقاد سخنگو
اما تنها ادبیات این سخنران نبود که دور از شئونات مراسم تشییع شهدا و مقامات نظام جمهوری اسلامی بود، بلکه در حاشیه این مراسم که باید بدون حب‌وبغض سیاسی برگزار می‌شد، تعدادی از حاضران که گویا تدارک قبلی هم دیده بودند، به پخش بولتن‌ها و پلاکاردهایی علیه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اقدام کردند. «محمدباقر نوبخت» در حاشیه جلسه هیأت دولت در این مورد گفت: «اگر دوستانی دغدغه‌ای دارند و بخواهند به این صورت در محافل مختلف مطرح کنند و موجب تضعیف این فرصت ملی شوند، قطعا یک رفتار مغایر منافع ملی را انجام می‌دهند». او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیرا در رخدادهای ملی شاهدیم که در جهت تخریب دولت و خصوصا تیم هسته‌ای اقدام می‌شود، گفت:«تردید نداشته باشید کسانی که با هر انگیزه‌ای این کار را انجام دهند، خلاف مصالح ملی فعالیت می‌کنند». او ادامه داد: «علاوه بر این، این رفتارها در تعارض با توصیه مقام‌معظم‌رهبری است که به همه افراد داشتند و با صراحت بیان کردند». سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه همه از نظر ایشان مطلع هستند، گفت:«تأسی از این نظر، قطعا منافع ملی ما را تأمین می‌کند».

برای منافع ایران از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم
«سیدعباس عراقچی»، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در مورد غواصان شهید گفت:«اطمینان می‌دهیم همه آنچه داریم از جان و آبروی خود در دست خواهیم گرفت و برای منافع ملت ایران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و امیدواریم که در روز قیامت شرمنده روی شهدا نباشیم». او که با «صداوسیما» صحبت می‌کرد، با نکوداشت یاد ۱۷۵ غواص شهید افزود: «سلام و درود می‌فرستم به روح شهدای دفاع‌مقدس، به‌ویژه ۱۷۵ شهید غواص که امروز تشییع می‌شوند؛ پرچمی که آنان بلند کردند امروز به دست ما رسیده است و امیدواریم که بتوانیم دین‌مان را به آنان ادا کنیم و وظایف‌مان را انجام دهیم». او که از این واقعه متأثر بود، افزود: «خیلی دلم می‌خواست در مراسم تشییع پیکر پاک آنان شرکت می‌کردم، اما به علت جلسات پی‌در‌پی مرتبط با مذاکرات نتوانستم در این مراسم شرکت کنم. البته آقای ظریف به این مراسم ملحق شد اما بنده ناچارم در جلسات دیگر شرکت کنم». معاون وزیر امور خارجه افزود:«وظیفه خود می‌دانم که به آنان ادای احترام کنم و در برابر رشادت‌های آنان سر فرود بیاورم و از روح بلندشان برای مسیری که در پیش داریم؛ کمک بخواهم و امیدوارم موجب سرافرازی ملت ایران و ادامه‌دهنده راه شهیدان باشیم». این درحالی است که در یکی از پلاکاردهایی که برخی حاضران در دست داشتند و از صداوسیما هم پخش می‌شد، نوشته شده بود که «شهدا شرمنده‌ایم که دکتر ظریف اینچنین با قاتلان شما خوش و خندان است».

انتقاد فیس‌بوکی مولاوردی
هرچند پس از جلسه هیأت‌دولت، «شهیندخت مولاوردی»، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در بین خبرنگاران حاضر نشد، ولی او سه‌شنبه‌شب در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به مراسم تشییع شهیدان دوران دفاع‌مقدس نوشت: «شهدا متعلق به همه ملت ایرانند. امشب عجیب ذهنم درگیر این موضوع شده و مدام با خودم کلنجار می‌روم که‌ ای کاش شهدا توسط عده‌ای مصادره‌به‌مطلوب نمی‌شدند. در هیچ‌جای دنیا با این سرمایه‌ها چنین نمی‌کنند. امشب (دوشنبه) بارها از خودم سؤال کردم آیا شهدا و خانواده‌هایشان راضی هستند که دستمایه تسویه‌حساب‌های سیاسی و بازی با منافع ملی شوند؟ ‌ای کاش عده‌ای حداقل با تشییع این پیکرهای مطهر کاسبی نمی‌کردند. ‌ای کاش…».

انتقاد در بهارستان
اما تنها اعضای دولت نبودند که در مورد حاشیه‌سازی برخی جریانات در مراسم تشییع شهدا واکنش نشان دادند؛ «علی مطهری»، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی رفتار برخی افراد در مراسم تشییع شهدای غواص را نوعی تندروی دانست و گفت: «مصادره شهدا برای رسیدن به هدف‌های سیاسی کار غلطی است. ما معتقدیم شهدا زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند. قطعا این کارها موجب آزردگی آنهاست». او که در این‌باره با «ایرنا» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «مصادره شهدا به هدف‌های سیاسی، کار درستی نیست، یعنی اینکه ما به شکلی جلوه دهیم که اگر این شهدا بودند طرفدار فلان گروه بودند، غلط است، همان‌طور که امروز خانواده‌های شهدا گرایش‌های مختلف سیاسی دارند». او ادامه داد: «آنها هدفشان دفاع از اسلام بوده و نباید هدف‌های شخصی و گروهی خود را به آنها تحمیل کنیم و کارهایی که در برنامه دیروز انجام شد خلاف نظر رهبر انقلاب است، چون ایشان تصریح کرده‌اند که ما نباید مسئولان مذاکره‌کننده را خائن بدانیم و سوءظن به آنها داشته باشیم». مطهری افزود: «به‌هرحال نباید بزرگداشت شهدا را وسیله‌ای برای تسویه‌حساب‌های سیاسی قرار دهیم».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.