کد خبر : 35627
دیدگاه‌ها برای به شما ربطی ندارد! بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1402 - 19:33
-

به شما ربطی ندارد!

درباره «حریم شخصی» و ما مردم کویر

تردیدی نیست که روش و منش زندگی کردن اجداد ما، در رویکرد امروز ما نیز تأثیر دارد. در سال‌های اخیر، پژوهش‌های جدی در زمینه بررسی این تأثیر انجام شده است.

با این حال، در زندگی مدرن و تمدن جدید، ناچاریم بعضی از عناصر فرهنگی آن‌ها را در زمان خودمان تغییر دهیم. مثلاً اجداد ما در مناطق کویری، به دلیل کمبود دسترسی به آب، شکل دیگری از نظافت داشته‌اند، اما امروز ما درصد قابل توجهی از حقوقمان را در راه بهداشت و نظافت هزینه می‌کنیم.

یکی دیگر از عادات اجدادمان که امروز باعث آسیب‌های جدی به زندگی اجتماعی ما شده، عدم توجه آن‌ها به «حریم شخصی» زندگی افراد است‌. در قدیم، مرزهای نازکی میان زندگی خانواده‌ها وجود داشت و عملاً افراد از زیر و بم زندگی هم با خبر بودند. آن‌ها حتی در احوال‌پرسی روزانه، به خود حق می‌دادند که در مورد شخصی‌ترین مسائل آن‌ها پرسش کنند‌.

امروزه اما، حریم شخصی به یکی از مهمترین ارکان زندگی ما تبدیل شده است. بخش‌های زیادی از زندگی ما هست که دوست نداریم در موردشان با کسی صحبت کنیم یا مواردی هست که اطلاعات دادن در مورد آن‌ها، ممکن است برای ما صدمه جبران‌ناپذیری داشته باشد.

 مثلاً گوشی همراه افراد، اکانت‌های آنان در شبکه‌های اجتماعی، گالری تصاویر آن‌ها حریم خصوصی آن‌ها محسوب می‌شوند و حق نداریم به هیچ بهانه‌ای این حریم را نقض کنیم. حتی به هیچ دلیلی حق نداریم تماس کسی را پاسخ بدهیم.

ما به دلیل بخشی از فرهنگ باقیمانده از گذشته، گاهی نادانسته به حریم شخصی افراد تجاوز می‌کنیم و باعث رنج آن‌ها می‌شویم. حتی پرسیدن پرسش‌هایی مانند:

شغلت چیست؟

متأهلی یا مجرد؟

چند بچه داری؟

رتبه کنکورت چند شده؟

و …

تجاوز به حقوق شخصی افراد است و در واقع مخاطب حق دارد بگوید: به شما ارتباطی ندارد!

ما باید تغییر کنیم. اگر قرار باشد به روال گذشته زندگی کنیم، از چنگ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خلاصی نخواهیم داشت! دیگر ما در آن دنیای اجدادمان زندگی نمی‌کنیم و همان‌طور که لباس پوشیدن ما با آن‌ها فرق دارد، فرهنگ رفتاری ما نیز تفاوت خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.