دیدگاه‌ها برای تأملی بر کتابِ جدید از نویسندۀ سبزواری بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 اسفند 1402 - 8:10
-

شهین شادی اقدم

تأملی بر کتابِ جدید از نویسندۀ سبزواری

مسلماً فردی که کتاب‌خوان است نسبت به فردی که کتاب نمی‌خواند جهان‌بینی متفاوت و عمیق‌تری دارد …

«کتاب نطلبیده مراده» عنوان کتابی است که توسط علی ششتمدی اخیراً تألیف شده است؛ کتاب به‌قدری جذاب، شیوا و دل‌نشین نوشته شده است که وقتی مشغول خواندنش می‌شوی اصلاً متوجه گذر زمان نمی‌شوی، یک‌دفعه می‌بینی کتاب را تمام کردی، از تمام کردنش بی‌اندازه غرق لذت می‌شوی، باانگیزه‌تر و مصمم‌تر از قبل برای مطالعه می‌شوی …

در ضمن با دستی پر از کتاب‌های بی‌شمار ارزشمند و پرمحتوایی که نویسنده در طول کتاب از آن‌ها نام برده برای خودت فهرستی بلندبالا تهیه می‌کنی تا برای یک سال پیش رویت آن‌ها را در جدول نخوانده‌هایت بگنجانی تا به خوانده‌هایت بیفزایی: «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم»، «یک مرد»، «ایرانیان»، «مدار صفر درجه»، «دایی‌جان ناپلئون»، «بی‌کتابی»، «تنهایی پرهیاهو»، «بربادرفته»، «درخت انجیر معابد»، «از قیطریه تا اورنج کانتی»، «بوف کور»، «قلعه حیوانات» و……

نویسنده در ابتدا تو را از گرداب کتاب‌های زرد که ظاهر فریبنده و محتوای سطحی دارند نجات می‌دهد تا بیهوده زمان و هزینه‌ای بابت آن‌ها صرف نکنی.

کتاب راهنمای جامعی است برای علاقه‌مندان به مطالعه که در انتخاب کتاب موردعلاقه و سلیقه خود سردرگم هستند. در زمینه‌های مختلف سیاسی، علمی، تاریخی، فلسفی، ادبی و… برای مبتدیان که تشخیص کتاب‌های عمیق و سطحی هنوز برایشان دشوار است با ذکر نمونه کتاب،‌ مسیر را برایشان هموار کرده است.

هیچ دلیل و توجیهی برای عدم دسترسی به کتاب را قبول نمی‌کند، در برابر عده‌ای که این روزها گرانی کتاب را به‌عنوان دلیل موجه و بهانه پیش می‌کشند نویسنده راه‌حل منطقی و روشنی پیشنهاد می‌دهد: برای افرادی که وسع مالی ندارند یا به‌قدری خوره کتاب هستند که اصلاً امکان خرید آن میزان کتاب برایشان اصلاً مقدور نیست، کم‌هزینه‌ترین روش دسترسی به کتاب‌ها، عضویت در کتابخانه‌های عمومی را پیشنهاد می‌دهد. گزینه بعدی شامل عده‌ای است که ماهیانه هزینه‌های زیادی صرف دورهمی‌های دوستانه می‌کنند ولی از خرید حتی یک، کتاب غفلت می‌کنند، افزودن مبلغی به‌اندازه خرید یک کتاب به سبد خرید کالای ماهیانه خود و خواندن سالی حدود ۲۰ الی ۵۰ کتاب برای هر فرد را پیشنهاد می‌دهد. نویسنده تأکید دارد خواندن و تمام کردن کتاب مهم‌تر از خریدن و تلنبار کردن و نخواندن کتاب است، چراکه هدف ما صرفاً خواندن و خواندن است نه‌فقط خریدن. (خواندن را مقدمه نوشتن می‌داند مخصوصاً برای نویسندگی.)

شرکت در گروه‌های کتاب‌خوانی و تشکیل  گروه کتاب‌خوانی، در صورت نبودن تعداد زیاد افراد، در خانواده خود گروه ۳ نفره تشکیل دهید در هر دوره هر فرد درباره کتابی که خوانده برای بقیه صحبت کند.

نویسنده بسیار متأسف است که چرا میانگین مطالعه غیردرسی ایرانیان در طول روز فقط چند ثانیه است؟! و این تأسف زمانی اوج می‌گیرد که شاهد بی‌سوادی افرادی در بین مدیران و مسئولانی هستند که حتی قادر نیستند چند خط نامه اداری بنویسند یا متنی را بخوانند! و این فقط حاکی از این هست که با مطالعه بیگانه هستند و سوادشان در حد تکه کاغذ و مدرکی هست که گرفته‌اند در فکر به‌روز کردن علمشان نبوده‌اند.

مسلماً فردی که کتاب‌خوان است نسبت به فردی که کتاب نمی‌خواند جهان‌بینی متفاوت و عمیق‌تری دارد، البته منظور کتاب غیردرسی و غیردانشگاهی است.

«کتاب‌خوان‌ها یا خوره‌های کتاب چیزی در وجودشان دارند که باعث می‌شود به‌راحتی یکدیگر را پیدا کنند. آن‌ها از بودن و وقت گذراندن باهم لذت می‌برند. بیرون از جهان کتاب، آدم‌های معمولی با درک عوامانه‌ای وجود دارند که معاشرت با آن‌ها برای اهالی کتاب تا حدودی زجرآور است و حتی معمولاً از بابِ ادبِ صرفاً آن‌ها را تحمل می‌کنند» ص ۹۶

◀لینک خرید کتاب:

https://zarinp.al/571405

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.