کد خبر : 2693
دیدگاه‌ها برای ترکیب مجلس آینده بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 شهریور 1393 - 16:13
-

ترکیب مجلس آینده

تدبیر۲۴: نظر آقای عارف مبنی بر اکثریت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و همچنین نظر آقای جلایی‌پور مبنی بر افزایش تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس آینده، هردو می‌توانند مبانی درست و قابل دفاعی داشته باشد ولی هر کدام از یک منظر به مساله انتخابات نگاه کرده‌اند. شاید نگاه آقای عارف مبتنی بر میزان رای و نفوذ اصلاح‌طلبان

تدبیر۲۴: نظر آقای عارف مبنی بر اکثریت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و همچنین نظر آقای جلایی‌پور مبنی بر افزایش تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس آینده، هردو می‌توانند مبانی درست و قابل دفاعی داشته باشد ولی هر کدام از یک منظر به مساله انتخابات نگاه کرده‌اند. شاید نگاه آقای عارف مبتنی بر میزان رای و نفوذ اصلاح‌طلبان در جامعه سیاسی ایران بوده باشد. اگر این نظر را بر پایه آخرین انتخابات صورت گرفته در کشور بسنجیم روشن خواهد شد که آرای اصلاح‌طلبان در شرایطی که نامزد اصلی نداشته و فقط حمایت خود را از یک نامزد اعلام کرده بودند به تنهایی بیشتر از نصف آرای اخذ شده بود. به طوری که مجموع آرای سایر نامزدها به آرای فرد مورد حمایت اصلاح‌طلبان نرسید.

این در حالی است که اگر نگاهی به ۸ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انداخته شود، آشکار می‌شود همواره انتخابات ریاست‌جمهوری نقش بسزایی در نتایج انتخابات مجلس داشته است. در واقع جریان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری غالبا در انتخابات مجلس نیز پیروز شده است ولی باید توجه داشت که ممکن است جنس انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت باشد که این تفاوت قابل تامل بوده و نیازمند دقت و موشکافی در تاکتیک تعیین‌کننده انتخابات مجلس یعنی نظارتی است که در سطح استان‌ها و شهرستان بر روند جاری انتخابات صورت می‌گیرد. در ۳ دوره اخیر همچنین دوره‌های چهارم و پنجم مجلس صلاحیت طیف قابل توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب احراز‌ نشد و این فرصتی را برای اصولگرایان ایجاد کرد تا بخت و اقبال بلندی در رسیدن به کرسی‌های مجلس داشته باشند. به نظر می‌رسد که نگاه آقای جلایی‌پور نیز بیشتر متوجه همین مساله است.

اما باید گفت مهم‌ترین شاخصه‌های انتخابات زمینه‌چینی برای حضور حداکثری است. همانطور که همه می‌دانند مستندات تاییدصلاحیت یا عدم‌احراز صلاحیت‌ها بر اساس مستندات پرونده‌های قضایی مندرج در دستگاه قضایی، پرونده‌های کیفری موجود در نیروی انتظامی، پرونده‌های امنیتی مورد تایید دستگاه‌های امنیتی همچون وزارت اطلاعات و در نهایت اسناد هویتی موجود در سازمان ثبت احوال انجام شده و تنها همین منابع قابل استناد هستند. خوشبختانه در انتخابات ۹۲ شاهد حماسه سیاسی با حضور پرتعداد اقشار مختلف جامعه بودیم. اما اینکه در نهایت ترکیب مجلس چه خواهد شد و چه کسانی نمایندگان مجلس دهم را تشکیل خواهند داد به نظر می‌رسد که فضای مجلس آینده یک فضای سه قطبی یعنی اصلاح‌طلبان با محوریت سیدمحمد خاتمی، میانه‌روها با محوریت آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی و خردگرایان اصولگرایی با محوریت آقای اکبر ناطق‌نوری خواهد بود.

در کنار این سه جریان اصلی که اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند اقلیت تندرو نیز با محوریت پایداری‌ها و همراهی جمعیت رهپویان و ایثارگرایان در کنار حلقه‌ای از نزدیکان دولت احمدی‌نژاد و مشخصا برخی مدیران دولت‌های نهم و دهم در مجلس حضور پیدا خواهند کرد؛ اقلیتی که با تکیه بر منابع کسب شده در گذشته می‌توانند فضایی را به نفع خود فراهم کنند اما در نهایت می‌توانند اقلیت مجلس را تشکیل دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.