کد خبر : 7999
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 - 23:22
-

تقلب برای توقف مذاکرات هسته‌ای

روزنامه شرق – آمنه شیرافکن: ساعت ۱۰ دقیقه به ۱۲ است و هیاهویی در راهروهای مجلس به راه افتاده. از کنار هر نماینده‌ای می‌گذری، عصبانیت در کلامش موج می‌زند و گویا همه این‌ها به ایده‌پردازی جدید «جواد کریمی‌قدوسی» باز می‌گردد. «حجت‌الله خدایی‌سوری» درِ اصلی صحنِ علنی را نیم‌باز گذاشته و سر خبرنگاران به سمت صندلی کریمی‌قدوسی

روزنامه شرق – آمنه شیرافکن: ساعت ۱۰ دقیقه به ۱۲ است و هیاهویی در راهروهای مجلس به راه افتاده. از کنار هر نماینده‌ای می‌گذری، عصبانیت در کلامش موج می‌زند و گویا همه این‌ها به ایده‌پردازی جدید «جواد کریمی‌قدوسی» باز می‌گردد.

«حجت‌الله خدایی‌سوری» درِ اصلی صحنِ علنی را نیم‌باز گذاشته و سر خبرنگاران به سمت صندلی کریمی‌قدوسی مایل شده، اطراف او پر شده از نمایندگان معترض. نمایندگانی که از تقلب در طرح «سه‌فوریتی» کریمی، گله دارند و حالا فریاد اعتراض‌شان به هیات‌رئیسه رسیده است.

شکایت از هیات‌رئیسه راهی اداره قوانین شده تا این اداره در موضوع این تخلف تعیین‌تکلیف کند. ساعت به ۱۱ نرسیده که طرح سه‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای با ۸۰ امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس می‌شود. همین خبر کافی است تا برخی نمایندگان تازه متوجه کلاه بزرگی شوند که سرشان رفته، خیلی‌ها از خطای کریمی‌قدوسی گفتند و اینکه او به بهانه‌های مختلف و با ترفندهای عجیب و غریب نسبت به جمع‌آوری امضا اقدام کرده است.

حتی اسماعیل کوثری نیز از این کار کریمی‌قدوسی گله دارد و آن را خلاف می‌داند. صفر نعیمی‌رز، سخنگوی رهروان ولایت، در حال قدم‌زدن است و به‌کل طرح سه‌فوریتی را منتفی اعلام می‌کند. کپی امضاها میان خبرنگاران دست‌به‌دست می‌شود، روی صفحه نخست آن با فونتی تایپی، به طرح سه‌فوریتی اشاره شده، اما در صفحه دومی که مربوط به امضاهاست دست‌نوشته ابتدایی نشان از طرح دوفوریتی دارد که بعدتر با خودکار به سه‌فوریتی تغییر یافته است.

نخستین امضای این نامه از آنِ کریمی‌قدوسی است و اسامی دیگری مانند پژمان‌فر، آقامحمد، کوثری، حسینیان، طاهری، زارعی، رسایی، کوچک‌زاده، طبیب‌زاده، نوباوه، جراره، بیاتیان، موسوی‌نژاد و بسیاری دیگر در ادامه آمده است. در ماده واحده طرح پیشنهادی کریمی‌قدوسی آمده«دولت و مسئولات سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظف‌اند هرگونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسما و علنا تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارد قطع کرده و مذاکره را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی‌ها ادامه دهند.»

کریمی البته در بخش‌های دیگری از این طرح به سخنان اخیر مقام معظم‌رهبری در موضوع مذاکرات زیر شبح تهدید اشاره کرده و در متن پرینتی زیر برخی جملات خط کشیده و برخی دیگر را بلد کرده است. یکی از کارهای به یادماندنی کریمی‌قدوسی نوشتن خطای «ام.پی.تی» به جای «ان.پی.تی» بود. دست‌نوشته‌های او روی سایت‌ها رفت و خیلی‌ها از اینکه عضو کمیسیون امنیت مجلس هنوز تلفظ درست معاهده ان.پی.تی را نمی‌داند، گله کردند. اتفاق دیروز اما تنها به ندانستن برخی امور معطوف نمی‌شد و ریشه در برخی دلواپسی‌ها داشت، دلواپسی‌هایی که حالا خیلی‌ها را در بهارستان عصبانی کرده است.

اعتراض تند به کریمی‌قدوسی

محسن بیگلری صدایش بالا رفته و کریمی‌قدوسی را کلاهبردار خطاب می‌کند: «تأکید دارم خیلی صریح بنویسید، کلاهبردار». نماینده سقز و بانه امضایش پای طرح سه‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای را «جعلی» دانسته و می‌گوید: «طراح این طرح با جملاتی متفاوت با متن آن، از نمایندگان امضا گرفته». روایتش از نحوه امضاگرفتن قدوسی این است: «برای گرفتن امضا پیش من آمد و فقط جمله انتهایی برگه‌ای را که بالای آن هم‌اکنون عنوان سه‌فوریتی نوشته شده، نشان داد و گفت می‌خواهیم نامه‌ای به رئیس‌جمهوری بنویسیم تا شأن خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنیم.» به همین دلیل بیگلری تاکید دارد که «این متن و امضاهای پیوست آن کذب محض است. اکثر نمایندگان امضای خود پای این طرح را تکذیب می‌کنند و نسبت به آن معترض‌اند».

در ماده واحده این طرح سه‌فوریتی آمده: «دولت و مسئولان سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظفند هرگونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسما و علنا تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارد، قطع کرده و مذاکرات را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی‌ها ادامه دهند.»

یک‌تنه مجلس را به هم ریخته است

حامد قادرمرزی نیز اگرچه طرح را امضا نکرده، اما از آنچه در مجلس اتفاق افتاده گله دارد و این کارها را موجب وهن مجلس دانسته و می‌گوید: «آقای کریمی‌قدوسی یک‌تنه مجلس را به هم ریخته و این شکل دلواپسی‌ها، فرسنگ‌ها با منافع ملی ما فاصله دارد. خب خبر این اقدام غیراصولی را همه‌جا درج می‌کنند و بعد می‌گویند چرا سیاه‌نمایی می‌شود، خب مجلس در این شرایط باید به فکر طرح سه‌فوریتی باشد یا مشکلات اقتصادی‌ای که دولت و جامعه با آن دست به گریبان است؟ دلواپس‌ها نباید فراموش کنند آقای روحانی با رأی همین مردم روی ‌کار آمده و حالا نباید کاری کرد که رای مردم به ثمر ننشیند و هر روز سدی جلوی دولت ایجاد شود».

شکایت از کریمی‌قدوسی در اداره قوانین مجلس

محمدحسین فرهنگی، از اعضای هیات‌رئیسه مجلس، نیز به گله‌گذاری دسته‌جمعی برخی نمایندگان اشاره دارد: «تعدادی از نمایندگان به هیات‌رئیسه مراجعه کرده و تذکر کتبی خود را نسبت به این اقدام نماینده مردم مشهد اعلام کردند و نسبت به آن شکایت داشتند. ما نیز برای بررسی بیشتر موضوع این شکایت را به اداره قوانین مجلس ارجاع دادیم».

روایت نمایندگان دیگر نشان از آن دارد که روز گذشته کریمی‌قدوسی از هر دری سخنی گفته و مدام در تلاش بوده با ادبیات مختلف، تعداد امضای طرح سه‌فوریتی را افزون کند. شاید به‌همین‌دلیل بوده که به برخی دیگر از نمایندگان گفته طرح پیشنهادی‌اش دوفوریتی است. «علیرضا سلیمی» از جمله نمایندگانی است که با این ترفند مواجه شده و حالا می‌گوید: «در جلسه علنی متوجه شدیم طرحی که امضا کرده‌ایم، سه‌فوریتی بوده و این در حالی است که هم‌اکنون با طرح سه‌فوریتی مخالفیم، اما متأسفانه برخی نمایندگان از جمله آقای کریمی‌قدوسی به اسم ما، برای طرح سه‌فوریتی امضا گرفته‌اند. بنده به‌همراه آقایان مطهری، محمدتقی توکلی، نقوی‌حسینی و حتی اسماعیل کوثری با طرح سه‌فوریتی مخالفیم و در اعتراض به این اقدام آقای کریمی‌قدوسی حتی امضایمان از طرح دوفوریتی را هم پس گرفته‌ایم».

تغییر در امضای نمایندگان برای قید، فوریت جای پیگیری دارد

کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل، نیز رفتار کریمی‌قدوسی را ناشی از نگرانی برخی تندروها دانسته و می‌گوید: «به نظر می‌رسد برخی از تندروها در مجلس، آخرین ایام قدرتشان در منصب وکالت فرا رسیده، به همین دلیل درصدد انتقام‌‌گرفتن از دولت و ملت هستند. اگر قید فوریت در امضای نمایندگان بدون اطلاع آنها عوض شده باشد، این مسئله درخور توجه است و جای پیگیری دارد.»

کریمی‌قدوسی لحظاتی در راهرو دیده می‌شود. باسرعت به‌سمت ایستگاه مطبوعات می‌رود و با پلاستیکی در دست، از همان خروجی شرقی خارج می‌شود. خبرنگاران به گرد پایش هم نمی‌رسند و برخی محدودیت‌ها مانع آن‌سوتررفتن از خطوط تعریف‌شده برای خبرنگاران است. بااین‌حال همه تلاش‌های قدوسی نقش برآب شده و حالا نه‌تنها طرح سه‌فوریتی که طرح دوفوریتی پیشنهادی او برای توقف مذاکرات هسته‌ای، بی‌ثمر مانده است. نکته دیگر اینکه کریمی‌قدوسی تا اطلاع ثانوی مغضوب آنهایی است که او را به جعل امضا یا متن ارائه‌شده، متهم کرده‌اند. دلواپسی روز گذشته او بدون شک هیچ دستاوردی برای او و دیگر نزدیکانش در مجلس به‌دنبال نداشت.

—————————————-

کارنامه کریمی‌قدوسی

کریمی‌قدوسی پس از تایید صلاحیت کاندیداها و آغاز رقابت انتخاباتی در خرداد ۹۲، چندروز پیش از روز انتخابات، خواستار ردصلاحیت حسن روحانی شد. این درخواست هم‌زمان با بالارفتن آرای روحانی در نظرسنجی‌ها صورت گرفت.

در نخستین سالگرد آغاز‌به‌کار دولت یازدهم، کریمی‌قدوسی در اظهارنظری روحانی را متهم به «دادن اطلاعات مهم فقهی به انگلستان» کرد. همچنین او بودجه رسانه‌های حامی روحانی را بالغ بر «صدها هزار میلیارد تومان» عنوان کرد.

کریمی‌قدوسی یکی از چهره‌های شاخص همایش «دلواپسیم» بود که در نقد سیاست‎های هسته‎ای دولت برگزار شد. او در پنجم تیر در مهدیه مشهد، دولت یازدهم را به براندازی متهم کرد و گفت: «رمزگشایی از شعار اعتدال، امر مهمی است چراکه اعتدال، پوششی برای براندازی نظام است». و «اسرار پشت صحنه جریان اعتدال چیزی است که هم‌اکنون ما به چشم می‌بینیم و اگر جریان اسفناک فتنه اتفاق افتاده، هم‌اکنون شعار اعتدال با هدف براندازی نظام، عناصر فتنه‌گر را به مناصب حکومتی گمارده‌ است.»وی در ماجرای مرگ ستار بهشتی نیز سکوت نکرد و در مورد قتل ستار بهشتی مدعی شد که مرگ این وبلاگ‌نویس کار جریان فتنه است.

او پس از سخنان علی مطهری درباره حصر خواستار بررسی مجدد اعتبارنامه علی مطهری شد. همچنین به علی مطهری گفته موضع گیری‌هایش نشان می‌دهد «با اینکه از خانواده شهید است، بصیرت و تحلیل ندارد». بارها بگومگوهایی نیز بین کریمی‌قدوسی و محمدجواد ظریف در جلسه‌های کمیسیون امنیت مجلس، روی داده است. او از منتقدان سرسخت تیم هسته‌ای به‌شمار می‌رود.

اکثر نمایندگان طرح سه‌فوریتی را امضا نکرده‌اند

محمد بیاتیان

این متن به‌هیچ‌وجه در قالب طرح نبود، توصیه‌نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور برای توجه به منویات رهبر معظم انقلاب جهت حضور مقتدرانه در مذاکرات هسته‌ای بدون تهدید از سوی کشورهای غربی بود‌، طراحان حرفی از طرح سه‌فوریتی در زمان امضا به میان نیاورده‌اند.

طرحی که به دست ما رسید دو‌فوریتی بود

مهدی موسوی‌نژاد

درباره تدوین و جمع‌آوری امضای طرح مذکور تخلفاتی صورت گرفته، این اختیار برای تمام نمایندگان معترض جهت شکایت از طراحان این طرح به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان محفوظ است. طرحی که جلوی ما گذاشته شد و من امضا کردم، طرحی دوفوریتی بود.

طرح سه‌فوریتی وجاهت قانونی ندارد

سیدمحمدحسین میرمحمدی

تعداد کثیری از نمایندگان طرحی را برای حمایت از تیم مذاکره‌کننده و مقابله با تهدیدهای کشورهای غربی امضا کردند، اما در آخر شاهد بودیم طراحان این طرح را در قالب طرح سه‌فوریتی برای توقف مذاکرات هسته‌ای به هیأت‌رئیسه ارائه کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس پنجشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹

هر دم از این باغ بری می رسد.

ناشناس یکشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳

دقیقا

نظرات بسته شده است.