دیدگاه‌ها برای خاص‌ترین تجربهٔ زنان بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 14:12
-

صفورا تقوی

خاص‌ترین تجربهٔ زنان

ارزش زن و ارج‌نهادن به جایگاه زنان سرزمینم همیشه دغدغه‌ام بوده و هست.
می‌خواهم نگاهی متفاوت‌تر به شخصیت زن داشته باشم. این‌‌که زن به عنوان بدنهٔ اصلی اجتماع نقش بسیار مهمی در گسترش و بقاء نسل بشر دارد.

ارزش زن و ارج‌نهادن به جایگاه زنان سرزمینم همیشه دغدغه‌ام بوده و هست.

می‌خواهم نگاهی متفاوت‌تر به شخصیت زن داشته باشم. این‌‌که زن به عنوان بدنهٔ اصلی اجتماع نقش بسیار مهمی در گسترش و بقاء نسل بشر دارد.

ابتدا لازم است نقش سازنده، حقیقی و واقعی زن را در پیکرهٔ انسانی بشناسیم. نگاهی که شخصیت زن را به عنوان مادر در آفرینش و گسترش نسل آدمی نشان می‌دهد. زن در تمام‌ جوامع به عنوان شریک کامل مرد شناخته می‌شود. مرد پدر است و زن مادر. اما مسئولیتی را که زن به عنوان مادر از همان ابتدا بر عهده دارد، هیچ مردی تجربه نکرده و نخواهد کرد و چون تجربه نکرده، نمی‌تواند به درستی نقش زن را در تولید نسل بشر درک کند.‌ شرایط خاص بارداری که فقط زن بر عهده دارد و با طبیعت او نیز هماهنگی دارد، یک وظیفهٔ سنگین و ویژه است.‌

چگونگیِ بارداریِ زن آن‌قدر، ارزشمند و مهم است که نویسندگان غربی هم به شکلی ویژه‌تر و متفاوت‌تر به آن پرداخته‌اند.

از جمله این‌که به صورت فرضی، اگر یک مرد بخواهد وضعیت و حالت بارداری را تجربه کند؛ در مرتبهٔ نخست ابتدا چیزی شبیهِ کوله‌پشتی، درست مثل رحِم زن به شکمش ببندد، دقیقا مشابه همان شکلی که جنین قرار دارد. هر روز به اندازه یک شِن‌ریزه داخل آن بیندازد. با همین کوله‌پشتی راه برود، بنشیند، بلند شود، با همین کوله‌پشتی بخوابد (فقط به شانهٔ راست‌وچپ یا پشت، ابدا نمی‌تواند به شکم بخوابد)، با همین کوله‌پشتی به حمام برود، غذا بخورد، لباس بپوشد، کفش بپوشد، توی ماشین بنشیند، دستشویی برود و در کل نُه ماه به‌همین‌شکل با این کوله‌پشتی زندگی کند. مقدار شِن‌ریزه‌ نباید در پایان نُه ماه، از وزن نوزاد معمولی تجاوز کند. نکته خیلی مهم این‌جاست که جنین شکستنی است، ممکن است آسیب ببیند، و حتی جانِ مادر مدام در خطر است. اضطراب مادر نسبت به سلامتیِ مداوم جنین‌اش نیز همراه اوست. مادر نباید فشار خون داشته باشد، دیابت بارداری تهدیدش می‌کند، از ریزش مو، از بین رفتن دندان‌ها و پوکی استخوان و افسردگی پس از زایمان و این‌که در کل سیستم ایمنی بدنش به‌شدت پایین می‌آید، تا مشکلات پوستی و مشکلات رحِم و ویارهای شدیدی که بدترین وضعیت را برایش به وجود می‌آورد.

 در کل از شایستگی‌های نقش مادر پس از به‌دنیا آمدن فرزندش، بحث بیدارخوابی‌های شبانه و گریه‌های نوزاد تا شش‌ماهگی ‌و قدووَزن و مریض‌شدن‌های گاه‌وبیگاه نوزاد و شیرخوردن و از شیرگرفتن و دندان درآوردن و چهاردست‌وپا راه رفتن و پابه‌پایش راه رفتن، تا یاد بگیرد راه برود و… که گذر کنیم؛ خاص‌ترین تجربهٔ زنان در برخی موارد ممکن است با تجربیات منفی از جمله زایمان‌های خیلی سخت و سزارین و عوارض پس از آن، همراه شود و چه مادران عزیزی که سرِ زا، جانشان را از دست داده‌اند.

و در آخر بیاییم دستِ گرمِ مادران عزیزمان که دو یا سه و یا چند نُه ماه خاص را با این شرایط ویژه تجربه‌ کرده‌اند، ببوسیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.