دیدگاه‌ها برای درختان تشنه آب می‌خواهند تا خشک نشوند! بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 12:48
-

صفورا تقوی

درختان تشنه آب می‌خواهند تا خشک نشوند!

چندی است از قطع درختان یا خشک‌شدن درختان به هر بهانه‌ای حالا یا آفت‌زدگی یا خشک‌شدن یا دلایلی که معقول نیست، زیاد می‌شنویم…

چندی است از قطع درختان یا خشک‌شدن درختان به هر بهانه‌ای حالا یا آفت‌زدگی یا خشک‌شدن یا دلایلی که معقول نیست، زیاد می‌شنویم. هر وقت از کنار پارک جانبازان رد می‌شوم از وضعیت نابسامان این پارک و درخت‌هایش حیرت می‌کنم! دلم به حال این پارک می‌سوزد! درخت‌هایی که تمام‌قد این‌همه سال‌ ایستاده‌اند و جزء کهن‌سال‌ترین کاج‌های سبزوار هستند، یکی‌درمیان قطع شده‌اند. یا درخت‌های کنار پیاده‌رو‌ها که دارند فریاد می‌زنند یکی به داد ما برسد! تشنه‌ایم تشنه! بار‌ها خواسته‌ام به مسئولان شهرداری تلفن بزنم که یک‌مقدار به این درخت‌ها آب بدهید تو را به خدا، ثواب دارد!

درختی که چند سال رسیدگی شده، چرا یک‌باره ر‌هایش می‌کنند به‌امان خدا؟ مصلا که می‌روی به مراتب وضع درختان خراب‌تر است! بنای تاریخی مصلا که پر از درخت بود، حالا مثل زمین لم‌یزرع افتاده!

(درختان پارک شهربازی و پارک بعثت می‌آیند با پا‌های خودشان کنار درخت‌های قطع‌شده پارک جانبازان. ریشه‌هایشان با هم گره خورده. دارند دست‌وپا می‌زنند. اره‌برقی، درخت خشک‌شده قطع می‌شود! اره‌برقی و درختی که محکم زمین می‌خورد و دیگر بلند نمی‌شود. اره‌برقی محکم زمین‌شان‌زده. خاک‌اره، خاک اره، خریدوفروش چوب و تخته‌سه‌لا)

نمی‌خواهم فضا را سوررئال کنم! فقط‌ ای کاش مثل فیلم پرصلابت «آواتار» در آخر خودِ طبیعت، وقف طبیعت می‌شد و درختانِ سیراب می‌آمدند به کمک درختان تشنه. نکتهٔ عجیب آن‌که میدان امام‌حسین (ع) که فاصله اندکی با بنای تاریخی دارد، حتی چمن‌هایش هم شاداب و سرزنده هستند، چه برسد به درخت‌هایش! اصل قضیه چیست؟

به این نتیجه رسیدم یکی از عوامل مهم خشک‌شدن درختان، عدم رسیدگی به آبیاریِ درست و به‌موقع از طرف شهرداری طی این چندسالِ کم باران و عدم آبیاری به موقع توسط کارکنان پارک و در کل ضعف مدیریتی در سال‌های اخیر بوده. همین‌جا از رئیس شورای شهر جناب آقای مظلوم، که البته اخیراً هم شنیده بودیم که قطع درختان را به خشک‌شدنشان نسبت داده بودند، خواستار پیگیری علت و چرایی خشک‌شدن درخت‌ها هستم. هم‌چنین مسئولان عزیز پارک‌ها هم طبیعتاً باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

از مردم عزیز و مهربان سبزوار می‌خواهم با همبستگی همگانی، حداقل درخت جلو منزل، مغازه یا محل کار یا حتی کنار آرامگاه عزیزان‌شان را هر هفته یک بار آبیاری کنند تا کمتر شاهد خشک‌شدن درختان باشیم. هر چند امسال شاید نسبت به سال‌های قبل، باران بیشتری داشته باشیم، اما سبزوار یک شهر کویری است و درختانِ سبز ارزشی عظیم دارند برایش.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.