کد خبر : 6831
دیدگاه‌ها برای دستور آنی رییس‌جمهوری، اخطار اول خودسرها بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اسفند 1393 - 16:05
-

دستور آنی رییس‌جمهوری، اخطار اول خودسرها

روزنامه شرق – مهدی قدیمی: ماجرای حمله لباس‌شخصی‌های خودسر به علی مطهری در‌حال تبدیل‌شدن به سناریویی نظیر فیلم‌های مافیایی- پلیسی است. پس از آنکه موج اول اخبار حادثه درباره اصل ماجرا و موضع‌گیری‌های طرفین، در‌نهایت به نامه علی مطهری خطاب‌به امام‌جمعه شیراز ختم شد، مسیر پیگیری پرونده نیز آبستن حوادثی جدید به‌نظر می‌رسد. شامگاه شنبه

روزنامه شرق – مهدی قدیمی: ماجرای حمله لباس‌شخصی‌های خودسر به علی مطهری در‌حال تبدیل‌شدن به سناریویی نظیر فیلم‌های مافیایی- پلیسی است. پس از آنکه موج اول اخبار حادثه درباره اصل ماجرا و موضع‌گیری‌های طرفین، در‌نهایت به نامه علی مطهری خطاب‌به امام‌جمعه شیراز ختم شد، مسیر پیگیری پرونده نیز آبستن حوادثی جدید به‌نظر می‌رسد.

شامگاه شنبه و ساعاتی پس از آنکه کمیته ویژه پیگیری حادثه با مسوولیت دکتر ذوالفقاری؛ معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور، سردار موذنیان؛ رییس‌دفتر جانشین فرماندهی کل‌قوا در نیروی انتظامی، دکترسامانی؛ رییس بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت کشور، توسط وزیر کشور برای رسیدگی به ماجرا عازم شیراز شدند، علی مطهری با انتشار تصویر دستور رییس‌جمهوری برای پیگیری پرونده روی صفحه اینستاگرام خود، همگان را در جریان دستور «آنی» روحانی قرار داد؛ دستوری که با امضای محمد نهاوندیان، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری و خطاب‌به وزرای کشور و اطلاعات، صادر شده و در آن آمده بود: «گزارش پیوست از طرف جناب آقای دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس‌شورای‌اسلامی، که در دلسوزی، آزادی بیان و دفاع از منافع و مصالح کشور، یکی از نمایندگان نمونه و مورد علاقه و حمایت شدید مردم است و ماجرای حمله به ایشان توسط اوباش، آن‌هم در شهر شیراز که شهر ادب و فرهنگ و تمدن است، تکان‌دهنده و مایه تاسف شدید اینجانب شد. این ماجرا نشان از برنامه‌ریزی جدید افراطیون منحرف و منفور علیه امنیت، آزادی، اخلاق محمدی و فرهنگ اسلامی است که برای ملت بزرگ ایران و دولت خدمت‌گزار قابل‌تحمل نیست. فورا دستور دهید هر دووزارتخانه، عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن‌شادکن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده را شناسایی کنند و برای اجرای عدالت به قوه‌قضاییه بسپرند. ضمنا مسوولان امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیری داشته‌اند، تحت‌تعقیب قانون قرار گیرند. هرچه‌سریع‌تر گزارش امر به اینجانب و هیات وزیران ارایه گردد.»

ekhtar-shiraz01اخطار اول در مقابل دستور آنی

اما انتشار این نامه که رونوشتی از آن هم به شورای‌عالی امنیت‌ملی ارسال شده بود، بلافاصله با واکنش محافل تندروی شیرازی همراه شد تا این کشاکش همچنان ادامه داشته باشد. هنوز ساعتی از انتشار تصویر دستور رییس‌جمهوری نگذشته بود که اینستاگرام علی مطهری، تصویر دیگری منتشر کرد: تصویر وکیل مطهری در کنار اتومبیلی که شیشه‌هایش خرد شده و روی آن با اسپری نوشته شده بود «اخطار اول!» مصطفی ترک‌همدانی، وکیل‌مدافع علی مطهری، روز گذشته در توضیح حمله شامگاه شنبه خودسرها، به ایلنا گفت: «من روز جمعه برای پیگیری پرونده به شیراز سفر کردم، دیشب برای زیارت به حرم سیدعلاالدین حسین رفتم، که در بازگشت مشاهده کردم خودرو من با آجر تخریب شده و شیشه‌های آن کاملا شکسته شده بود و با یک‌اسپری روی اتومبیل من نوشته بودند: «اخطار اول.» پس از این اتفاق٬ بلافاصله موضوع را به مقامات امنیتی شیراز اطلاع دادم و پلیس با صورت‌جلسه اظهارات بنده، در‌حال پیگیری مساله است، به‌همین‌خاطر تا زمان تعیین و تکلیف این پرونده در شیراز خواهم ماند.» اما برای پی‌بردن به عمق ماجرایی که این روزها زیر پوست شهر شیراز در جریان است، باید به ادامه توضیحات وکیل مطهری توجه کرد. ترک‌همدانی درباره وضعیت خود در شیراز گفته است: «بنا‌به دستور استاندار شیراز از اینجانب خواسته شد که محل سکونت خود را ترک کنم، برای همین هم‌اکنون به استانداری منتقل شده‌ام و در اینجا ساکن هستم.»

تکذیب دستگیری عوامل شناسایی‌شده

در این بین و در راستای اجرای دستور رییس‌جمهور، ساعت هشت‌صبح روز گذشته، استاندار فارس خبر مهمی را دراختیار رسانه‌ها قرار داد که بیانگر شناسایی برخی از عوامل حمله در شامگاه شنبه بود.

در اظهارات استاندار فارس در این‌باره آمده بود: «در لحظات پایانی روز شنبه به فضل‌ الهی، عوامل اصلی حمله به خودرو دکتر مطهری شناسایی و به مقامات قضایی استان معرفی شدند.بدیهی است‌ شناسایی سایر عوامل و زمینه‌سازان انجام این حرکت ناپسند و هنجارشکنانه، در‌دست بررسی ‌و اقدام لازم قرار دارد.» هرچند پیدا‌‌کردن افرادی که بدون پوشاندن چهره و به گفته مطهری با موتورهای سنگین و تجهیزات خاص، ساعت‌ها در مقابل کلانتری تجمع کرده بودند، برای نیروهای امنیتی استان کار دشواری به‌نظر نمی‌رسید، اما اعلام این خبر از سوی استاندار، موجی از امیدواری برای بازداشت مهاجمان لباس شخصی را ایجاد کرد.

امیدهایی که چند‌ساعت بعد دچار تشکیک شد، چرا‌که یک‌مقام مسوول در استانداری شیراز که نخواست نامش فاش شود، در تکمیل خبر قبل به ایرنا گفت: «هنوز کسی در این ارتباط دستگیر نشده است. تنها برخی عوامل شناسایی شده‌اند و اسامی آنها دراختیار مقامات قضایی استان فارس قرار داده شده است.»

دلجویی رییس‌جمهور

اما صبح روز گذشته و به موازات اخباری که از شیراز مخابره می‌شد، از تهران هم خبر رسید که حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه رییس‌جمهور، برای دلجویی از مطهری به منزل نماینده مردم تهران رفته است. فریدون در این دیدار مراتب «تاسف و انزجار» رییس‌جمهور را از این حادثه به اطلاع مطهری رساند و از دستور اکید و صریح رییس‌جمهور به وزرای ‌کشور و اطلاعات، برای پیگیری سریع این موضوع و ارایه گزارش آن به ایشان و هیات ‌وزیران خبر داد. مطهری نیز ضمن تشکر از دستور صریح رییس‌جمهور، خواستار بررسی علل و ریشه‌های این حادثه و معرفی و مجازات طراحان و مجریان آن شد.

پیام لاریجانی به افراطیون از تریبون مجلس

این البته نقطه پایان واکنش‌ها به غائله افراطیون شیرازی نبود، چراکه در بهارستان هم این حادثه با واکنش رییس‌‌مجلس همراه شد. علی لاریجانی که خود، دوسال قبل در قم هدف حمله خودسرهای افراطی قرار گرفته و همچنان هم بسیاری بر این عقیده‌اند که اگر با عاملان آن حادثه برخورد می‌شد، شاهد تکرار آن در شیراز نبودیم، دیروز در اولین جلسه علنی مجلس، پس از یک‌هفته تعطیلی، به حوادث شیراز واکنش نشان داد و در نطق پیش‌ازدستور خود از «اقدام ناپسند و زشتی که عده‌ای نسبت‌به همکار گرامی، آقای دکتر علی مطهری، انجام دادند» انتقاد کرد.

لاریجانی با تشکر از رییس‌جمهور و ریاست قوه‌قضاییه که دستورات اکیدی برای بررسی موضوع داده‌اند، خطاب به عوامل این حوادث گفت: «عرض بنده با کسانی است که گاه تصور می‌کنند به‌خاطر نظام این اقدامات، توجیه شرعی یا انقلابی دارد. سوال این است مقصود از نظام چیست؟ نظام علی‌العموم به‌معنای هویت جمعی‌ای است که بر پایه قانون‌اساسی شکل یافته است و یکی از ارکان قانون‌اساسی، آزادی بیان است، مخصوصا در مورد نمایندگان مجلس که نص قانون‌اساسی این است که در تمام مسایل داخلی و خارجی می‌توانند اظهار‌نظر کنند، ازهمین‌رو اقدامی از این سنخ که در آن برخورد فیزیکی و غیرقانونی به‌خاطر اظهارنظر فردی، آن‌هم نماینده مجلس صورت پذیرد، اقدامی مخالف نظام است. تصور نشود این‌گونه اقدامات کمک به نظام است، بلکه درست خلاف آن و مخالف و مباین نظام است. آن‌هم با توجه به‌نظر صریح مقام‌معظم‌رهبری که در قبال این‌گونه اقدامات فرمودند، خلاف است و کسانی که به‌نظر ما تعهد دارند، بدانند و مسوولان را موظف فرمودند با این‌گونه اقدامات که جلسات را برهم می‌زند، برخورد شود.»

اما لاریجانی در ادامه سخنان خود درباره حادثه شیراز هم، اشاره‌ای به گروه‌های مسوول این حوادث کرد و گفت: «اگر حتی تعدی در حد قتل باشد، صاحبان‌دم خود نمی‌توانند بدون مجوز دادگاه عمل کنند. به‌ویژه کسانی که به‌نوعی محل رجوع عده‌ای هستند و قدرتی دارند، باید مراقب باشند که نه تنها از گفتار و کردار آنها تلقی مباح‌بودن این‌گونه اعمال استشمام نشود، بلکه باید تلاش کنند فرهنگ قانون‌گرایی را که امام خمینی(ره) در نظام جمهوری‌اسلامی، مبنای شرعی دادند، رایج کنند. در شرایط کنونی، هم وزارت‌کشور و وزارت اطلاعات باید با این مساله جدی برخورد کنند و هم افرادی که به این امور می‌پردازند، باید توجه کنند که اقدامات آنها توجیه دینی، انقلابی و قانونی ندارد.»

اشاره‌های رییس‌مجلس به «کسانی‌که تصور می‌کنند این‌گونه اقدامات کمک به نظام است» ، شاید آشکار‌ترین پیام رییس‌مجلس بود به کسانی که به گفته او اقداماتشان توجیه دینی، انقلابی و قانونی ندارد. هرچند این پیام‌ها تاکنون در شیراز منجربه اتفاق خاصی نشده و «بررسی‌ها» همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.