دیدگاه‌ها برای رونقِ جدی در حوزۀ فرهنگ و هنر! بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 17:14
-

مهدی مقصودی

رونقِ جدی در حوزۀ فرهنگ و هنر!

جناب وزیر ارشاد دولت انقلابی، از یک فیلم فکاهیِ ضعیف و بدون هیچ ارزشِ هنری اینگونه تمجید می‌کند …

اول: وزیر فرهنگ و ارشادِ اسلامی در اظهاراتی که مورد توجه قرار گرفته، از فروش فیلمِ سینماییِ «فسیل» تمجید کرده و آن را نشانۀ رونق حوزۀ فرهنگ و هنر در دو سال فعالیت خودش دانسته است! پیشنهاد می‌دهم اگر این فیلم را ندیده‌اید، حداقل تیزر تبلیغِ آن را ببینید تا فضای کار دستتان بیاید!

دوم: جناب وزیر ارشاد دولت انقلابی، از یک فیلم فکاهیِ ضعیف و بدون هیچ ارزشِ هنری اینگونه تمجید می‌کند! در دولت و وزارتی که بسیاری از فیلم‌سازانِ مشهور و دارای کارنامه، خانه‌نشین شده‌اند و بسیاری از اهلِ هنر، از تولید و نشر آثارشان ناامیدند، فیلمی چون فسیل می‌تواند این‌چنین عرضِ اندام کند! مصداقی برای بیتِ مشهور فردوسی که هزار سال قبل سروده بود: «هنر خوار شد، جادویی ارجمند!»

سوم: آقای وزیر و هم‌فکران و هم‌مسلکان خودشان، با همان ارزش‌ها و معیارهایی که برای جامعه تبیین می‌کنند، آیا فیلم فسیل را «مبتذل» نمی‌دانند؟ ابتذال دقیقاً چیست؟ چه چیزی باعث شده بعضی محتواهای فضای مجازی مشمول این توصیف باشند اما چنین آثار سینمایی از این دایره خارج فرض شوند؟ قدری تأمل در این پرسش‌ها ما را به این نتیجۀ مهم می‌رساند که: ارزش‌ها مهم نیستند، اینجا بازیِ «خودی و غیر خودی» مطرح است! از ما که باشی مایۀ افتخاری، از ما که نباشی مبتذلی!

چهارم: دولتِ آقای رئیسی که نه در اقتصاد، نه سیاست‌بین‌المللی، نه در اینترنت و ارتباطات، نه ورزش و هر حوزۀ دیگری نتوانسته دستاورد قابل دفاعی به دست آورد، از همان ابتدا در حوزۀ فرهنگ نیز تکلیف خود را تقریباً مشخص کرده بود! کسانی که با امثال امیر تتلو عکسِ انتخاباتی می‌انداختند، بعدتر در عرصۀ اجرا جلوی کار خیلی از افراد معتدل‌تر را در عرصه‌های هنری گرفتند! حالا هم وزیر ارشاد با این وقاحت به گیشه‌پسندیِ فیلمی چون فسیل افتخار می‌کند و آن را کارنامه می‌پندارد! این یعنی دولت عرصۀ فرهنگ را نیز مانند دیگر عرصه‌ها باخته است!

پنجم: با توجه به این نگاهِ وزیرِ ارشاد به ارزشمند شدنِ یک فیلم با توجه به متلک‌پرانی‌ها و مطربی‌گری عامه‌پسندش، پیشنهادی خدمت ایشان داریم: اگر معیار این چیزهاست که افرادی مثل شهرام شب‌پره را بیاورید برای مردم بنوازد، بخواند و فیلمش را هم بسازید! هم طرفدارشان بیشتر است و هم می‌توانند ارقام فروشتان را بالا ببرند! اگر هدفِ شما این است، چرا چنین مسیرِ راحت‌تری را برای رسیدنِ به آن انتخاب نمی‌کنید؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.