دیدگاه‌ها برای سبزوار یا سبزه‌زار؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 10:34
-

مرثیه‌ای بر فضای سبزِ این شهر (بخش اول):

مهدی مقصودی

سبزوار یا سبزه‌زار؟

شاید بعضی افراد و به‌ویژه مسئولین دلیل سرسبز نبودن فضای شهری را طبیعت خشک و کویری بودن منطقه بدانند؛ در جواب این سؤال را مطرح می‌کنیم

عنوانِ «سبزوار» برای فردی که تاکنون به این شهر مسافرت نکرده و این شهر را از نزدیک ندیده است این تصور را به وجود می‌آورد که سبزوار شهری است سرسبز و خرم که به دلیل این سرسبزی نامش سبزوار شده است!

من خودم بارها در مسافرت و برخورد با افراد غیر سبزواری مورد سؤال قرار گرفته‌ام که شهر شما خیلی سرسبز است؟ در جواب با کمال شرمندگی اظهار کرده‌ام: خیر!

در شهر سبزوار برخلافِ نامش، نه‌تنها سرسبزی مشاهده نمی‌کنید بلکه با محیطی خشک و زمخت و صرفاً ساختمان‌های بی‌ریخت و نامتوازن مواجه هستید که در گوشه گوشهٔ شهر مثل قارچ سر برافراشته‌اند!

شاید بعضی افراد و به‌ویژه مسئولین دلیل سرسبز نبودن فضای شهری را طبیعت خشک و کویری بودن منطقه بدانند؛ در جواب این سؤال را مطرح می‌کنیم: مگر شهرهایی همچون یزد، کرمان، اصفهان و … در منطقهٔ کویری ایران نیستند؟ چرا این شهرها دارای فضای سبزِ زیبا و دل‌نشینی هستند؟

نمی‌دانم آیا در طول تاریخ فضای شهر به همین‌گونه بوده است یا خیر؟ ولی با پژوهش‌هایی توسط متخصصین حوزه‌های مختلف علمی و به‌ویژه مطالعهٔ سفرنامه‌های جهانگردان و نیز کتب تاریخی شاید بتوان در آینده پاسخی برای این سؤال یافت. عجالتاً در روزگاری که در کشورهای بیابانی و خشک همچون عربستان، امارات و در شهری مثل دبی می‌توانند محیطی دل‌نشین و طبیعتی زیبا را به کمک تکنولوژی برای مردمشان به ارمغان بیاورند قطعاً ما نیز می‌توانیم با استفاده از نظرات استادهایِ صاحب‌نظر دانشگاهی و نیز استفاده از تکنولوژی‌های جدید، شهرمان را حداقل هم‌سنگ نامش سبز و آراسته کنیم.

البته اجرای این چشم انداز، در صورتی ممکن است که اراده‌ای در بین مسئولین و نیز عموم مردم در اجرای آن به وجود آید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.