کد خبر : 7256
دیدگاه‌ها برای عربستان و اسرائیل بازنده‌‌های توافق هسته‌ای بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 فروردین 1394 - 0:08
-

عربستان و اسرائیل بازنده‌‌های توافق هسته‌ای

عبدالباری عطوان تحلیلگر و کارشناس برجسته عرب در مقاله‌ای در واکنش به توافق ایجاد شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ریاض و تل‌آویو بازندگان بزرگ این توافق‌اند. ه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، بعد از ۱۰ سال مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران، توافق میان تهران و کشورهای ۱+۵ حاصل شده

عبدالباری عطوان تحلیلگر و کارشناس برجسته عرب در مقاله‌ای در واکنش به توافق ایجاد شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ریاض و تل‌آویو بازندگان بزرگ این توافق‌اند.

ه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، بعد از ۱۰ سال مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران، توافق میان تهران و کشورهای ۱+۵ حاصل شده که خشم عربستان و اسرائیل را برانگیخته است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر و کارشناس شناخته شده عرب در مقاله‌ای که در پایگاه «الرأی»، منتشر شده اعلام کرد که این توافق دو طرف را بیش از دیگران نا امید و نگران کرده است: عربستان و اسرائیل؛ که منبع نگرانی این دو نیز مشترک است اگر تحریم‌های اعمال شده بر ایران رفع شود این کشور از لحاظ اقتصادی توانایی و آزادی عمل بیشتری در منطقه خواهد داشت.

به گفته عطوان ایران با جود تحریم‌ها توانسته طی چند سال گذشته در کشورهایی مانند لبنان، بحرین، عراق، سوریه و یمن نفوذ داشته باشد و در صورت رفع تحریم‌ها میزان نفوذ ایران و قدرتش در منطقه افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

این تحلیلگر عرب گفت: باید اعتراف کرد که ثابت شده توان دیپلماسی و رایزنی‌ ایران طی مذاکرات بر سر برنامه‌ هسته‌ای بالا بوده زیرا تهران اغلب مطالبات خود از جمله رفع تحریم‌ها و اعتراف جهانی نسبت به برنامه‌ هسته‌ای اش را به دست آورده [چیزی که از ابتدا مورد مخالفت ایالات متحده بود] و تیم مذاکرات کننده ایرانی ثابت کرده که نسبت به همه جزئیات دقت فراوانی دارد و در برابر همه تهدید‌ها و فشارها تا آخرین لحظه ایستادگی خواهد کرد.

وی افزود: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل بزرگترین بازنده این توافق است زیرا در طول ۶ سال گذشته استراتژی تهدید به اقدام نظامی علیه ایران را برای شکست برنامه هسته‌ای این کشور به کار برد تا به این ترتیب یک تیر را با دو نشان بزند و علاوه بر نابود کردن برنامه هسته‌ای ایران نفوذ این کشور از طریق حزب الله در لبنان را کاهش دهد.

عطوان گفت: نتانیاهو نمی‌تواند به تنهایی به ایران حمله کند و بعد از توافق ایران با قدرت‌های جهانی مأموریت وی نیز سخت تر و تقریبا غیر ممکن شده است زیرا چگونه میخواهد به کشوری حمله کند که به تازگی توافقی تاریخی بر سر برنامه هسته‌ای اش را امضا کرده است.

بر اساس این گزارش کشورهای عربی با محوریت عربستان نیز از دیگر بازنده‌های این توافق به شمار می‌روند زیرا گمان می‌کند که آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین همپیمانانش ریاض را تنها گذاشته و اجازه داده این کشور به تنهایی با ایرانی که قدرت سیاسی و منطقه‌ای تبدیل شده رویا رویی کند.

عبدالباری عطوان تأکید کرد که خاورمیانه وارد مرحله تازه‌ای شده است و می‌توان گفت که «عصر ایران» آغاز شده است و با این وجود این کشور نباید اجازه بدهد که پیروزی و غرور مانع برقراری ارتباط با کشورهای عربی و غیر عربی همجوار شود و با رسیدن به توافق‌ها و تفاهم‌های منطقه‌ای حالت خفقان موجود را پیش از آنکه جنگ‌های نیابتی به جنگ‌های رودرو تبدیل شود، به پایان برساند.
وی افزود که دولت‌های عربی نیز باید بر اساس اصول و عرف بین المللی به ایران نسبت به این موفقیت تبریک بگویند و به جای افسوس خوردن باید در کل سیاست‌هایش بازنگری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.