کد خبر : 4396
دیدگاه‌ها برای مراحل برنامه ریزی برای کنکور بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آذر 1393 - 16:40
-

مراحل برنامه ریزی برای کنکور

سبزواریان.کام: معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار در دومین جلسه ی ستاد کنکور شهرستان سبزوار گفت: کنکور با همه ی معایب و آسیب هایش؛ ویترین نظام آموزشی هم هست. دکتر مرتضی بینش افزود: بخشی از شاخص عملکرد آموزش و پرورش کنکور است و باید نسبت به این موضوع نسبت به قبل جدی

setade-konkorسبزواریان.کام: معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار در دومین جلسه ی ستاد کنکور شهرستان سبزوار گفت: کنکور با همه ی معایب و آسیب هایش؛ ویترین نظام آموزشی هم هست.

دکتر مرتضی بینش افزود: بخشی از شاخص عملکرد آموزش و پرورش کنکور است و باید نسبت به این موضوع نسبت به قبل جدی تر باشیم.

وی در ادامه گفت: برنامه ریزی برای کنکور سه مرحله دارد. گام اول؛ ایجاد انگیزه است. گام دوم؛ عملیاتی کردن برنامه است. گام سوم؛ ارزیابی برنامه است.

وی خاطر نشان کرد: منابع ایجاد انگیزه؛ معلمان، مشاوران، والدین دانش آموز، و دانش آموزان موفق سال های قبل می باشند.

وی با انتقاد از برخی مشاورین تأکید کرد: گاهی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان، موجب افزایش اضطراب آن ها شده ایم و از کنکور برای بچه ها غولی ساخته ایم.

وی یادآوری نمود: برای ایجاد انگیزه ی بیش تر در دانش آموزان آن ها بایستی بدانند که تحصیل چه کمکی به آن ها می کند و مشاورین ما به کمک بروشوری ساده می توانند اطلاعات لازم را به دانش آموزان منتقل کنند چرا که آگاهی؛ موجب کاهش اضطراب دانش آموز می شود.

مرتضی بینش کلیشه ای و سلیقه ای عمل کردن برخی مشاورین را از ایرادات یک مشاور دانست و افزود: آدم ها متفاوت هستند و به اقتضای این تفاوت ها باید از شیوه های مشاوره و برنامه های تحصیلی متنوع بهره برد.

این استاد دانشگاه در خصوص عملیاتی کردن برنامه، ضمن پیشنهاد استفاده از اساتید برجسته و مجرب دانشگاه که توانایی های خوبی دارند در زمینه ی تربیت مشاورین دارند افزود: اگر سایر مسؤولین شهر از جمله: فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر، حساسیت بیش تری نسبت به کنکور داشته باشند؛ از ظرفیت های قانونی آن ها می توانیم به نفع دانش آموزان استفاده کنیم.

وی در توضیح سومین گام برنامه ریزی گفت: باید برنامه های خود و دانش آموزان را تؤام با هم ارزیابی کنیم.

دبیر ستاد کنکور شهرستان سبزوار نیز در این جلسه با اشاره به برخی از مصوبات جلسه ی اول این ستاد گفت: تمهیدات تهیه ی سرویس رایگان برای دانش آموزان پیش دانشگاهی از مدرسه تا دانشگاه حکیم و علوم پزشکی آماده شده است.

محمد رضا قلعه نوی تشکیل قرائت خانه، ارسال پیام مشاوره ای از طریق پیامک یا تراکت به مدارس و تهیه ی سی دی بانک سؤال را از جمله ی سایر مصوبات جلسه ی اول این ستاد عنوان کرد.

وی افزود: مشاور؛ تأثیر زیادی در میزان قبولی دانش آموزان در کنکور دارد و می تواند نیرو محرکه و عامل انگیزشی خوبی برای دانش آموزان باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای موفقیت دانش آموزان در کنکور باید از دوره ی متوسطه ی اول شروع کنیم و با استفاده از برگه ی هدایت تحصیلی وی که در انتخاب رشته اش تأثیر بسزایی دارد برای رشته ای که انتخاب می کند؛ بازار کاری تعریف شود.

وی مقطع متوسطه ی اول را سکوی پرتاب دانش آموزان عنوان کرد و یادآوری نمود: مشاوران؛ با آموزش نحوه ی صحیح مطالعه، تست زنی، افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس می توانند به نحو احسن دانش آموزان را به سمت موفقیت در کنکور هدایت کنند.

کارشناس مشاوره ی تحصیلی و تربیتی مدیریت آموزش و پرورش سبزوار نیز ضمن مقایسه ی تطبیقی درصدهای لازم در دروس و رشته های تحصیلی مختلف گفت: اگرچه ضریب هوشی در کسب رتبه های برتر کنکور تأثیر دارد ولی تلاش و کوشش دانش آموز تأثیر بیش تری دارد.

محمدهادی عسکری سرسختی، خودباوری، رقابت جویی، خوش بینی، امید، صبر و پایه ی درسی قوی را از ویژگی های رتبه های برتر کنکور برشمرد و افزود: کنکور یک فرایند است ومشاور باید کاری انجام دهد تا دانش آموزان به آن چه که لایق آن هستند برسند.

شایان ذکر است در ادامه ی جلسه، معاون آموزش متوسطه ی مدیریت آموزش و پرورش سبزوار و مدیران مدارس و کارشناسان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.