کد خبر : 4429
دیدگاه‌ها برای برنامه های متمرکز؛ خلاقیت و ابتکار را از معلمان و مدیران می گیرد بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1393 - 16:39
-

برنامه های متمرکز؛ خلاقیت و ابتکار را از معلمان و مدیران می گیرد

سبزواریان.کام: معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار در نشست هم اندیشی سرگروه های آموزشی آموزش و پرورش این شهرستان گفت: وزارت آموزش و پرورش ۷۵۰مشکل را احصا کرده و ۱۴۰مشکل را که اهمیت بیش تری داشته در دستور کار خود قرار داده است. دکتر مرتضی بینش افزود: یک محقق برجسته معتقد است

sabedu17سبزواریان.کام: معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار در نشست هم اندیشی سرگروه های آموزشی آموزش و پرورش این شهرستان گفت: وزارت آموزش و پرورش ۷۵۰مشکل را احصا کرده و ۱۴۰مشکل را که اهمیت بیش تری داشته در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر مرتضی بینش افزود: یک محقق برجسته معتقد است که معلمان؛ نصاب برنامه هستند و تصمیم گیرنده نیستند.

وی خاطر نشان کرد: ایراد برنامه های متمرکز این است که خلاقیت و ابتکار را از معلمان، مدیران مدارس و مدیران میانه می گیرد. عمده ترین مشکل ما بحث تمرکز است و مدیران ما به اندازه ی کافی اختیاری در اجرای برنامه ها ندارند که این امر دردسر ساز است. دستورالعمل ها و بخشنامه ها بومی سازی نشده اند و ملاحظات منطقه ای را در نظر نمی گیرند.

وی یادآوری نمود: برخی تصمیمات روی کاغذ خیلی راحت نوشته می شوند ولی در مرحله ی اجرا به مشکل برخورد می کنیم.

وی تأکید کرد: نیروی انسانی بر اساس نیاز استخدام، تربیت و نگهداری نشده است و ما در ساماندهی نیروی انسانی، تخصیص اعتبارات، خرجکرد و هزینه ها محدودیت هایی داریم که مشکل ساز هستند.

مرتضی بینش گفت: سیستم های غیر متمرکز هم نتیجه نداده اند و بهترین سیستم؛ سیستم های نیمه متمرکز هستند.

وی افزود: از یک طرف کیفیت بخشی؛ شعار و استراتژی آموزش و پرورش عنوان می شود و از طرف دیگر باید حق التدریس را تا حد ممکن حذف کنیم که این دو با هم پارادوکس(تضاد) دارد.

وی با توجه به نزدیکی ایام امتحانات خاطر نشان کرد: معلم؛ تسهیل گر جریان یاددهی و یادگیری است و “تنبیه” و “نمره” نه تنها ابزارهای معلم نیستند بلکه مانع یادگیری می شوند. تربیت و آموزش در محیط ترس آور ممکن نیست بلکه در محیط عاطفی و انسانی امکان پذیر می شود.

وی یادآوری نمود: یک نظریه پرداز تربیتی می گوید؛ معلمان گرامی! منتظر انگیزه ی بچه ها نمانید بلکه به هر شیوه ای که صلاح می دانید در او موفقیت ایجاد کنید. موفقیت؛ بزرگ ترین عامل موفقیت است و بزرگ ترین عامل شکست؛ شکست های مکرر می باشد.

وی با ذکر نتایج یک تحقیق علمی گفت: عوامل عاطفی ۲برابر عوامل شناختی در یادگیری مؤثر هستند و این زمانی است که دانش آموزان حس خوبی از درس، کلاس و معلم دارند.

معاون آموزش متوسطه ی مدیریت آموزش و پرورش سبزوار در این جلسه گفت: بین آرمان ها و وضعیت مطلوب با شرایط موجود، موانعی موجود است که من و شما می توانیم برخی از آن ها رفع کنیم ولی یک سری موانع مثل سازماندهی، نیروهای مازاد و مشکلات مالی، دست این مجموعه نیست بلکه به قوانین، بخشنامه ها، دستورالعمل ها و عدم درک صحیح نهادها از وضعیت آموزش و پرورش بر می گردد.

سید رضا خاتم پور افزود: وظیفه و تکلیف ذاتی ما خدمت به معلمان و دانش آموزان است و همه ی دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش برای این ساخته شده است که معلم و دانش آموز در بهترین شرایط بتوانند وظایف اصلی خود را انجام دهند.

معاون پشتیبانی و توسعه ی مدیریت آموزش و پرورش سبزوار نیز گفت: ما می خواهیم سازمانی پاسخگو و مورد اعتماد داشته باشیم و این مهم میسر نمی شود مگر این که مجموعه ها به آن سازمان اعتماد کنند.

حسن محرابی افزود: در بحث پشتیبانی ما دو نگاه داریم؛ نگاه اول پشتیبانی همه جانبه از آموزش است و نگاه دیگر پشتیبانی از امور رفاهی و حقوقی همکاران می باشد.

وی خاطر نشان کرد: ارتقای درون سازمانی و برون سازمانی و تسهیل امور ارتباطات نیز بخشی از امور پشتیبانی است.

وی رساندن فضای مدارس حاشیه به سطح استاندارد را از جمله ی اهداف آموزش و پرورش سبزوار برشمرد و تأکید نمود: بهینه سازی فضاهای آموزشی از جمله ی اقداماتی است که باید انجام بگیرد و افزایش سرانه ی فضای آموزشی فعلاً از طریق خیرین قابل ایجاد است.

وی یادآوری کرد: ظرف ۶ماه اخیر، معادل ۱۲میلیارد ریال تجهیزات در اختیار مدارس قرار داده ایم و از زمان پروژه ی مهر تا کنون، قریب به ۳میلیارد ریال هزینه ی تعمیرات مدارس شهرستان شده است که حدود۷۰درصد آن را خیرین اهدا کرده اند.

حسن محرابی گفت: علت تشکیل کمیته ی رفاهی و اقتصادی که از ۶کارگروه تشکیل شده، درآمد زا کردن آموزش و پرورش جهت پشتیبانی از آموزش و رفاه بیش تر همکارانی است که در مجموعه هستند.

وی افزود: تمام مدارس در حال شوفاژ کشی هستند البته در مدارسی که تعداد کمی کلاس دارند، قرار است از پکیج استفاده شود.

وی خطاب به سرگروه های آموزشی گفت: ضمن درک شرایط خاص آموزش و پرورش و بودجه ی دولت، برنامه های آموزشی خود را با قوت ادامه بدهید ما به هر طریق ممکن شما را تأمین خواهیم کرد.

شایان ذکر است در ابتدای این نشست هم اندیشی، سرگروه های آموزشی کلیه ی مقاطع به بیان دیدگاه ها، کاستی ها و انتظارات خود از مسؤولین آموزش و پرورش پرداختند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.