کد خبر : 15592
دیدگاه‌ها برای مواضع متناقض «استـاد» بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 شهریور 1397 - 22:47
-

مواضع متناقض «استـاد»

‌در حالی که بارها از سوی آیت‌ا… مصباح یزدی سخنانی علیه برخی کشورها شنیده شده است، اما رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) روز گذشته چنین گلایه کرد که «نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم، اما در میان صد و خورده‌ای از کشورهای جهان کمتر از انگشتان یک دست دوست واقعی داریم. اکثریتشان به خون ما تشنه هستند.

در حالی که بارها از سوی آیت‌ا… مصباح یزدی سخنانی علیه برخی کشورها شنیده شده است، اما رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) روز گذشته چنین گلایه کرد که «نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم، اما در میان صد و خورده‌ای از کشورهای جهان کمتر از انگشتان یک دست دوست واقعی داریم. اکثریتشان به خون ما تشنه هستند. در بهترین حالت نسبت به ما بی‌تفاوت هستند. ممکن است به زبان نرم با ما صحبت کنند، اما تجربه نشان داده که با ما دشمن هستند. در این شرایط که آنها از ابزارهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی از فرهنگ ما استفاده می‌کنند باید همانند اول انقلاب و دوران دفاع مقدس بسیج شویم. گناه مردم ما این بود که بجز دنیانگری به آخرت خود نیز فکر کرده است». البته انتقادات مصباح یزدی بیش از موضوعات دیگر متوجه تهاجم فرهنگی غرب و چشم‌داشت این کورها به خاک و امکانات ایران است. به عنوان نمونه در اسفند سال گذشته گفت: «بنا به گفته یکی از مهاجران دانشمند زمانی در کانادا، نپوشیدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی می‌شد، اما امروز زنان در همان کشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر می‌شوند و این امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد! مسئولان این کشورها به این مسأله افتخار می‌کنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز می‌کنند. این امر تدریجا از عقب رفتن روسری‌ها شروع شده، و به رفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها رسیده و به مرور ادامه خواهد یافت، تا آزادی غربی به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند! طبیعتا در فضایی که آزادی با چنین معنایی بالاترین ارزش‌ها تلقی شود، جایی برای احکام اسلام، باقی نمی‌ماند. روح این سخن ابتدا از سوی منافقین مطرح شد که گفتند اسلام تاریخ‌مند است و احکام آن، اختصاص به زمان خاصی داشته است!» این اظهارات در حالی است که ۵ آذر سال ۹۰ اظهار داشته بود‌: «در سفرهایی که به چهل کشور دنیا داشتم، خیل عظیمی از مردم آن کشورها مشتاق بودند تا در مورد حقایق دین مبین اسلام اطلاعاتی را کسب کنند. در سفر خود به آرژانتین شاهد بودم که یک یهودی در ازای دریافت وجهی می‌آمد و در خصوص اسلام مطالبی را به آنها می‌آموخت». مشخص نیست دلیل اینکه معیار آیت‌ا… مصباح یزدی در تفاوت کشورهای شرقی با غربی چیست و با چند نشانه مانند تجویز بی‌حجابی غرب به ارتباطات دیگر با این کشورهای اروپایی پایان می‌دهند!

موافق یا مخالف تحصیل در غرب؟

بر کسی پوشیده نیست که آیت‌ا… مصباح در دهه ۷۰ از موافقان حضور در کشورهای غربی برای تحصیل بود چنانکه خبرگزاری حوزه نوشت:‌ «اعزام طلاب به خارج در سال ۱۳۷۲ برای ادامه تحصیلات تکمیلی، اولین تجربه‌ای بود که مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با ابداع آیت‌ا… مصباح آن را آزمود. در اولین مرحله از این اقدام مهم تعداد ۱۰ تن از طلاب مؤسسه به کشور کانادا عزیمت نمودند. امروزه شاید کمتر کسی در حوزه علمیه قم باشد که از برنامه اعزام جمعی از دانش پژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه‌ا… به دانشگاه‌های غرب بی‌خبر باشد. طی چند سال گذشته کمابیش مطالبی در این زمینه بیان شده و چه بسا خبر این اعزام بی‌سابقه در خارج از حوزه علمیه و سایر مراکز فرهنگی کشور نیز مطرح شده باشد.» همین شخصیت البته کمی بعد نظری متفاوت درباره تحصیل در غرب با هدف مخالف با دکتر روحانی ابراز کرد. در کشور ما بسیاری از کسانی که مقامات برجسته دارند تحصیلکرده‌های انگلیس و آمریکا هستند، حالا اینکه دکترا را گرفتند یا خیر نمی‌دانم، اما می‌گویند در آن تشکیک وجود دارد، اما تحصیلات آنها غالبا در انگلیس و آمریکا بوده و به این موضوع هم افتخار می‌کنند». ۱۰ اردیبهشت ۹۳ هم آیت‌ا… مصباح یزدی گفت: «تحصیلکردگان انگلیس و بعد آمریکا و فرانسه مهم‌ترین انحرافات فرهنگی کشور را رقم زده‌اند؛ چرا که ساختار فکری آنها به دست آن کشورها ساخته شده است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.