کد خبر : 29868
دیدگاه‌ها برای نخستین اهدای سلول‌های بنیادی از طریق خون در خراسان رضوی انجام شد بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1400 - 12:59
-

نخستین اهدای سلول‌های بنیادی از طریق خون در خراسان رضوی انجام شد

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی از انجام نخستین اهدای سلول‌های بنیادی در استان خراسان رضوی از طریق خون از یک مرد ۳۵ ساله در پایگاه اهدای خون امام رضا (ع) مشهد خبر داد. دکتر حمید رضا اسلامی افزود: فرایند اهدای سلول‌های بنیادی از حدود چهار سال گذشته در انتقال خون خراسان رضوی بنیانگذاری شده

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی از انجام نخستین اهدای سلول‌های بنیادی در استان خراسان رضوی از طریق خون از یک مرد ۳۵ ساله در پایگاه اهدای خون امام رضا (ع) مشهد خبر داد.

دکتر حمید رضا اسلامی افزود: فرایند اهدای سلول‌های بنیادی از حدود چهار سال گذشته در انتقال خون خراسان رضوی بنیانگذاری شده است و امروز شاهد به ثمر نشستن آن و انجام  نخستین مورد اهدای سلول‌های بنیادی در مشهد هستیم.
وی اضافه کرد: سلول‌های بنیادی خون ساز برای درمان بدخیمی‌های خونی یا بیماری‌هایی چون تالاسمی و سرطان‌های خون کاربرد دارد.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: تاکنون سلول‌های بنیادی فقط از مغز استخوان بیمار در بیمارستان‌ها برداشت می‌شد اما در روش کنونی سلول‌های بنیادی تحریک شده و از طریق تزریق به خون محیطی وارد می‌شود و به وسیله دستگاه فرزیس سلول‌های بنیادی جداسازی شده و بقیه خون به بدن بیمار باز می‌گردد. 

اسلامی افزود: اهدای سلول‌های بنیادی نقش مهمی در درمان بیماری‌های مختلف دارد و هیچ ضرری برای فرد در بر ندارد و اکنون در پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) مشهد قابل انجام است.
وی ادامه داد: پارسال ۱۶۸ هزار داوطلب به پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که ۱۲۸ هزار نفر شرایط اهدای خون را داشتند و میزان اهدای خون طی هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: سالانه ۵۰۰ هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی در استان خراسان رضوی تولید می‌شود. 

هم‌اکنون ۱۳ پایگاه و مرکز اهدای خون در استان خراسان رضوی دایر است که ۶ مرکز آن در مشهد، پنج پایگاه در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد و قوچان و ۲ مرکز نیز در شهرستان‌های کاشمر و تربت‌جام است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.