کد خبر : 2862
دیدگاه‌ها برای همکاری واشنگتن و تهران آرزوی بسیاری از آمریکایی ها است بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 مهر 1393 - 16:29
-

همکاری واشنگتن و تهران آرزوی بسیاری از آمریکایی ها است

 ایرنا – کارشناس مسایل سیاست خارجی آمریکا با بیان اینکه بسیاری در این کشور می خواهند واشنکتن و تهران رابطه داشته باشند، «نقش کاخ سفید در کودتای ۲۸مرداد» را از ریشه های بدبینی ایرانیان نسبت به کاخ سفید خواند. «دیوید گیبز» کارشناس مسایل سیاست خارجی آمریکا و استاد روابط بین المللی دانشگاه آریزونا در گفت

 ایرنا – کارشناس مسایل سیاست خارجی آمریکا با بیان اینکه بسیاری در این کشور می خواهند واشنکتن و تهران رابطه داشته باشند، «نقش کاخ سفید در کودتای ۲۸مرداد» را از ریشه های بدبینی ایرانیان نسبت به کاخ سفید خواند.

«دیوید گیبز» کارشناس مسایل سیاست خارجی آمریکا و استاد روابط بین المللی دانشگاه آریزونا در گفت وگو با ایرنا، ضمن اشاره به اینکه همکاری های احتمالی واشنگتن و تهران برای مقابله با داعش می تواند سبب گسترش مناسبات دو طرف شود، گفت : اما جناح های مخالف آمریکایی مانع گسترش روابط دو کشور هستند

وی افزود: همکاری های منطقه ای بخصوص در مقابله با برخی بحران ها میان دو کشور بی سابقه نبوده و در گذشته هم به طور غیرعلنی در افغانستان همکاری هایی صورت گرفته است، اگر درمقابله با داعش هم چنین مشارکتی صورت گیرد، موجب تعجب نخواهد بود.

وی در باره چشم انداز همکاری بیشتر میان ایران و آمریکا گفت: گسترش همکاری میان دو کشور در حوزه های مختلف، آرزوی بسیاری از آمریکایی ها است.

این محقق آمریکایی اضافه کرد : متاسفانه با وجود امکانات زیادی که در حوزه مسایل اقتصادی و بین المللی برای همکاری وجود دارد به نظر می رسد که برخی موضوعات و اختلافات از جمله نقش آمریکا در ماجرای کودتای سال ۱۹۵۳ در ایران مانع همکاری و نزدیکی روابط میان دو کشور است.

‘گیبز’ ادامه داد: حمایت بی قید و شرط آمریکا از دیکتاتوری رژیم گذشته، دلیل دیگری بر ادامه بدبینی ایرانیان نسبت به نیات آمریکا است.

وی با اشاره به اینکه این ناخشنودی ها راه رسیدن به یک توافق و آشتی دایمی را طولانی و با دشواری هایی همراه کرده است، افزود: با وجود این چشم انداز رسیدن به یک توافق جامع میان دو کشور چندان دور از ذهن نیست و نشانه هایی وجود دارد که دستیابی به این آشتی و توافق را امکان پذیر کرده است.

گیبز در رابطه با احتمال ارتباط مستقیم میان روسای جمهوری دو کشور در سفر اخیر دکتر روحانی به نیویورک هم گفت: در حال حاضر هم گفت و گو ها و مذاکراتی میان مقامات دو کشور در جریان است و احتمال دیدار مستقیم آن ها در این سفر و یا در آینده نزدیک دور از ذهن نیست اما مشکل اساسی فشار جناح های مخالف آمریکایی بر اوباما است.

این استاد آمریکایی اظهار کرد: در صورت وقوع همکاری میان دو کشور در جریان مقابله با داعش و ثمر بخش بودن آن، اوباما می تواند از نتایج حاصل از این همکاری ها به عنوان حربه نیرومندی برای خاموش کردن مخالفان آمریکایی خود استفاده کند و در مسیر دستیابی به یک توافق جامع با ایران جرات و شهامت بیشتری نشان دهد.

گیبز خاطر نشان کرد: تمایل به حل اختلافات و رسیدن به یک توافق جامع با ایران همواره در میان گروه زیادی از سیاستمداران آمریکایی وجود داشته است و این تمایل با روی کار آمدن دولت جدید ایران و موضع گیری های معتدلانه دکتر روحانی رییس جمهوری ایران بسیار بیشتر هم شده است.

این کاشناس سیاست خارجی آمریکا افزود: هنوز گروهی از سیاستمداران آمریکایی در یک بازی مستمر قدرت در مقابل هرگونه تلاشی در این جهت ایستادگی می کنند و با هر حرکتی از سوی ایران با دید منفی نگاه می نگرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.